تبیان، دستیار زندگی
شهر قزوین و استان قزوین را می توان پایتخت خوشنویسی ایران نامید. هنرمندانی چون «میرعماد حسنی قزوینی» - استاد برجسته خط نستعلیق – از قزوین برخاسته است، طغرای شهریاری اقلیم خط و خوشنویسی به نام نامی این هنرمند مزین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرهای سنتی در استان قزوین

خوشنویسی

خوشنویسی

شهر قزوین و استان قزوین را می توان پایتخت خوشنویسی ایران نامید. هنرمندانی چون «میرعماد حسنی قزوینی» - استاد برجسته خط نستعلیق – از قزوین برخاسته است، طغرای شهریاری اقلیم خط و خوشنویسی به نام نامی این هنرمند مزین و موشح است. همچنین شادروان «میر محمد حسین عماد الکتاب سیفی حسنی قزوینی» یکی دیگر از از خوشنویسان به نام این سرزمین است که در عصر خود در سراسر کشور بی رقیب بود و شاهنامه معروف به چاپ «امیر بهادر» به خط آن مرحوم است و رسم المشق هایی برای نوباوگان ترتیب و چاپ کرده است. از دیگر خوشنویسان به نام قزوین می توان به "ملک محمد" اشاره کرد.

نقاشی و تذهیب

در قزوین، ایجاد نقش و نگار روی درها، اُرسی ها، دیوار و سقف اتاق ها معمول بوده و روی آنها را با روغن کمان، رنگ جلا می زدند. این روغن به روش خاصی تهیه می شد. رنگ هایی که در این نقاشی ها به کار می رفت، تماماً رنگ های طبیعی (معدنی و گیاهی) و دارای ثبات و جلای ویژه ای بود.

نقاشی پشت شیشه

نقاشی پشت شیشه قزوین در دوران قاجاریه با الهام از هنر روزگار صفویه، شهرت بسزایی داشت و این شهر را به یکی از مراکز تولید نقاشی پشت شیشه تبدیل کرده بود. متأسفانه قسمت اعظم این آثار در گنجینه های خصوصی و موزه های بزرگ پراکنده شده است. از آنجا که تقریباً تمامی این آثار بدون امضاء هستند، نقاشان بزرگ این شهر برخلاف خوشنویسان آن، گمنام مانده اند و شناسایی آنها با گذشت زمان کاملاً دشوار است.

منبع: میراث فرهنگی استان قزوین

زهره پری نوش - سایت تبیان