تبیان، دستیار زندگی
طی یک مصاحبه آقای ریچارد برانسون دیدگاه خود را در مورد استفاده از آینده کهکشانی مشخص ساخت. وقتی توریست به مدار زمین برده شود، آنگاه ایجاد هتل هایی فضایی برای اقامت طولانی مسافرین نیز ممکن بنظر میرسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میدانید سفر تا ماه چقدر وقت می برد؟

میدانید سفر تا ماه چقدر وقت می برد؟

طی یک مصاحبه آقای ریچارد برانسون دیدگاه خود را در مورد استفاده از آینده کهکشانی مشخص ساخت. وقتی توریست به مدار زمین برده شود، آنگاه ایجاد هتل هایی فضایی برای اقامت طولانی مسافرین نیز ممکن بنظر میرسد. بعد به موضوع مسافرت های کوتاه به ماه اشاره کرد که می تواند از همین هتل های فضایی آغاز شوند. اما اگر می خواهیم سفر های مداوم را برای فرستادن توریست ها به ماه آغاز کنیم، سفر بدون شک باید تا حد ممکن کوتاه باشد. حالا صرفنظر از این حاشیه روی ها باید بفهمیم که بالاخره سفر از زمین تا ماه چقدر وقت می برد؟ انسان و ماشین ها قبلاً این سفر را انجام داده اند که بعضی از این سفر ها خیلی طولانی بوده و بعضی ها بسیار سریع به مقصد رسیدند...

مأموریت های زیادی برای گردش بدور ماه و فرود بر سطح آن توسط مدارگرد ها و ماه نشین ها قبلاً انجام شده که از نظر مدت زمانی این سفر ها متفاوت بودند. برای یک مأموریت چه از موشک که با سرعت شما را به مقصد میرساند و یا از یک موتور مناسب آیونی که به آهستگی شما را به آنجا میرساند استفاده کنید، گزینه های زیادی برای سفر به ماه در آینده خواهیم داشت. اما فعلأ بیائید تا بصورت مختصر آهسته ترین سفر یک ماهواره را تا سریعترین آن که 380 هزار کیلومتر در ساعت است، از نظر بگذرانیم.

آهسته ترین: 1سال و 1 ماه و 2 هفته

آهسته ترین مأموریت به ماه اتفاقأ یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی هایی بوده که تا امروز به فضا پرتاب شده. کاوشگر اسمارت 1 سازمان فضایی ایسا (ESA SMART-1 Lunar probe) با آهستگی چرخش کنان از زمین حرکت کرد تا بعد 1 سال و 1 ماه و 2 هفته به تاریخ 11 نومبر 2004 به ماه برسد. سمارت -1 با اینکه آهسته ترین بوده اما تا کنون از نظر مواد سوخت موثرترین می باشد. سفینه فقط 82 کیلوگرم سوخت اگزنون را برای کل مأموریت اش استفاده نمود ( که با یک برخورد با ماه در سال 2006 به پایان رسید)

آهسته: 5 روز

آهسته

مأموریت سمارت واقعأ عجیب و غریب بود، زیرا تا کنون طولانی ترین مأموریت به ماه شمرده می شود، اما مأموریت های بعدی برای رسیدن به مدار ماه چندین روزه بودند. مأموریت چانج 1 کشور چین که از مرکز پرواز سفینه ای خیچانگ به تاریخ 24 اکتوبر پرتاب شد تا زمان آغاز سفرش به ماه در 31 اکتوبر، در مدار زمین باقی ماند و به تاریخ 5 نومبر وارد مدار ماه شد. بنابرین، سفر چانچ 1 به ماه با استفاده از موشک های تقویت کننده اش، پنج روز را دربر گرفت.

مأموریت سرنشین دار از این هم سریعتر بود: 3 روز و 3 ساعت و 49 دقیقه

از نظر سرعت زمانی، مأموریت بعدی آپولو بود که در مقایسه با سفر های قبلی زود تر به ماه رسید. فضانوردان آپولوی 11 به تاریخ 16 جولای 1969 در قسمت بالایی یک موشک چند مرحله ای زحل 5 قرار گرفتند که از مرکز فضایی کندی با سرعت به مقصد راه افتادند. آنها بعد از سه روز به تاریخ 19 جولای 1969 به مدار ماه رسیدند.

حتی سریعتر از مأموریت سریع: 2 روز

لونا

اولین مأموریت به ماه کاوشگر لونا 1 شوروی سابق بود که یک پرواز کامل بدور ماه را در سال 1959 انجام داد. اما این کاوشگر پیشگام به تاریخ دوم جنور فکر می کند که ی به فضا پرتاب شد که با سرعت چند هزار کیلومتر درساعت به تاریخ چهارم ژانویه از کنار ماه عبور کرد. این سفر تنها 36 ساعت وقت برد که میزان سرعت آن 10.500 کیلومتر در ساعت بود.

شکستن رکورد سرعت به ماه: 8 ساعت و 35 دقیقه

سریعترین

تا کنون سریعترین مأموریت برای عبور از کنار ماه مأموریت افق های نو پلوتو ناسا می باشد. این مأموریت یک پرتاب سریع داشت که موشک ها بخاطر یک آغاز خوب این سفر طولانی به سوی قسمت های بیرونی منظومه شمسی و پلوتو،  کاوشگر را تا بیش از 58 هزار کیلومتر در ساعت به فضا پیش می راند. این مأموریت واقعأ احساس برانگیز است، اما با توجه به اینکه افق های جدید بخاطر رسیدن به مدار ماه سرعت اش را کم نکرد ( همانند مأموریت های سفینه ماه در فوق) احتمالأ این مأموریت هنوز هم در حال افزایش سرعت است و ماه در پنجره عقبی آن بصورت یک نقطه کوچک معلوم می شود. این کاوشگر فاصله ی 380000 کیلومتری را طی 8 ساعت و 35 دقیقه طی نمود.

بنابرین، شرکت های توریستی فضایی بخاطر تور های رفت و برگشت به ماه چند انتخاب محدود دارند. می توانند با استفاده از انجن های آیونی با آهستگی سفر های طولانی را که با ملایمت مسافرین را به ماه می برد پیشنهاد کنند و یا می توانند با استفاده از موشک ها سفر های نشاط انگیز رفت و برگشتی یک روزه را برای توریست های فضایی پیشنهاد کنند...

منبع:

www.universtoday.com