تبیان، دستیار زندگی
چنین برخوردهایى‏ مجرمان را از پیمودن راه درست ناامید و نسبت‏ به دین و آموزه‏هاى‏آن گریزان مى‏سازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهی به بهشت

بهشت

سیماى شیعه در نگاه امام صادق(ع)

امام صادق (ع) در سفارش‏هاى خود به عبدالله بن جندب پس از هشدار شیعیان به دام‏هاى شیطان، ویژگى‏هاى برجسته دوستان حقیقى خود را بر مى‏شمرد و سپس خصلت‏هاى دیگر شیعیان را بیان مى‏كند. دو ویژگى‏ممتاز شیعیان از نگاه امام صادق(ع) عبارت است از:

1- آخرت

«آخرت‏ در نگاه آن ها بسیار بزرگ است، به اندازه‏اى كه چیزى را با آن ‏عوض نمى‏كنند و دنیا نزد آن‏ها همانند مارگزنده و دشمن بى‏زبان ‏است» پیروان حقیقى و دوستان واقعى خاندان نبوت علیهم السلام به چیزى‏جز آخرت نمى‏اندیشند و تمام كردارها و رفتارهاى خود را با نگاه ‏به آخرت مى‏سنجند. دنیا در نظر مؤمن وسیله‏اى است‏ براى رسیدن به‏ هدفى بزرگ كه همان زندگى جاودان آخرت است. دوستان حقیقى اهل‏بیت‏علیهم السلام از مواهب دنیوى بهره مى‏برند اما هرگز زندگى‏ جاودان را با زندگى گذراى دنیا عوض نمى‏كنند.

2- انس با خدا

«آن‏ها باخدا انس گرفته‏اند و از آن‏چه كه مال اندوزان به آن انس‏گرفته‏اند، در هراسند» مومنان از نعمت‏هاى الهى بهره مى‏برند اما به آن‏ها وابسته ‏نمى‏شوند. وابستگى به مال دنیا موجب بندگى انسان در برابر مادیات خواهد شد. زراندوزان هماره به ثروت خود وابسته‏اند. شیعیان واقعى با یاد خدا آرامش مى‏یابند.

حضرت صادق(ع) پس از برشمردن این دو ویژگى مهم، فرمود: «آن‏ها دوستان‏حقیقى من هستند. به وسیله آن‏ها فتنه شكست مى‏خورد و گرفتارى‏ها بر طرف مى‏شود»

حسابرسى خود

«بر هرمسلمانى كه ما را مى‏شناسد، سزاوار است كه كردارش را در هر شبانه روز بر خود عرضه دارد و به محاسبه آن‏ها بپردازد تا اگر كار نیكى در آن‏ها دید، برآن‏ها بیفزاید و اگر كردار بدى در اعمال خود مشاهده كرد از آن‏ها توبه كند تا دچار ذلت و خوارى روز قیامت نگردد»

سخاوت

«همانا شیعیان ما به چند خصلت‏ شناخته ‏مى‏شوند یکی از آن ها سخاوت و بخشش به برادران است»

خواندن پنجاه ركعت نماز و رعایت وقت نماز

«شیعیان ما در شبانه روز پنجاه ركعت نماز مى‏خوانند و توجه به‏وقت نماز ظهر (خواندن نماز اول وقت) دارند»

آثار استقامت

«اگر شیعیان ما استقامت كنند، فرشتگان دست در دست آن‏ها مى‏گذارند، ابرهاى رحمت بر آن‏ها سایه مى‏افكند، چون روز درخشنده و تابناك مى‏شوند، از زمین و آسمان روزى مى‏خورند و آنچه ‏از خدا بخواهند خداوند به آن‏ها عطا مى‏كند»

شیوه برخورد با گناهكاران

1- گفتن خوبى‏ها و پرهیز از سخن ناروا

«به گناهكاران از همكیشان خود جز خوبى و نیكویى چیزى مگو» در برخورد با گناهكاران باید با سخنان نیكو و گفتن خوبى‏هاى‏ آنان امیدشان را زنده كرد و از خشونت، گفتار ناروا و بازگو نمودن لغزش‏هاى آن‏ها پرهیز كرد; زیرا چنین برخوردهایى‏ مجرمان را از پیمودن راه درست ناامید و نسبت‏ به دین و آموزه‏هاى‏آن گریزان مى‏سازد.

2- در خواست توفیق براى گناهكاران

«توفیق آن‏ها را خاضعانه از خداوند بخواهید»

3- در خواست توبه براى گناهكاران

توبه از حالات سازنده انسان است كه انجام دهنده آن محبوب خداونداست:

«ان الله یحب التوابین‏; خداوند كسانى كه بسیار توبه مى‏كنندرا دوست دارد. (بقره/222)

توبه روشى است كه امام صادق(ع) براى پاكسازى گناهكار توصیه‏كرده است. شیعیان واقعى باید از خدا بخواهند كه گناهكاران ازكردار ناشایست‏خود پشیمان شوند و به سوى خدا بازگردند، زیرا خداوند بسیار توبه‏پذیر و بخشنده است.

راه بهشتى شدن

حضرت امام جعفر صادق(ع) سه راه را فراروى جویندگان بهشت قرارداده است:

1- پیروى از ائمه علیهم السلام .

2- برائت از دشمنان.

3- سخن گفتن آگاهانه و سكوت هنگام نا آگاهى.

«هر كس جویا و پیرو ما باشد و از دشمنان ما پیروى نكند و چیزى‏كه مى‏داند، بگوید و از آن‏چه كه نمى‏داند، یا بر او مشكل (مشتبه)است، سكوت كند، در بهشت است»

كردارهاى برتر

«با كسى كه از تو بریده، وصل كن; به كسى كه چیزى‏به تو نداده، چیز بده; باكسى كه به تو بدى كرده، خوبى كن; به‏كسى كه به تو دشنام داده، سلام كن; باكسى كه با تو دشمنى كرده،انصاف داشته باش و از كسى كه به تو ظلم كرده، در گذر، همچنان‏كه دوست دارى از تو در گذرند. پس از گذشت‏خداوند از خودت عبرت‏بگیر. آیا نمى‏بینى خورشید خداوند برخوبان و بدان مى‏تابد وبارانش بر صالحان و مجرمان نازل مى‏شود؟»


گردآورنده: رحمان نجفی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.