تبیان، دستیار زندگی
3 80 درصد پرونده ثبت تعزیه در یونسكو آماده شده است ناصر تقوایی در راه ساخت فیلم تازه خود ناصر تقوایی از هفته دوم شهریور فیلمبرداری كار تازه اش كه مستندی درباره تعزیه است را آغاز می كند. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 8 شهریور ماه 1383

80 درصد پرونده ثبت تعزیه در یونسكو آماده شده است

ناصر تقوایی در راه ساخت فیلم تازه خود

ناصر تقوایی از هفته دوم شهریور فیلمبرداری كار تازه اش كه مستندی درباره تعزیه است را آغاز می كند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی مركز هنرهای نمایشی ، این فیلم باید بر اساس مقررات یونسكو جهت ثبت تعزیه به عنوان میراث معنوی ایران ساخته شود.

بر این اساس تقوایی باید در یك فیلم ده دقیقه ای به توصیف تعزیه، ارزش آن، میزان خطر به زوال رفتن و چگونگی حفاظت از آن بپردازد.

لاله تقیان یكی از اعضاء كمیته پیگیری ثبت تعزیه در یونسكو گفت: علاوه بر این فیلم ده دقیقه ای ، باید گزارش تفصیلی از تعزیه، فهرستی از كاربران آن به همراه یك برنامه پنج ساله كه شامل برنامه اداری و حقوقی برای حفاظت منابع انسانی مورد نیاز است تهیه شود.

همچنین نمونه های عكس و یا اسلاید، كتابشناسی تعزیه و تمامی پژوهش هایی كه درباره تعزیه صورت گرفته تهیه شده است.

مدیر انتشارات نمایش و سردبیر مجله نمایش در ادامه گفت: به غیر از تهیه فیلم 80 درصد مدارك مورد نیاز تهیه شده است و این مدارك به همراه فیلم باید هرچه زودتر تحویل یونسكو شود.

وی در ادامه افزود: متأسفانه نیازهای مالی برای آماده سازی و تكمیل این پرونده تامین نشده است . هنوز هیچ حمایت جدی به صورت عملی در این زمینه انجام نگرفته و این كمیته هم اكنون منتظر كمك های مالی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزیر است.

شایان ذكر است  كمیته پیگیری پرونده ثبت تعزیه در یونسكو كه از كارشناسان مركز هنرهای نمایشی و سازمان میراث فرهنگی هستند عبارتند از : دكتر محمد حسین  ناصر بخت، لاله تقیان، داود فتحعلی بیگی ، فاطمه فراهانی ، محمد میرشكرایی ، همچنین دكتر خسرونشان رئیس مركز هنرهای نمایشی نیز در این كمیته عضویت دارد.