تبیان، دستیار زندگی
همواره به فرزندانش می گفت : من از این سفر الهی بر نمی گردم و به همه ی شما سفارش می كنم كه سه سال برایم نماز و روزه بدهید و همه ی شما را به یكدلی و محبت دعوت می كنم . از آقا روح الله اطاعت و حمایت كنید . روز وداع فرا رسید و او عازم سرزمین محبوب و یگانه ی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهادت در جبهه ی برائت از مشرکین

برائت از مشرکین

شهید سیده مهتاب نور بخش

نام پدر : سید جلال

تاریخ تولد : 1311

محل سكونت : قائم شهر

محل شهادت : مكه مكرمه

در سال 1312 شهیده سید مهتاب نوربخش آهنگر كلایی فرزند سید جلال و سیده نرجس در شهرستان قائم شهر چشم به جهان گشود . سیده مهتاب از همان كودكی مردم دوست و خوش اخلاق بود او در سال 1334 با مرد متدینی به نام حاج سید محسن كاظمی ازدواج كرد كه از این ازدواج 9 فرزند به یادگار مانده است . از جلوه های بارز اخلاقی او ، اهمیت بسیار زیاد به برپایی نماز بود و همواره سفارشش به فرزندان این بود كه برای زدودن خستگی باید نماز خواند كه حلال مشكلات است و برای رسیدن به هدف باید خور و خواب را تسلیم خود كرد .

سیده مهتاب از جمله كسانی بود كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر دفاع از اسلام و حمایت از رهبری امام خمینی (ره) جوانان مذهبی را جهت برپایی مراسم مذهبی در خانه اش با جان و دل می پذیرفت . رژیم ستم شاهی كه می خواست فرزندش را به خدمت سربازی بگمارد ،  فرزندش را از خدمت به چنین رژیم مزدوری منصرف گردانید و فرزندانش را در اجرای فرایض دینی تشویق و ترغیب می نمود .

در روستا شاید جزو نخستین كسانی بود كه فرزندانش را به جهت اعزام به جبهه و اطاعت از فرمان امام ، تشویق كرده و برگه ای جهت رضایت نامه ی والدین مهر زده بود . پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرزندان چنین گفت : اطاعت از آقا ( روح الله خمینی ) بر ما واجب است .

سیده مهتاب همچون جدش فاطمه ی زهرا با پهلوی شكسته ، چشمان نابینا ، دست شكسته ، مسموم از گازهای خفه كننده بی دفاع در اوج مظلومیت به شهادت رسیده بود .

با ترغیب و تشویق وی دو پسر و همسرش عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل شدند و به بازسازی منطقه عملیاتی پرداختند . او در زندگی یار و یاور شایسته ای برای همسرش بود و با تلاش شبانه روزی و فروش زمین زراعتی برای انجام فرضیه ی حج ثبت نام نمود . سال 66 سال آبستن حادثه های تلخ و شیرین بود . سال خاصی كه به جمعه خونین انجامید . هر چه زمان رفتن نزدیكتر می شد چهره ی مادر نورانی تر می شد ، گاهی در عالم رویا بزرگان دین را به خواب می دید وبرای خانواده آن ها را تعریف می كرد .

همواره به فرزندانش می گفت : من از این سفر الهی بر نمی گردم و به همه ی شما سفارش می كنم كه سه سال برایم نماز و روزه بدهید و همه ی شما را به یكدلی و محبت دعوت می كنم . از آقا روح الله اطاعت و حمایت كنید .

روز وداع فرا رسید و او عازم سرزمین محبوب و یگانه یكتای هستی بخش گردید . روز ششم ذیحجه سال 1407 هجری مطابق با نهم مرداد ماه 1366 فرا رسید روز ابراز بیزاری از بت و بت پرستی ، ستم و ستم پذیری . سیده مهتاب نزد همسرش آمد و با اشك و آه ، اجازه ی رفتن به راهپیمایی را گرفت ، همسرش گفت : این راهپیمایی با دیگر راه پیمایی ها فرق دارد ولی او گویا می دانست كه به دیار عشق و به دیدار حضرت دوست نایل خواهد آمد . سخنان آقای كروبی به انتها رسیده بود كه تظاهر كنندگان آرام به سوی سه راهی شعب ابوطالب به راه افتادند ، مردان و زنان در صفوف جدا حركت می كردند ، ناگهان حملات عمال سعودی ابتدا با ریختن آب سرد و پس از آن آب ولرم و جوش بر سر زائران شروع گردید هر كس به سویی می گریخت . و در دل نگران همسرش بود كم كم پس از ساعت ها درگیری تظاهر كنندگان در سه راهی شعب ابوطالب به هم پیوستند و سید محسن میان آتش و خون به دنبال سیده مهتاب می گشت ، اما فایده ای نداشت .

به همراه دوستان و افراد مطلع كاروان به بیمارستان ها رفتند اما او را نیافتند. سیده مهتاب همچون جدش فاطمه ی زهرا با پهلوی شكسته ، چشمان نابینا ، دست شكسته ، مسموم از گازهای خفه كننده بی دفاع در اوج مظلومیت به شهادت رسیده بود .

17 روز گذشت ، همسر او در كوچه های مدینه و مكه سرگشته و حیران سرش را به در و دیوار می گذاشت و می گریست و جرات نالیدن نداشت ، تا آن كه جسد او توسط فرزندانش در ستاد معراج شهدای تهران شناسایی و به پدر در مكه اطلاع داده شد . سید محسن هنوز در حرم امن الهی بود كه در مورخ 26 مرداد ماه سال 1366 ، سیده مهتاب توسط فرزندانش تشییع و در روستای آهنگركلای قائم شهر به خاك سپرده شد . سید محسن پس از دریافت خبر و آگاه شدن به این مطلب كه سیده مهتاب را در ایران به خاك سپرده اند آه از نهادش برآمد و حسرت آخرین دیدار بر دلش ماند .و مصداق دیگری گشت از روزی خواران بارگاه قدس ملكوتی و خون پاكش سببی گشت برای عروج جانش تا پاداش خود را با لذت درك حقایق هستی دریافت كند .

منبع:نشریه سبز و سرخ