تبیان، دستیار زندگی
شاگردان امام صادق را تا چهار هزار تن نوشته‏اند و مقصود کسانی است که در مدت افاضه امام به تناوب از او علم فراگرفته‏اند نه آنکه این چهار هزار تن همه روز در محضر او حاضر بوده‏اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاگردان مکتب امام

صادق

مکتب پربار جعفری و محضر گهربار امام صادق اسلام‏ شناسانی بزرگ به جامعه اسلامی هدیه کرد. دانشمندانی که هر یک خود مرجعی مهم در مسایل علمی و مذهبی به شمار می‏آیند. دستاوردهای این دانشگاه فعال علمی دینی گسترده‏تر از آن است که بتوان به تمام آن اشاره کرد.

بسیاری از بزرگان فقها و برجستگان پهنه علم و دانش از پرورش یافتگان مکتب امام صادق (ع) بوده‏اند. از این عده می‏توان به کسانی همچون زرارة بن اعین و دو برادرش بکر و حمران، جمیل بن صالح و جمیل بن دراج و محمد بن مسلم طائفی و برید بن معاویه و هشام بن حکم و هشام بن سالم و ابو بصیر و عبید الله و محمد و عمران حلبی و عبد الله بن سنان و ابوالصباح کنانی و بسیاری دیگر از فضلا اشاره کرد.

شاگردان امام صادق را تا چهار هزار تن نوشته‏اند و مقصود کسانی است که در مدت افاضه امام به تناوب از او علم فراگرفته‏اند نه آنکه این چهار هزار تن همه روز در محضر او حاضر بوده‏اند.

شماری از تابعین از او روایت کرده‏اند که از جمله آنان: یحیی بن سعید انصاری، ایوب سختیانی، ابان بن تغلب، ابو عمرو بن العلاء و یزید بن عبد الله است و از بزرگانی چون مالک بن انس، شعبة بن الحجاج، سفیان ثوری، ابن جریح، عبد الله بن عمرو، روح بن قاسم، سفیان بن عیینه، سلیمان بن بلال، اسماعیل بن جعفر، حاتم بن اسماعیل، عبد العزیز بن مختار، وهب بن خالد و ابراهیم بن طهمان‏ از او روایت دارند.

یکی از کسانی که او را شاگرد امام صادق (ع) شمرده‏اند، جابر بن حیان کوفی است. در باره جابر سخنان گوناگون گفته‏اند و مطالب مختلف نوشته‏اند. ابن ندیم گوید: جماعتی از اهل علم و بزرگان گویند جابر حقیقت ندارد و بعضی گفته‏اند او را کتابی نیست. گروهی گفته‏اند او از مردم کوفه بود و از اصحاب امام صادق بود و گفته‏اند از فیلسوفان بود. اما شیعه گوید او شاگرد جعفر صادق (ع) بود. ابن خلکان در شرح حال امام صادق نویسد: شاگرد او ابوموسی جابر بن حیان صوفی طرسوسی است. کتابی در هزار ورق تالیف کرده و رساله‏های صادق (ع) را که پانصد رساله است در آن فراهم آورده.

شاگردی جابر در محضر امام صادق در کتابهایی چون تاریخ الحکماء قفطی، قاموس الاعلام، روضات الجنات ریاض العلما و دیگر کتابها آمده است. دائرة المعارف اسلامی نیز بدان اشارت دارد.

از مجموع آنچه درباره جابر نوشته‏اند می‏توان دریافت که او بر خلاف گفته آنان که وی را شخصی افسانه‏ای شمرده‏اند، وجود داشته و در سده دوم هجری می‏زیسته. هر چند مجموع کتابهایی را که به وی نسبت داده‏اند نمی‏توان از آن او دانست، اما کتابهایی در کیمیا (شیمی) نوشته که به زبان لاتین ترجمه شده است.


گردآوری شده توسط: مریم اکبری گندمانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.