تبیان، دستیار زندگی
با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمتهای مختلف بدن ایجاد می شود و دراین میان ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید ورزش کنیم؟ (1)

چرا باید ورزش کنیم؟

با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمتهای مختلف بدن ایجاد می شود و دراین میان قلب ، ریه ها، سیستم عصبی ، عضلات و استخوانها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن خواهند شد. همچنین قدرت عضلات قلب کاهش می یابد و ظرفیت ریه برای جذب اکسیژن کم می شود.

همه این موارد موجب محدود شدن فعالیت و حرکت می شود و بی حرکتی نه تنها بیماریهای جسمی بسیاری را به دنبال خواهد داشت بلکه موجب تنهایی و افسردگی نیز خواهد شد. مشکل دیگری که با بی حرکتی به وجود می آید، عدم توانایی انجام کارهای روزمره و وابستگی به دیگران است.

حال می خواهید با این تغییرات مقابله کنید؟ پس به نکات زیر توجه نمایید:

*فعالیت و ورزش منظم در طول عمر، به خصوص سنین بالا عامل حفظ و حتی تقویت ظرفیتهای قلبی، ریوی ، عصبی و اسکلتی است.

*با فعالیت ورزشی می توان مرگ و میر ناشی از بیماریهای عروقی قلب، سرطان روده بزرگ و افزایش قند خون بزرگسالی را کاهش داد. همچنین فعالیت فیزیکی در کنترل چاقی، کلسترول بالا و فشار خون موثر است.

* فراموش نکنید که ورزش یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوانها است.

*ورزش از افسردگی های دوران پیری جلوگیری می کند و از سوی دیگرفواید زودرس ورزش شامل بهبود تعادل و هماهنگی، افزایش قدرت عضلانی ، افزایش انعطاف پذیری و متابولیسم هوازی بدن است.

بدین ترتیب اگر می خواهید کمتر به اطرافیان وابسته باشید، کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید، زندگی شاداب داشته باشید و هزینه کمتری را صرف درمان کنید همراه با ما ورزش کنید. بدون شک همه ما از کودکی تا سالمندی در هر سطحی از سلامتی به ورزش نیاز داریم. امروزه حتی برنامه های ورزشی خاصی برای افرادی که به بیماریهایی نظیر نارسایی قلبی- عروقی، فشارخون بالا، افزایش قند خون ، پوکی استخوان، افسردگی ، سرطان دستگاه گوارش و چاقی مزمن مبتلا هستند، طراحی و آموزش داده می شود.

چرا باید ورزش کنیم؟

نکته: پس از مشورت با پزشک ، تمرینات ورزشی خود را آغاز کنید. اگر سالهاست که ورزش نکرده و بی تحرک بوده اید باید تمرینات ورزشی را با تعداد کم و طول مدت کوتاه آغاز کنید.

ما در این مطلب از هریک از انواع حرکات ورزشی مثالهای ساده ای که نیاز به وسایل خاص نداشته و بدون صرف هزینه قابل انجام است را به شما شرح می دهیم وشما می توانید با آموختن این تمرینها، حتی کارهای روزانه خود را به صورت ورزش در آورید. حتی افراد بسیار ضعیف و ناتوان نیز می توانند با فعالیتهای فیزیکی مناسب سلامتی شان را به دست بیاورند و به دیگران وابسته نباشند. پس بیایید ورزش و فعالیتهای بدنی را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهیم و در این میان به یاد داشته باشیم ورزش زمانی مفید خواهد بود که به طورمنظم انجام شود.در شروع کارتمرینات ساده کششی هستند که با انجام آن بدن شما برای انجام سایر تمرینات آماده می شود ، به خصوص قبل ازانجام تمرینات انعطاف پذیری و تمرینات قدرتی باید حتماً حرکات گرم کننده و کششی را انجام دهید.

