تبیان، دستیار زندگی
امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب آثار انقلابی بزرگانی چون علیزاده و مشكاتیان و نیز شعارهای مردم در راهپیمایی‌های دوران انقلاب سال آینده توسط گروه‌های مختلف در جشنواره موسیقی فجر اجرا شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار بزرگان موسیقی الگوی نسل‌آینده

استاد محمدرضا لطفی

آثار انقلابی بزرگان موسیقی باید به ‌گوش نسل‌آینده برسد

محمدرضا لطفی گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب آثار انقلابی بزرگانی چون علیزاده و مشكاتیان و نیز شعارهای مردم در راهپیمایی‌های دوران انقلاب سال آینده توسط گروه‌های مختلف در جشنواره موسیقی فجر اجرا شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس در نشست خبری كه با حضور محمدرضا لطفی و بهراد توكلی مدیر برنامه‌های كنسرت لطفی در موسسه آوای شیدا برگزار شد؛ لطفی در خصوص كنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر گفت: كنسرت ما 24و 25 آذر در بخش ویژه جشنواره اجرا خواهد شد كه در آن قطعات آثار اوایل انقلاب از جمله سپیده كه بعدها به بشارت معروف شد و بانگ نی براساس شعری از سایه را اجرا خواهیم كرد.

من افتخار می‌كنم در یك واقعه به این عظمت به نام انقلاب حضور داشتم و در خیابان‌ها بودم. انقلاب چیزی نیست كه هر روز در دنیا اتفاق بیفتد و من به این واسطه این را برای خودم شانس می‌بینم كه تجربه انقلاب را شخصی لمس كرده‌ام.

وی ادامه داد:انتخاب این قطعات به منظور زنده كردن خاطرات مردم است بر این اساس ترجیح دادم با بازسازی آنها را خوانندگان جوان اجرا كنم، به طوری كه در این كنسرت محمد معتمدی قطعه سپیده و علیرضا شاه‌محمدی بانگ نی را خواهد خواند و امیدوارم با این بازسازی بتوانیم برای اولین بار اجرای آنها را بصورت تصویری نیز منتشر كنیم چرا كه اینها بخشی از خاطره مردم ایران است كه نسل‌های جدید باید با شنیدن آنها در حال و هوای زمان انقلاب قرار بگیرند.

بهراد توكلی نیز درخصوص این كنسرت گفت: 24 آذر همنوازان شیدا، سپیده و چاوش، 26 و 25 آذر نیز بانوان شیدا، بانگ نی و چاوش اجرا خواهند داشت كه در هر دو كنسرت استاد لطفی در بخش اول به بداهه نوازی برپایه ملودی‌های دوران انقلاب می‌پردازد.

د ادامه لطفی در خصوص ملودی‌های دوران انقلاب افزود: تلاش من بر این است كه تم‌هایی را كه برگرفته از حضورمان در شرایط انقلاب است، با یك خط سیر مشخص به‌صورت تك‌نوازی ارائه كنم كه البته در این كنسرت برخی از این تم‌ها را با شعرهایی از خودم به‌صورت دكلمه و یا آوازی اجرا خواهم كرد.

*درخواست لطفی از اجرای آثار انقلابی بزرگان موسیقی

به گزارش فارس،در ادامه این نشست لطفی در خصوص عدم اجرای این قطعات با گروه شیدای سابق گفت:اجرا با همان خوانندگان و نوازندگان كار دشواری است براین اساس كاری كه ما هم‌اكنون ارائه می‌دهیم برخورد جدیدی است كه احساسات جوانان امروز را تحریك می‌كند.

تلاش من بر این است كه تم‌هایی را كه برگرفته از حضورمان در شرایط انقلاب است، با یك خط سیر مشخص به‌صورت تك‌نوازی ارائه كنم كه البته در این كنسرت برخی از این تم‌ها را با شعرهایی از خودم به‌صورت دكلمه و یا آوازی اجرا خواهم كرد.

وی با بیان این كه من این اجرا را به فال نیك می‌گیرم، اظهار داشت:امیدوارم آثار دیگر آهنگسازان از جمله علیزاده و مشكاتیان و شعارهایی كه مردم در راهپیمایی‌ها سرمی‌دادند با توجه به برنامه‌ریزی مناسب در جشنواره موسیقی سال آینده توسط گروه‌های مختلف اجرا و بصورت صوتی و تصویری در قالب یك مجموعه كامل منتشر شود تا به گوش نسل‌های آینده برسد.

