تبیان، دستیار زندگی
یزیونی" تحلیل محتوا (1) عناوین: مقدمه 1-   مسئله تحقیق 2-   روش تحقیق 3-   اهداف 4-   جامعه آماری 5-   خروجی تحقیق بر روی سایت تبیان مقدمه: این مقاله، قصد دارد تا شما كار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"طرح تحقیق تعدد زوجات در سریالهای تلویزیونی"

تحلیل محتوا (1)

عناوین:

مقدمه

1-  مسئله تحقیق

2-  روش تحقیق

3-  اهداف

4-  جامعه آماری

5-  خروجی تحقیق بر روی سایت تبیان

مقدمه:این مقاله، قصد دارد تا شما كاربران گرامی سایت تبیان را با روند كار پژوهشی تعدد زوجات آشنا نماید. آگاهی شما از سیر طرح های پژوهشی گروه اجتماعی ، بدین جهت است كه بتوانیم از نظرات ، پیشنهادات و توانایی های شما عزیزان در سیر تحقیق استفاده نمائیم.با مطالعه طرح تحقیق ، به سهم به سزای كاربران عزیز سایت تبیان ، در بهتر پیمودن روند پروژه پی خواهید برد.

گروه تحقیقی ما قصد دارد از بین موضوعات مختلف به بررسی موضوع تعدد زوجات در سریالهای تلویزیونی و نقش و جایگاه زنان در محتوای سریالها بپردازد .

بدین وسیله قصد داریم كه در شروع كار تحقیقی ، شما را با مسئله ، روش ، اهداف، جامعه آماری و خروجی های طرح پژوهش آشنا كنیم.

1-  مسئله تحقیق :

امروزه با گسترش روزافزون ارتباطات در عرصه ملی و بین المللی ، شاهد تاثیرات عمیق رسانه ها بر افكار عمومی ، در سطوح مختلف فرهنگی جامعه هستیم .

در این میان ،  تلویزیون را بر حسب شرایط خاصی مثل سهل الوصول بودن یا یكسانی دسترسی همه اقشار جامعه با طبقات مختلف ، می توان موثرترین رسانه و به قولی رسانه عامه مردم دانست.

لذا با توجه به موارد ذكر شده ، نمی توان نقش موثر تلویزیون را در زمینه فرهنگ سازی و جهت بخشی به افكار، روابط اجتماعی ، و تحكیم و یا تزلزل نوعی نگرش خاص در بین اقشار جامعه انكار كرد.

با توجه به بحث های ارائه شده ، مسئله تحقیق را اینگونه می توان بیان كرد:

بررسی و تحلیل موضوع تعدد زوجات در سریالهای تلویزیونی و علت طرح  این موضوع در محتوای سریالها ، و میزان تاثیرپذیری این امر ، در اقشار مختلف جامعه .

2- روش تحقیق:

این مجموعه در نظر دارد ،كه طرح پژوهشی خود را در قالب سه مرحله به اجرا در آورد:

1- تحلیل محتوا

در ابتدای امر محتوای سریالها را بررسی خواهیم كرد.ما در انتخاب سریالها به دنبال سیر خاصی بوده ایم ؛ كه  بتواند روند عادی جلوه سازی برخی مسائل چون تعدد زوجات را به وضوح نشان دهد.البته زمان و مدت پخش سریالها هم در انتخابهای ما دخیل بوده است. سریالها از این قرار است :

الف ) مهر خاموش ( شبكه تهران )

این سریال تعدد زوجات را برای اولین بار به صورت حاشیه ای در تلویزیون مطرح كرد.

ب) مسافری از هند ( شبكه 3)

تعدد زوجات در این سریال به عنوان سوژه ای مهم در رخ دادن وقایع و حوادث اصلی داستان مطرح شده است . در پایان این سریال ،شخصیت ها با برداشتن دیوار كینه و دشمنی ها به مودت و دوستی می رسند . كه این امر بی شك خود هدفی خاص را دنبال می كند.

ج) وارث ( شبكه 1)

این سریال در ایام محرم پخش می شد و تعدد زوجات در این سریال نقش محوری را ایفا می كرد .

د) بانویی دیگر (شبكه 5)

این سریال، در ایام نوروز پخش می شد و بی شك بیشترین بیننده را به خود اختصاص می داد . بانویی دیگر را می توان نقطه اوج عادی سازی مسئله تعدد زوجات دانست.

بازه زمانی پخش این سریالها حدود دو سال گذشته بوده است.

2- روش تحقیق اسنادی:

در این بخش به بررسی اهداف سازندگان برنامه های تلویزیونی و سیاستهای كلی صدا و سیما در تایید این گونه سریالها می پردازیم.

