تبیان، دستیار زندگی
ایشان هزار سال پیش از پرسینلی ، لاووازیه دریافته بود که در آب چیزی هست که می سوزد که امروزه آن را هیدروژن می نامند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیدروژن

هیدروژن

محضر پر فیض امام صادق (ع) مجمع جویندگان علوم بود. هر دانش پژوهی که به محفل آن حضرت راه می یافت از خرمن لایزال دانش او بهره مند می شد. در علم کیمیا ایشان نخستین کسی بودند که عقیده به عناصر چهارگانه (عناصر اربعه) آب، آتش، خاک و باد را متزلزل کردند. از فرموده‌های ایشان است که : «من تعجب می کنم مردی چون ارسطو چگونه متوجه نشده بود که خاک یک عنصر نیست. بلکه عنصرهای متعددی در آن وجود دارد»

ایشان هزار سال پیش از پرسینلی ، لاووازیه دریافته بود که در آب چیزی هست که می سوزد که امروزه آن را هیدروژن می نامند.

از امام صادق (ع) رساله‌ای در علم کیمیا تحت عنوان «رسالة فی علم الصناعة و الحجر المکرم» باقیمانده که دکتر «روسکا» آن را به زبان آلمانی ترجمه و تحت عنوان «جعفر صادق امام شیعیان ، کیمیاگر عربی» در «هایدبرگ» به چاپ رسانده است. به عنوان مثال و برای آشنایی با نظرات حضرت صادق (ع) در شیمی ، خلاصه‌ای از بررسی دکتر «محمد یحیی هاشمی» را در ذیل درج می کنیم:

از شرحی که امام صادق (ع) برای اکسید می دهد، چنین معلوم می شود که اکسید جسمی بوده که از آن برای رفع ناخالصی در فلزات استفاده شده است. ایشان تهیه اکسید اصغر (اکسید زرد) را از خود و آهن و خاکستر به کمک حرارت و با وسایل آزمایشگاهی آن دوره ، مفصلا شرح داده و نتیجه عمل را که جسمی زرد رنگ است، اکسید زرد نام نهاده‌اند. این شرح کاملا با فروسیانید پتاسیم که جسمی است زرد رنگ به فرمول [Fe(CN)?] K? منطبق است و … . نتیجه عمل بعد از طی مراحلی ایجاد و تهیه طلای خالص است. امروزه نیز از همین خاصیت سیانور مضاعف طلا و پتاس برای آبکاری با طلا استفاده می شود.

از ایشان احادیث پربار زیادی داریم که 2 مورد آنرا که بسیار مفید دانستم انتخاب نمودم:

از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: «چون تکبیر گفتی، آنچه را مابین آسمان و زمین است در مقابل کبریای خدا کوچک و ناچیز شمار که اگر خداوند بر قلب بنده زمانی که تکبیر می گوید، بنگرد و در دل او چیزی باشد که از حقیقت معنای تکبیر بازش می دارد به او می گوید: آیا مرا فریب می دهی؟ از شیرینی یاد خود محرومت کنم و از قرب به خود و شادمانی مناجاتم محجوب می سازم»

پس به هنگام نماز دل خود را بیازما، اگر شیرینی نماز را در عمق جان خود حس کردی بدان که خداوند تکبیر تو را تصدیق نموده است و گرنه دانسته ای که فقدان لذت مناجات و محرومیت از شیرینی عبادت دلیل بر این است که خدا تو را در تکبیرت دروغگو دانسته»

امام صادق علیه السلام: «نِعْمَ الطَّعامُ الزَّیْتُ یُطَیِّبُ النَّکْهَةَ وَیَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَیُصْفِى اللَّوْنَ وَیَشَدُّ الْعَصَبَ وَیَذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَیُطْفِىءُ الْغَضَبَ؛ زیتون غذاى خوبى است، دهان را خوشبو مى کند، بلغم را از بین مى برد، چهره را باز، اعصاب را محکم مى کند و مرض را مى برد و خشم را خاموش مى کند»


گردآوری شده توسط: p_ebrahimi2003@yahoo.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.