تبیان، دستیار زندگی
پس از عمل جراحی، در بیشتر موارد كودك حدود 5 تا 10 ساعت در بیمارستان می‌ماند. با وجود این، كودكانی كه از لحاظ تنفسی دچار مشكل هستند و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از جراحی لوزه ها چه باید کرد؟

جراحی لوزه ها

پس از عمل جراحی، در بیشتر موارد كودك حدود 5 تا 10 ساعت در بیمارستان می‌ماند. با وجود این، كودكانی كه از لحاظ تنفسی دچار مشكل هستند و كمی خونریزی دارند، به سرعت به اتاق عمل منتقل می‌شوند.

كودكان زیر 3 سال و آنهایی كه دچار بیماری‌های مزمنی مانند فلج مغزی هستند، برای معاینات بیشتر، یك شب را در بیمارستان می‌مانند.

پس از عمل، بهبود درد تنها یك هفته یا كمی بیشتر به طول می‌انجامد. كودك شما به مدت چند روز پس از عمل، احساس خستگی می‌كند و انرژی زیادی از دست می‌دهد و ممكن است شب‌ها بی‌قرار شود و خوب نخوابد، ولی تمام این مشكلات پس از 3 تا 14 روز بهبود می‌یابد.

همچنین كودك شما ممكن است به خاطر مسكن‌هایی كه در داروها وجود دارد، قادر به خوردن غذای زیاد نباشد و دچار یبوست شود.

نوع تغذیه پس از عمل

مایعات، مهم‌ترین غذایی است كه كودك در 3 روز نخست پس از عمل باید مصرف كند و همین مساله می‌تواند تب و یبوست را كاهش دهد و بهبود را حاصل كند. بكوشید در 2 روز اول، هر ساعت حدود 100 گرم یا 100 میلی لیتر به كودك خود مایعات بدهید. مایعات سبك، آبمیوه، شربت و ژله، غذاهای مناسبی هستند كه كودك می‌تواند در طول این مدت از آنها تغذیه كند. در این میان، غذاهای نرم و مایعات خنك راحت‌تر بلعیده می‌شوند.

با بهبود اشتهای كودك، او را تشویق به خوردن غذاهای سفت‌تر كنید. محدودیتی برای دادن غذا به كودك وجود ندارد و با این كار آسیبی به گلوی او وارد نمی‌كنید. بگذارید كودك غذایی را كه می‌خواهد انتخاب كند.

تا زمان بهبودی كامل کودک نباید از طریق نی غذا بخورد، چرا كه خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

كودك ممكن است پس از عمل، در معده خود احساس ناراحتی كند، حالت تهوع و خستگی و بدخلقی داشته باشد، ولی پس از چند ساعت این حالات بهبود می‌یابد. حالت تهوع به دلیل كدئین موجود در داروی مسكن است.

مشكلات پس از عمل

گوش درد و گلودرد از علائم شایع پس از برداشتن لوزه است. گوش درد به دلیل تحریک اعصاب مشترك گوش و لوزه‌ است. در این مواقع 4 تا 5 بار در روز به كودك داروی مسكن دهید.

هرگز برای تسكین درد از آسپرین و ایبوپروفن استفاده نكنید، چون باعث افزایش خونریزی می‌شوند. می‌توانید برای راحتی بیشتر كودكتان، از كمپرس‌های خنك یا بسته‌های یخ روی گلوی او استفاده كنید.

تب كردن مشكل دیگری است كه پس از عمل طبیعی است و امكان دارد درجه تب به 37 تا 38 درجه سانتی‌گراد نیز برسد. تب كودك می‌تواند به دلیل نخوردن مایعات كافی هم باشد، بنابراین در صورت رسیدن تب به 39 درجه با پزشك مشورت كنید.

جراحی لوزه ها

تنفس سخت، یكی دیگر از علائم طبیعی پس از عمل است و به دلیل زخم‌های سفید یا زرد رنگی كه در محل عمل لوزه‌ به وجود می‌آید، ایجاد می‌شود.

این وضعیت می‌تواند با غرغره كردن آب نمك ملایم بهتر شود. زخم‌ها پس از 5 تا 10روز بهبود می‌یابند و مشكل تنفس كودك حل می‌شود.

پس از مرخص شدن كودك، خونریزی از ناحیه دهان و بینی رخ نمی‌دهد، ولی والدین باید شب اول پس از عمل، چندین بار وضعیت كودك را كنترل كنند و در صورت خونریزی او را به اورژانس ببرند.

بهتر است كودك شما تا 48 ساعت پس از عمل جراحی در منزل استراحت كند. با بهتر شدن قوای بدنی كودك، فعالیت او هم بیشتر می‌شود.

تا 14 روز پس از عمل لوزه‌، ورزش‌های سخت توصیه نمی‌شود.

پس از عمل جراحی ممكن است به دلیل رعایت نكردن اصول تغذیه در دوران بهبودی، فرد مجددا دچار عفونت شود. به همین دلیل نیم ساعت پیش از غذا باید از مسكن استفاده شود تا بلع كودك با درد همراه نباشد.

بزاق دهان، حاوی آنتی‌بیوتیك‌های طبیعی است كه ناحیه عمل را تمیز می‌كند. جویدن و بلعیدن نوعی فیزیوتراپی برای گلو به حساب می‌آید. عمل خوردن را با غذاهای نرم و ملایم آغاز كنید. از ادویه‌های تند، سركه یا مركبات استفاده نكنید و بیشتر از غذاهای جویدنی استفاده كنید.

جویدن آدامس در بین وعده‌های غذایی بسیار مفید است.

سعی كنید كودك خود را پس از عمل، از محیط های پُر جمعیت، یا افرادی كه سرماخورده‌اند و دچار هرگونه عفونتی هستند و نیز از محیط‌های حاوی دود سیگار و گرد و خاك دور نگه دارید.

ندا اظهری – جام جم

*مطالب مرتبط:

گلودرد و التهاب لوزه ها در کودکان

جراحی لوزه در کودکان

درمان گلودرد

با گلودرد چه كنیم؟

لوزه سوم در كودكان چیست؟

طعم تلخ زمستان در گلو

10باور غلط درباره سرماخوردگی (1) و (2)

هشدار درباره مصرف دارو برای کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.