تبیان، دستیار زندگی
او یكى از وكلاى امام در شهر كوفه بود كه به مسایل فقهى ـ كلامى مردم پاسخ مى‏گفت، جمع‏آورى وجوه شرعى نیز به دست او انجام مى‏پذیرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشق مهدی

مهدی

صحابى خاص امام باقر(ع) و امام صادق(ع)

تا شخصیت كسى مورد قبول ائمه(ع) نبود، با او ارتباط نزدیك برقرار نمى‏كردند و با وى درباره موضوعات و مسائل مهم عقیدتى یا سیاسى سخن نمى‏گفتند و اسرار ولایت را مطرح نمى‏كردند. اگر از روایات، دلایل و قراینى بر ارتباط تنگاتنگ میان راوى و امام وجود داشته باشد، و نیز با دقت در مطالب و اسرارى كه امام با او در میان گذارده، مى‏توان به شخصیت و عظمت راوى پى‏برد؛ هر چند به طور صریح از او تعریف و تمجیدى در كتب رجال و نگاشته‏هاى تذكره نویسان یافت نشود. قراینى وجود دارد كه عبدالملك از یاران خاص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود و ایشان اعتماد زیادى بدو داشتند و در مورد مسائل مهم با او به گفت‏وگو مى‏نشستند.

در روایتى آمده است عبدالملك پرسش‏هاى زیادى از امام صادق(ع) نمود كه مى‏توان فهمید پاره‏اى از سئوالات وى مربوط به امامت بوده، و این نمایانگر اعتماد امام به اوست و جایگاه وى را نزد حضرت مى‏نمایاند. در این روایت از گمراهى اصحاب پس از وفات پیامبر(ص) صحبت شده است. تصریح به چنین موضوعى در عصر اختناق، از سخنان غیر قابل بخشش بود و كیفر سختى داشت.

شاهد بعدى خبری است كه امام باقر(ع) تعدادى از آثار امیرالمؤمنین(ع) را كه از علوم مخفى و اسرار اهل بیت(ع) بشمار مى‏آید، به عبدالملك نشان مى‏دهد و نظر او را درباره علت نوشتن آن‏ها سئوال مى‏كند. عبدالملك با درایت و بینش، پاسخ را تقدیم مى‏كند: عبدالملك گوید: زمانى امام باقر(ع) تعدادى از كتاب‏هاى على(ع) را به من نشان داد. سپس فرمود: «به چه دلیلى او این‏ها را نگاشته است؟» عرض كردم: آیا عقیده‏ام را در این باره بیان كنم؟ امام فرمود: «آرى» عرض كردم: حضرت مى‏دانست قائم شما روزى قیام مى‏كند. از این رو دوست داشت او به آن‏چه در آن كتاب‏هاست، عمل كند.امام فرمود: «صحیح است.»

او یكى از وكلاى امام در شهر كوفه بود كه به مسایل فقهى ـ كلامى مردم پاسخ مى‏گفت، جمع‏آورى وجوه شرعى نیز به دست او انجام مى‏پذیرفته است.

یكى از نشانه‏هاى این ادعا، نامه عبدالرحیم قصیر به امام صادق(ع) به خط عبدالملك و پاسخ آن توسط حضرت به دست عبدالملك است. این نامه یكى از ذخایر ارزشمند شیعى است، چون در آن به مهم‏ترین عقاید كلامى آن عصر اشاره شده است. از برخى روایات استنباط مى‏شود عبدالملك علاوه بر علاقه وافر به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و دیگر ائمه هدى، عاشق امام مهدى(ع) بود و در انتظار ظهور حضرت به سر مى‏برد. در گزارش ابوبكر حضرمى مى‏خوانیم: عبدالملك‏بن اعین گفت: هنگامى كه نزد ابوجعفر باقر(ع) بودم، یاد امام زمان افتادم. ایستادم و گریستم و عرض كردم: امیدوارم در حالى كه توان دارم، ظهور حضرت را دریابم.

عبدالملك‏بن اعین و چهار برادر دیگرش یعنى زراره و حمران و بكیر و عبدالرحمان از یاران سرشناس و برگزیده حضرت باقر و امام صادق علیهماالسلام بودند. آنان براى فراگیرى علوم اهل بیت رنج سفرهاى طاقت‏فرساى آن عصر را بر خود هموار كردند و دائما مسافت زیاد میان كوفه تا مدینه را طى مى‏نمودند. حاصل این تلاش‏ها آن شد كه هر یك از این پنج فرزانه، به مقام شامخى در دانش دست یافتند. در گزارشى از «ربیعة الرأى» آمده است كه به امام صادق عرض كردم: آن چند برادر كه از عراق به محضرتان مى‏آیند و من بهتر از آنان و مهیاتر براى فراگیرى علوم در یاران شما ندیده‏ام، كیستند؟ امام فرمود: «آنان [ فرزندان سرشناس اعین] اصحاب پدرم هستند»

گستره دانش

عبدالملك‏بن اعین از «خُلّص شیعه» بود. او از یاران نزدیك امام باقر و امام صادق علیهم السلام محسوب مى‏شود. بطور طبیعى باید دستاوردهاى علمى فراوانى از عبدالملك در منابع روایى داشته باشیم اما از وى روایات اندكى باقیمانده علت آن مشخص نیست اما مى‏توان گفت شاگردان او  روایات استاد را به دیگران منتقل نكرده با احتمال دیگر آن است كه چون عبدالملك كاتب و ملازم امامان بود كمتر فرصت پیدا مى‏كرد به تدریس و انتقال یافته‏هایش و نقل آن‏ها بپردازد. با توجه به آن ‏كه عبدالملك از شیعیان خلص ائمه(ع) بود شاید بتوان استنباط كرد قسمت زیادى از یافته‏هاى وى مربوط به اسرار ولایت است و چون او كمتر كسى را شایسته درك و پذیرش آن‏ها مى‏دید از انتقال مطالب خویش خوددارى مى‏نمود. عامل احتمالى دیگر كوتاهى راویان بوده كه گفت‏وگوهاى او با امامان را ضبط نكرده‏اند. علت دیگر ، جو سیاسى نامناسب آن عصر بوده است.


گردآورنده: محمد فروزان.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.