3- تهیه پرسش نامه

این بخش را می توان از طریق خود سایت تبیان  و كاربران آن پی گیری كرد.

3- اهداف

1- بررسی اهداف برنامه سازانی كه بر روی مسئله تعدد زوجات مانور داده اند. دو دسته از اهداف را می توان مشخص نمود:

الف) وجود تعدد زوجات در خانواده ها و برنامه سازی به جهت گوشزد به مسئولین و بزرگ جلوه دادن این امر ( به خصوص در مضامین طنز ) برای بهبود وضعیت موجود .

ب) ساختن و پرداختن به موضوع تعدد زوجات در جهت سیاستهای خاص دولت و مسئولین به جهت رفع برخی معضلات مثل افزایش تعداد دختران در جامعه .

2- آیا پخش چنین سریالهایی به قصد انتقال فرهنگ چندهمسری جامعه سنتی به جامعه جدیدو باز تولید آن به شكلی جدید و قابل قبول است؟

الف/ بررسی و به دست آوردن فرهنگ تعدد زوجات كه در سریالهای تلویزیونی به مخاطبان ارائه می شود

ب/  بررسی میزان دریافت این مولفه ها توسط مخاطبان این سریالها

4- جامعه آماری :

1-    تحلیل محتوا : سریالهایی كه ذكر شد .

2- پرسشنامه : افرادی كه عضو تبیان هستند و در گروه سنی 40-18 سال قرار دارند . جامعه آماری ما با 100 پرسشنامه صورت خواهد گرفت.

5-خروجی طرح تحقیق تعدد زوجات در سایت تبیان

"  جایگاه معرفی طرح ، با ارائه بخشی تحت عنوان « تعدد زوجات و تلویزیون » ، در منوی طرح های پژوهشی ارائه خواهد شد.

خروجی ها عبارتند از :‌

هر كدام از بخش هایی كه به صورت مقاله همراه با قسمتی از سریال ارائه می شود باید به گونه ای باشد كه بتوان نظر مخاطب را سنجید . چیزی شبیه به بخش نظر خواهی كه به صورت متداول در بالای مقالات سایت قرار دارد.

1- توجیه كاربران در مورد اهداف و ضرورت كار تحقیقی تعدد زوجات به صورت ارایه یك مقاله .

2-  خلاصه ای از داستان كلی ،تحلیل ، نقد و تفسیر سریالهایی كه در كار تحقیقی مورد بررسی قرار می گیرند ، كه  همراه با نمایش قسمت كوتاهی از سریالها به صورت مقاله در سایت عرضه می شود .

3- ارائه مقالاتی در زمینه تعدد زوجات از دیدگاههای متفاوت .( موافق و مخالف )

4- تنظیم و ارائه پرسشنامه كه به صورتBanner به مدت حداقل دو هفته روی سایت قرار می گیرد .( در ارتباط با برخی سوالات  قسمتهایی از سریال در حدود یك دقیقه نمایش داده خواهد شد.)

همچنین در این قسمت ، از اعضائی كه در گروه سنی 40- 18 سال، قرار دارند و ساكن تهران هستند از طریق ایمیل درخواست می شودكه  به پرسشنامه پاسخ دهند .

5- تهیه گزارش از دادگاه خانواده كه درگیر با مسئله تعدد زوجات هستند.

6- نتایج و آمارهای استخراج شده از پرسش نامه ها ، به صورت جداول و متون نوشتاری، كه در قالب مقاله عرضه خواهد شد .

7- اثبات یا رد فرضیه تحقیق و نتایج حاصله ، كه به صورت یك مقاله علمی در چندین بخش ارائه می شود .

8- برگزاری چندین نشست ( به صورت مصاحبه حضوری در تبیان ) با دست اندركاران ساخت سریالهایی،كه  مورد تحقیق گرفته اندو مشاوران و اساتیدی كه در طی تحقیق ما را همراهی كرده اند. و دعوت از چند تن از كاربران كه در بخش جوابگویی به پرسش نامه و نظر خواهی ، فعال بوده اند.

( در این قسمت از افرادی كه در بخش مشاوره با این موضوع درگیر بوده اند و از مشاوران تبیان كمك خواسته اند نظر خواهی به صورتی متفاوت از طریق ایمیل صورت میگیرد ) .

9- ارایه مقالاتی در ارتباط با هركدام از نشست ها مصاحبه ها.و نتایج حاصله از آن.

8- و در آخر، ارائه یك گزارش از چگونگی سیر كار و نتایج كلی از برگزاری این نشست ها .