تبیان، دستیار زندگی
ماه 1383 . فرمایش امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در مورد تراشیدن قلم قرآن منسوب به حضرت علی (ع) را شاه عباس صفوی وقف كرد قرآنی كه گفته می شود، توسط حضرت علی (ع) نوشته شده است، از سوی شاه عباس صفوی در حدود 400 سال پیش وقف آستان مقدس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری11 شهریور ماه 1383

.

فرمایش امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در مورد تراشیدن قلم

قرآن منسوب به حضرت علی (ع) را شاه عباس صفوی وقف كرد

قرآنی كه گفته می شود، توسط حضرت علی (ع) نوشته شده است، از سوی شاه عباس صفوی در حدود 400 سال پیش وقف آستان مقدس امام رضا (ع) شد و اكنون در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش «میراث خبر»، وقف نامه این قرآن به خط شیخ بهایی است اما زمان كتابت قرآن به خط كوفی مشخص نیست و كارشناسان با استناد به جمله «كتب علی ابن ابی طالب» كه در انتهای آن آمده است، قرآن را به حضرت علی (ع) منسوب می دانند.

اما مرحوم احمد گلچین معانی كه حدود 30 سال قبل این قرآن را بررسی كرده، معتقد بود این قرآن احتمالا در قرن 3 هجری قمری تقریر شده و اینكه چرا در پایان آن نام علی (ع) آمده است، مشخص نیست.

این قرآن نفیس كه در قطع بیاضی به اندازه های 5/23 در 2/33 سانتی متر است، از آغاز سوره مباركه هود تا پایان سوره مباركه كهف را در برگرفته است.

قرآن یاد شده به خط كوفی و بر پوست آهو نگاشته شده، هر صفحه آن 15 سطر دارد كه اعراب، اعجام و تنوین آن با شنگرف (نوعی رنگ لاجوردی) و رنگ های زنگاری و سیاه و نقطه گذاری های تیره نقش شده است.

صفحات دوم و سوم آنتذهیب شده و در این تذهیب اسامی سوره ها به صورت قلمكار و به خط زر تحریر شده است. نشانه های ترنجی و مذهب در فواصل آیات و دایره های زرین در انتهای هر 10 آیه به چشم می خورد.

این قرآن جلد چرمی دو رو و نوساز دارد. داخل جلد تیماج مشكی و بیرون آن دارای یك نوع تزئین خاص معروف به تزئین منگنه ای است.

وقف نامه این قرآن در جمادی الاول سال 1008 ه.ق از سوی شاه عباس و با نام شیخ بهایی امضاء شده است.

در حواشی آن 7 جمله «عرض شد» و «زیارت شد» دیده می شود كه توسط متصدیان وقف یا كسانی مانند نایب التولیه ها مهر و امضاء شده است.

این یادداشت های تاریخی از شعبان 1266 آغاز و به ربیع الثانی 1337 ختم می شود.