تبیان، دستیار زندگی
یكى از فرهیختگان سده دوم هجرى عبدالملك‏بن اعین، برادر زرارة‏بن اعین، راوى معروف است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مثل او زاده نشده!

صادقی

یكى از فرهیختگان سده دوم هجرى عبدالملك‏بن اعین، برادر زرارة‏بن اعین، راوى معروف است. متأسفانه با آن‏كه تعریف‏ها و توصیفات ارزنده‏اى از وى در لسان شریف امام صادق(ع) و اندیشمندان شیعه و سنى شده، ولى چهره وى بر برخى از رجالیون پوشیده مانده است. هرچند مقاله حاضر بحثى رجالى نیست اما تا اندازه‏اى زوایاى گوناگون زندگى عبدالملك را بررسى نموده و به علل تضعیف وى از سوى پاره‏اى رجالیون اهل سنت اشاره كرده و به گونه‏اى نسبتا مفصل درباره (خاندان) اعین سخن مى‏گوید.

عبدالملك، برادر زراره، راوى معروف، از جمله اصحاب بزرگ حضرت صادق(ع) و از دودمان اعین بود. براى شناخت عبدالملك لازم است اندكى درباره این خاندان معروف سخن بگوییم:

ویژگى‏ها:

آل‏اعین بزرگ‏ترین خاندان علمى شیعى در شهر كوفه بود. بسیارى از افراد این (خاندان) از اصحاب ائمه و راویان بزرگ و فقها بوده‏اند و كم‏تر شخصیتى از آنان است كه ناقل حدیث نباشد. راویان اعین بالغ بر شصت تن بوده‏اند.(1) علامه بحرالعلوم با ذكر این نكته كه مدایح آل‏اعین فراوان است، در وجه تمایز آنان با دیگر خاندان‏هاى كوفه خصایص ذیل را عنوان كرده است: بزرگ‏ترین خاندان شیعى؛ عظیم‏الشأن‏ترین آن‏ها؛ عالم‏ترین خاندان به طورى كه در میان‏شان محدّث و فقیه و ادیب و قارى فراوان بوده است؛ دیرپاى‏ترین آن‏ها، چه نخستین افراد این طایفه در عصر حضرت سجاد(ع) و آخرین‏شان در اوایل غیبت صغرا مى‏زیسته‏اند.

آل‏اعین علاوه بر ربودن گوى سبقت در میادین دانش، در جنبه‏هاى سیاسى نیز فعالیت داشتند، به طورى كه قرائن نشان مى‏دهد خواب خوش را از چشمان حكام اموى و عباسى ربودند. حجاج‏بن یوسف ثقفى، وقتى براى زمامدارى به عراق آمد، نگرانى خود را از این دودمان ابراز نمود: «با وجود یك مرد از آل‏اعین، حكومت براى ما هموار نمى‏شود.»

نژاد آل‏اعین

در این كه این خاندان از چه نژادى است، اختلاف وجود دارد. برخى مى‏گویند: جد آنان یعنى سُنْسُنْ از قبیله غسّان از نژاد عرب بود، كه در صدر اسلام به روم رفت و در آن‏جا در مسلك راهبان درآمد. سُنْسُنْ فرزندى به نام اعین داشت. ظاهرا در جنگى كه میان روم و مسلمانان صورت گرفت، اعین توسط مسلمانان اسیر شد، آن‏گاه یك نفر از قبیله بنى‏شیبان او را خریدارى كرد، سپس تربیت و فرزندخوانده‏اش نمود. پس از مدتى اعین در سایه تربیت پدرخوانده‏اش قرآن را حفظ كرد و در ادبیات عرب چیره دست شد. روزى پدرخوانده به او گفت: آیا مى‏خواهى از نظر نژادى تو را به قبیله خودم ملحق سازم؟ اعین نپذیرفت. زمانى كه اعین بزرگ شد، سنسن از روم آمد و ملاقاتش كرد. عده‏اى با توجه به گزارشى گویند كه اعین از مردم خطه فارس بود. پس از دیدار امیرالمؤمنین(ع) به دست حضرت اسلام آورد. میان راه با گروهى از بنى‏شیبان برخورد كرد. آنان پس از گرفتن پیمان «ولا» او را آزاد كردند.

اسامى خاندان

بر كسانى كه از نسل اعین پا به عرصه وجود نهاده بودند، اسامى ذیل اطلاق گردیده است: آل‏اعین. شَیبانى. به سبب ارتباطى كه میان اعین و قبیله بنى‏شیبان ایجاد شد، او و خاندانش به این قبیله منسوب شدند. زرارى. زرارى یعنى منسوب به زارة‏بن اعین. نخستین بار این نسبت در كلام امام هادى(ع) خطاب به یكى از نوادگان بكیربن اعین به نام محمدبن سلیمان یا پدرش سلیمان‏بن حسن‏بن جهم‏بن بكیر، جد پدرى ابوغالب دیده شد. امام به منظور حفظ جان او و رعایت تقیه، نام اصلیش را نبرد و او را به زراره، عالم‏ترین شخصیت آل‏اعین منسوب ساخت تا تجلیلى از مقام شامخ زراره شده باشد. امام در این باره فرمود: زرارى را خدا حفظ كند. از آن لحظه بر افراد این خاندان، زرارى اطلاق گردید. بكریّون پیش از آن كه عنوان زرارى بر آل‏اعین اطلاق گردد، به بكریون مشهور بودند.

