تبیان، دستیار زندگی
وارد شدن فرهنگ‌های مختلف همچون فرهنگ سرزمین‌های ایران و روم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معنای نام

صادق

معنای نام  امام:

جعفر نام چشمه ای است در بهشت.

دلیل انتصاب لقب صادق به ایشان:

چون كه سال‌ها بعد از امام صادق(ع) امام حسن عسگری (ع) پسری می‌آورند كه ادعا می‌كرد مهدی است و چون به او جعفر كذاب می‌گویند به ایشان جعفر صادق می گویند.

نام مادر امام و خاندان او :

نام مادر امام «ام فروه» بود.

شرایط ضعیف فرهنگی و دلایل آن در زمان ایشان:

در زمان امام فرقه‌هایی همچون: معتزله، جبریه، غلات، زنادقه، تناسفیه و ... به وجود آمد كه گواه بر ضعف شرایط فرهنگی در آن زمان است و از عمده دلایل آن می توان به این دو مورد اشاره كرد:

1. پس از قیام بنی عباس حكومت بنی امیه ضعیف بود و بنی عباس نیز هنوز جا نیفتاده بود و جامعه پر از هرج ‌و ‌مرج بود هر كس از آن به نفع خود استفاده می‌كرد اما امام صادق (ع)از این فرصت استفاده كردند و نهضت علوی را احیا كردند و به این خاطر بعضا به مذهب تشیع؛ مذهب جعفری نیز می گویند.

2. وارد شدن فرهنگ‌های مختلف همچون فرهنگ سرزمین‌های ایران و روم.

شاگردان امام:

ایشان حدود 4000 شاگرد داشتند كه از جمله آنان می‌توان به رؤسای فرق اهل تسنن یعنی شافعی -مؤسس فرقه شافعی ، مالك‌بن‌انس ‌-مؤسس فرفه مالكی ، ابو‌حنیفه -مؤسس فرقه حنفی، احمد حنبل -مؤسس فرقه حنبلی.

از شاگردان خلف ایشان نیز می‌توان به هشام ‌بن ‌حكم كه در علم فقه و كلام تخصص داشت، جابر‌بن‌حیان پایه‌گذار علم شیمی، سدیر صیرفی، محمد‌بن‌مسلم، زرارة ‌بن ‌عین و ابو‌بصیر اشاره كرد.

پیشنهاد قیام :

روزی امام همراه با سدیر ‌صیرفی از جایی می گذشتند كه در آنجا تعدادی گوسفند بود. در این حال سدیر به امام گفت: «چرا قیام نمی كنند و حكومت را به دست نمی گیرند؟» امام نیز در پاسخ گفتند: «اگر من به تعداد این گوسفندان یار داشتم قیام می‌كردم.» سپس سدیر گوسفندان را شمرد و دید كه آنها تنها 17 عدد هستند. در آن موقع منظور امام یارانی بود كه در هر شرایط از دستور امام پیروی كنند.


گردآورنده: ایمان وانونی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.