*یكی از آرزوهای من حضور گروه عارف و شیدا در كنار جوانان است

لطفی درباره اجرای آثار دهه انقلاب با خوانندگان جوان گفت: در طول تمریناتی كه داشتم به این نتیجه رسیدم اجرا و قدرت این نوازندگان بیشتر از آن‌چیزی است كه در آن سال‌ها اجرا شده است و تفاوتش در این است كه آنها در شرایط آن زمان این قطعات را اجرا كرده‌‌اند درحالی كه نوازندگان جوان من با وجود این كه در آن شرایط حضور نداشتند این قطعات را اجرا خواهند كرد.

وی ادامه داد: من یكی از آرزوهایم این بود كه تمام بچه‌های عارف و شیدا حضور داشتند و گروه‌های جوان نیز در كنار آنها قرار می‌گرفتند و این قطعات را اجرا می‌نمودند اما شرایط اجازه نمی‌دهد و جمع كردن آن شیدای سابق كار سختی است.

*شب نورد و آزادی را بعد از تشییع جنازه شهید نجات‌الهی ساختم

وی با اشاره به نگاه شخصی خود به آثارش بیان داشت: هر هنرمندی آثارش همانند فرزندانش می‌ماند و كارهایی كه من ساختم همه با حوادث اجتماعی آن زمان كه در حال رخ دادن بود، تؤام شده بود بطوری كه شب‌نورد و آزادی را بعد از تشییع جنازه شهید نجات‌الهی ساختم.

*به حضورم در دوران انقلاب افتخار می‌كنم

وی با اشاره به دوران انقلاب اسلامی گفت:من افتخار می‌كنم در یك واقعه به این عظمت به نام انقلاب حضور داشتم و در خیابان‌ها بودم. انقلاب چیزی نیست كه هر روز در دنیا اتفاق بیفتد و من به این واسطه این را برای خودم شانس می‌بینم كه تجربه انقلاب را شخصی لمس كرده‌ام.

*انقلاب در همه عرصه‌ها خلاقیت آفرید

در ادامه این نشست لطفی با اشاره به افزایش خلاقیت هنرمندان در دوران انقلاب گفت: در آن زمان گرافیك، موسیقی ، شعر و ادبیات به پیشرفت بالایی رسید به طوری كه در زمینه موسیقی در من، علیزاده، مشكاتیان، شجریان و دیگران خلاقیت‌های زیادی ایجاد شد و من معتقدم انقلاب باعث ایجاد این همه خلاقیت در بین هنرمندان و شاخه‌های هنری شد.

*جشنواره موسیقی از جشنواره فیلم و تئاتر ضعیف‌تر است

این نوازنده تار درخصوص اجرا در جشنواره موسیقی فجر بیان داشت :با توجه به بررسی‌هایی كه در این مدت انجام دادم به این نتیجه رسیدم كه جشنواره موسیقی در قیاس با جشنواره سینما و تئاتر فجر بسیار ضعیف‌تر است در حالی كه ما باید از این ده روز برای پیشرفت موسیقی، به‌خوبی استفاده كنیم.

وی ادامه داد: مشكل ما این است كه در جشنواره‌های تئاتر و سینما بزرگانی چون انتظامی و نصیریان همانند جوانان شركت می‌كنند اما من نمی‌دانم چرا موسیقیدانان برجسته در چنین جشنواره موسیقی شركت نمی‌كنند.

لطفی بیان داشت: من از تمام برگزار كنندگان جشنواره و تمام وزارتخانه‌های فرهنگی می‌خواهم كه جشنواره موسیقی فجر را به عظمت جشنواره فیلم برسانند. همچنین از موسیقدانان هم می‌خواهم از چنین امكانی برای معرفی موسیقی و بازتاب آن در ایران و جهان تلاش كنیم و فضایی فراهم نماییم كه هنرمندان كشورهای دیگر كه اشتیاق اجرا در ایران را دارند در این جشنواره حضور یابند .به عقیده من با كنار كشیدن حرفه‌ای‌های موسیقی هیچ اتفاقی در این زمینه نمی‌افتد.

لطفی با اشاره به جشنواره سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته تالار بزرگ كشور در طول ده شب تنها به كنسرت‌های پاپ اختصاص داشت. البته من مخالف پاپ نیستم اما وقتی حرفه‌ها كنار می‌كشند كل برنامه‌ها مختص پاپ می‌شود، در حالی كه باید با برنامه‌ریزی مناسب و سفارش دادن از ماه‌ها قبل گروه‌های مختلف در هر ژانری به اجرا بپردازند.

سهراب‌نامه براساس اشعاری از سهراب سپهری نام این اثر است كه گروه در اجرای بعدی با تنظیم و نگاه آن جوان آن را اجرا خواهد كرد. همچنین دو هفته پیش مظفر شفیعی یكی از كارهایش را برای بازشنوی به من ارائه داد.به نظر من این‌ها اتفاقات خوبی است.