فرزندان اعین

در تعداد فرزندان اعین اتفاق نظر وجود ندارد. برخى آنان را هشت تن بدین اسامى مى‏دانند: عبدالملك، حمران، زراره، بكیر، عبدالرحمان، قعنب، مالك و ملیك. بعضى به جاى دو نفر آخر، عبدالاعلى، عیسى، ضریس و سمیع را ذكر كرده‏اند. عده‏اى به جاى عیسى و عبدالاعلى، موسى و ملیك را ذكر نموده‏اند.

فضیلت‏هاى عبدالملك

نخستین شیعه آل‏اعین

سنسن، جد عبدالملك راهب مسیحى بود. طبیعى بود اعین نیز مسیحى باشد. بر اثر جنگى كه میان مسلمانان و روم رخ داد، اعین توسط مسلمانان اسیر شد. سپس یك نفر از قبیله بنى شیبان او را خرید و توسط او مسلمان شد. علامه شیخ محمد تسترى گفته است اعین سنى بود و به تبع او، فرزندانش سنى بوده‏اند، سپس جمعى از آنان شیعه شدند. بنابراین مى‏توان به نادرستى خبر على‏بن سلیمان، عموى پدرى ابوغالب زرارى مبنى بر این‏كه اعین از مردم خطه فارس بود كه به قصد زیارت امیرالمؤمنین(ع) و مسلمان شدن توسط او وطنش را ترك كرد،پى‏برد.

احتمال دیگر این است كه اعین در آغاز شیعه و جزو دوستداران امیرالمؤمنین(ع) بود، ولى بعدا به واسطه فضاى خفقان آلودى كه خلفا به وجود آوردند، جزو كسانى شد كه به حضرت پشت كرد و مذهب خود را عوض نمود. وقتى ازدواج كرد و داراى اولاد شد، آنان نیز به مسلك اهل تسنن گرایش پیدا كردند، ولى وقتى به رشد كافى رسیدند، بسیارى از آنان حقیقت را دریافتند و در مسلك دوستداران و شیعیان امیرالمؤمنین(ع) درآمدند.

طبق برخى اخبار، نخستین شیعه آل‏اعین، عبدالملك بود. او توسط صالح‏بن میثم رهنمون گشت، سپس برادرش حمران به دست ابوخالد كابلى در این سلك درآمد. طبق گزارشى دیگر، نخستین فرزند اعین كه پیرو آل‏على علیهم‏السلام شد، ام‏الاسود، خواهر عبدالملك بود. گویند ابوخالد كابلى در این اقدام مؤثر بود.

جایگاه عبدالملك نزد امام صادق(ع)

برادر عبدالملك به نام زراره كه از فقهاى طراز اوّل شیعه در قرن دوم و سوم هجرى بود گوید: امام صادق(ع) بعد از مرگ عبدالملك فرمود: «خداوندا! ما اهل بیت در نظر ابوضریس بهترین خلق تو بودیم. پس او را در روز قیامت در زمره محمد ـ كه صلوات تو به او باد ـ قرار ده!» سپس امام فرمود: آیا او را در خواب دیده‏اى؟ عرض كردم: خیر. امام فرمود: سبحان‏الله! مثل ابوضریس كجاست؛ مانند او هنوز به دنیا نیامده است!

ازدعاى فراوان امام صادق(ع) در حق وى و فرستادن رحمت بر او و درخواست از خداوند مبنى بر قرار دادن عبدالملك در زمره آل‏محمد(ص) در روز قیامت و این كه فرمود: «مثل ابوضریس هنوز به دنیا نیامده است»، استفاده مى‏كنیم عبدالملك فردى موثق بود، بلكه در اعلا درجه وثاقت بود، زیرا صدور چنین مدایح و واكنش‏هایى توسط امام در حق كسى كه عادل و موثق و امین نیست، نامعقول مى‏باشد، زیرا ائمه اطهار علیهم‏السلام اهل مبالغه و مغالطه نبودند.

مقصود امام از این‏كه به طور مطلق فرمود: مثل عبدالملك هنوز زاده نشده است، مماثلت و مشابهت در ورع و تقوا و دیانت و صلاح است كه مورد نظر خدا و رسول و ائمه و دیگر بندگان برگزیده الهى است.

اگر امام(ع) مشابهت خاصى را در نظر داشت، حتما تصریح مى‏كرد و وجه شباهت را بیان مى‏فرمود. این مطلب بر كسانى كه داراى ذوق و سلیقه درست و مستقیم هستند و لسان اهل بیت رحمت را مى‏فهمند، پوشیده نیست. اگر به این سخنان، شهادت علماى بزرگ مبنى بر مستقیم و پایدار بودن عبدالملك در دین و مذهب، و گواهى امام باقر(ع) را كه «عبدالملك از نجات یافتگان و سرپرست مردم و خزانه‏داران در وقت ظهور امام زمان(ع) است،» اضافه كنیم، تردیدى باقى نمى‏ماند كه او را در شمار شخصیت‏هاى عادل و موثق عنوان كنیم.»


گردآورنده: محمد فروزان.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.