تبیان، دستیار زندگی
حتما این اصطلاح را زیاد شنیده‌اید که اغلب راجع به افراد مثبت با خصلت ‌های خوب به ‌کار برده می ‌شود که سر سفره خانواده‌اش بزرگ شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید غذا خوردن در کنار خانواده

غذا خوردن با خانواده

حتما این اصطلاح را زیاد شنیده‌اید که اغلب راجع به افراد مثبت با خصلت ‌های خوب به ‌کار برده می ‌شود که "سر سفره خانواده‌اش بزرگ شده است".

حتما این جمله هم مثل خیلی از نکات و ضرب‌المثل‌های قدیمی، بی‌ حکمت نبوده است.

روان ‌شناسان غربی هم این جمله را تایید می‌ کنند و به خانواده‌ ها توصیه می ‌کنند غذا خوردن در کنار هم را یک مساله تربیتی جدی به حساب بیاورند.

غذا خوردن خانواده در کنار هم، به غیر از آثار مثبت تغذیه‌ ای برای افراد خانواده فواید دیگری هم دارد.

مطالعات نشان داده‌اند بچه‌هایی که در کنار خانواده‌ شان غذا می ‌خورند:

* در مدرسه موفق ‌ترند.

* کمتر به سمت دخانیات و مواد مخدر می‌ روند.

* کمتر از بقیه ی بچه‌ ها شرارت نشان می‌ دهند و دعوا می ‌کنند.

این روزها زندگی پُرمشغله و پدر و مادرهای شاغل و بچه ‌هایی که مُدام از این کلاس به کلاس دیگر می ‌روند کمتر اجازه می ‌دهد که خانواده وعده‌های غذایی را دور هم صرف کنند. توجه به نکات زیر به پدر و مادرها کمک می‌ کند تا این مشکل را کمی برطرف کنند.

خیلی سخت نگیرید

اگرچه غذا خوردن در کنار خانواده، مطمئن ‌ترین و بهترین روش داشتن یک تغذیه سالم است، اما به نظر دکتر "دیوید لودویگ"، استاد بخش اطفال دانشگاه هاروارد، یک غذای خانوادگی لزوما به معنی این نیست که همیشه پدر و مادر و بچه‌ها راس یک ساعت معین در تمام روزهای هفته دور میز کنار هم بنشینند و غذا بخورند.

با وجود این که گفته می‌ شود مصرف غذا در مقابل تلویزیون می ‌تواند مضراتی مانند پُرخوری را به دنبال داشته باشد، ولی تحقیقات نشان داده است که بچه‌هایی که در خانه و حتی جلوی تلویزیون غذا خورده‌اند، از بچه‌هایی که در تنهایی غذا خورده‌اند زندگی سالم ‌تری داشته ‌اند.

اهمیت این موضوع در این نکته اساسی است که وقتی خانواده در کنار هم غذا می ‌خورند و وقتی احساس غذا خوردن در کنار یک جمع به کودک دست می‌ دهد، او بهتر و سالم ‌تر غذا می ‌خورد، حتی اگر غذای مصرف شده از غذاهای آماده مثل پیتزا باشد ، اثر کاملا متفاوتی از خوردن یک پیتزا در تنهایی دارد.

دکتر "لودویک" پیشنهاد می ‌کند که حتی اگر پدر و مادرها وقت غذا درست کردن

را ندارند و غذای آماده تهیه کرده‌اند، اضافه کردن کمی سالاد، سبزی خوردن یا چند افزودنی سالم و سرو کردن آن می ‌تواند مانند یک غذای خانگی آثار مثبتی داشته باشد.

به عقیده او وقتی با هم غذا می ‌خورید، موجب می ‌شود غذا خوردن بیشتر طول بکشد و زمان در کنار هم بودن خانواده بیشتر باشد.

به برنامه خود پایبند باشید

حتما لازم نیست تا غذای خانوادگی، یک وعده کامل و پرتشریفات مانند ناهار باشد. اگر وقت ناهار خوردن کنار یکدیگر را ندارید، یک برنامه دیگر بریزید. صبحانه، شام، یا حتی وعده‌های غذایی روز جمعه را برای خانواده کنار بگذارید.

وقتی در طول هفته نمی‌ توانید وعده‌های غذایی را کنار خانواده باشید، حتما یک روز خاص در هفته را برای این کار در نظر بگیرید و به هیچ وجه برای آن روز برنامه‌ ریزی نکنید.

با هم حرف بزنید

خوردن غذا با کودک‌ موجب می ‌شود تا در مشکلات او هم شریک شوید. پس از غذا خوردن یا حتی در حین آن، با فرزندتان راجع به اتفاقات روزانه صحبت کنید. توجه به غذا خوردن موجب می‌ شود فرزندتان با آرامش بیشتری و بدون خجالت راجع به مسایلش با شما صحبت کند.

پس از تمام شدن غذا زود از سر سفره یا میز بلند نشوید و سعی کنید زمانی را برای حرف زدن اختصاص بدهید. خوردن سالاد پس از صرف غذا ضروری است.

اگر عادت به حرف زدن در حین غذا خوردن را ندارید، زمان خوبی است تا به این وعده غذایی هویت یک جلسه خانوادگی دوست داشتنی را بدهید.

فرزندتان را تنها نگذارید

حتی اگر فرزندتان گرسنه نیست از او بخواهید تا در کنار شما بنشیند. اگر کودک ‌تان اصرار دارد که حتما جلوی تلویزیون غذا بخورد، برایش وعده غذایی مشخصی تهیه کنید و سعی کنید شما هم در کنار او قرار بگیرید تا به ‌تدریج توجهش از تلویزیون به طرف شما جلب شود.

دکتر سیداحسان بیکایی

Readers Digest :منبع

*مطالب مرتبط:

غذا دور هم بیشتر می‌چسبد !

تلویزیون نباشد، بهتر غذا می‌خوریم

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

اشتباهات مردم در غذا خوردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.