انواع تمرینات ورزشی

به طورکلی انجام 6 نوع تمرینات ورزشی برای شما مفید است. تمرینات گرم كننده، تمرینات استقامتی (هوازی)، تمرینات انعطاف پذیری، تمرینات حفظ تعادل ، تمرینات قدرتی و تمرینات انقباضی ایستا.

الف) تمرینات گرم كننده :

تمرینات ساده? كششی هستند كه با انجام آن بدن شما برای انجام سایر تمرینات آماده می شود. به خصوص قبل ازانجام تمرینات انعطاف پذیری و تمرینات قدرتی باید حتماً حركات گرم كننده را انجام دهید.

در ادامه چند تمرین ساده برای شما در نظر گرفته ایم: (قبل از انجام هر حرکت یک نفس عمیق بکشید)

1- بایستید و دستها را روی شانه بگذارید. در حالی که به روبرو نگاه می کنید، شانه ها را به سمت عقب بکشید( به آرامی از یک تا 6 بشمارید) به حالت اول برگردید.

2- بایستید دستها را روی شانه بگذارید. در حالی که به روبرو نگاه می کنید، شانه ها را به سمت جلو بکشید ( به آرامی از یک تا 6 بشمارید)  به حالت اول برگردید.

3- در حالی که دستها در کنار بدن آویزان است، هر دو شانه را بالا ببرید( به آرامی از یک تا 6 بشمارید) وبه حالت اول برگردید.

4- دست راست را به سمت بالا ببرید مثل اینکه می خواهید دستتان را به سقف بزنید و پس ازمکثی کوتاه به حالت اول برگردید. این حرکت را با دست چپ تکرار کنید(4 تا 8 بار این حرکت را تکرار کنید)

لزوم انجام حرکات کششی قبل از پرداختن به ورزشهای سنگین

5- در حالی که دستها در کنار بدن آویزان است، بیایستید. هر دو دست را به سمت جلو بیاورید. انگشتان دست را در هم فرو کنید. دقت کنید که کف دستها رو به جلو وآرنجها صاف باشند(به آرامی از یک تا 6 بشمارید)  به حالت اول برگردید.

6- دستها را روی شانه بگذارید. شانه ها را از عقب به سمت جلو به صورت نیم دایره بچرخانید. در طی این حرکت آرنجها خود به خود از پهلو به جلو می آیند. سعی کنید حرکت به آرامی و با کنترل انجام شود (این حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کنید) درادامه حرکت قبل، شانه ها را از جلو به سمت عقب به صورت نیم دایره بچرخانید. در طی این حرکت آرنجها خود بخود از جلو به پهلو می روند. (این حرکت را نیز3 تا 5 بار تکرار کنید)

7- پشت به دیوار بایستید. به آرامی به سمت راست بچرخید و سعی کنید کف دست چپ را به دیوار برسانید و بعد از مکثی کوتاه به حالت عادی برگردید.در ادامه این حرکت را به سمت چپ نیز انجام دهید (این حرکت را 3 تا5 بار تکرار کنید)

8- پشت یک صندلی بایستید. پشتی صندلی را با دو دست بگیرید. پای راست را جلو و پای چپ را به اندازه یک گام، عقب قرار دهید. زانوی پای راست را خم کنید. در حالی که زانوی پای چپ صاف و کف پای چپ روی زمین است. پنجه پاها باید رو به جلو باشد در این میان اگر حرکت را درست انجام دهید در پشت ساق پای چپ احساس کشش می کنید( به آرامی از یک تا 6 بشمارید)  وبه حالت عادی برگردید. این حرکت را در حالتی که پای چپ جلو و پای راست عقب است نیز تکرار کنید.

9- 2دقیقه درجا راه بروید. پاها را بالا بیاورید و دستها را آزادانه حرکت دهید مثل رژه رفتن. برای انجام این حرکت بهتر است کفش ورزشی بپوشید و یا اینکه زیر پایتان یک چیز نرم مثلاً چند لایه پتو یا یک تشک باشد.

                                                                                                                                     تهیه و تنظیم: ایمان پناهی