سرپرست گروه‌‌های شیدا افزود: امیدوارم همه موسیقیدان حرفه‌ای سال آینده اثرهای جدیدی بسازند و در این ده روز اجراهایی را به صحنه ببرند.

* درخواست لطفی برای تعیین استراتژی در موسیقی

«محمدرضا لطفی» در ادامه با اشاره به حضور موسیقی‌های پاپ در كشور گفت: بعضی از طرفداران پاپ و هنرمندان این عرصه فكر می‌كنند موسیقیدان‌های ایرانی با فعالیت‌های پاپ در ایران مخالفند و یا فكر می‌كنند موسیقی ایرانی مقابل پاپ قرار گرفته و یا برعكس در حالی كه چنین نیست و این مردم هستند كه تصمیم می‌گیرند چه نوع موسیقی‌هایی گوش كنند. اما من از حاكمیت جمهوری اسلامی تقاضا می‌كنم برای فرهنگ كلی موسیقی ایران زمین یك استراتژی تعیین شده داشته باشد كه به یك میزان موسیقی پاپ، ایرانی، كلاسیك و نواحی فعالیت داشته باشند، چرا كه تعادل مهمترین دستاورد انسان است.

وی ادامه داد:به عقیده من جامعه‌ای كه متنوع است، موسیقی‌های متنوع نیر نیاز دارد. من خودم به شخصه حاضر نیستم مدام سه‌تار و موسیقی ایرانی گوش كنم، بلكه در كنار آنها موسیقی پاپ، جاز، كلاسیك نیز گوش می‌كنم چرا كه به عنوان یك موسیقی‌دان باید در جریان تمام اتفاقات موسیقی كشور قرار بگیرم.

*اجرای چاووش در شهرستان‌ها

در ادامه لطفی درخصوص اجرای این برنامه در شهرستان‌ها گفت: اگر زودتر برای اجرا در جشنواره برنامه‌ریزی می‌كردم قطعا ابتدا در شهرهایی كه حركت‌های اجتماعی دوران انقلاب از آنجاها زودتر شروع شد این كنسرت را برگزار كردم چرا كه فرهنگ باید در همه شهرها در گردش باشد و این عادلانه نیست كه ما تمام برنامه‌ها را در تهران برگزار كنیم.

*سهراب نامه را اجرا خواهم كرد

لطفی در ادامه این نشست به جنب و جوش جوانان بعد از حضورش در ایران گفت: به واسطه اجراهای من با جوانان در این عرصه هم جنب‌وجوش‌هایی صورت گرفته چرا كه بعد از كنسرت‌هایم، ارسال سی دی و آثار جدید از سوی جوانان برای من یك دفعه افزایش یافت به‌طوری كه در حال حاضر اثری از یك آهنگساز جوان به دست من رسیده كه بعد از این كنسرت می‌خواهم آن را اجرا بكنم.

وی با اشاره به نام اثر گفت: سهراب‌نامه براساس اشعاری از سهراب سپهری نام این اثر است كه گروه در اجرای بعدی با تنظیم و نگاه آن جوان آن را اجرا خواهد كرد. همچنین دو هفته پیش مظفر شفیعی یكی از كارهایش را برای بازشنوی به من ارائه داد.به نظر من این‌ها اتفاقات خوبی است.

*گروه‌های سه‌گانه شیدا هر سال به روی صحنه می‌رود

این نوازنده تار درخصوص برنامه‌های گروه‌های سه‌گانه شیدا گفت:ما تمام تلاشمان این است كه با گروههای سه‌گانه شیدا هر ساله برنامه‌هایی را برای موسیقی جدی ایرانی داشته باشیم.براین اساس گروهها به سختی تمرین می‌كنند.

وی ادامه داد: ما همیشه در این تلاش بوده‌ایم كه تعداد برنامه‌ها را زیادتر كنیم و در این برنامه‌های زیاد خواننده‌های جدیدی كه توانایی كار هنری را دارند را در طول سال به گروه اضافه كنیم.همچنین در كنار برنامه‌هایمان انتشار كارهای تصویری را افزایش داده‌ایم بطوریكه تا اواخر این ماه آلبوم كنسرت گروه‌های سه‌گانه شیدا منتشر خواهد شد.

*لطفی در جشنواره موسیقی فجر سخنرانی خواهد كرد

در ادامه این نشست بهراد توكلی با اشاره به دیگر برنامه‌های لطفی گفت:ایشان 25 آذر ساعت 11 در تالار وحدت در خصوص موسیقی و تحولات اجتماعی سخنرانی خواهد كرد .همچنین 28 و 29 آذر 2 و 3 دی‌ماه در در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان نیز به همراه گروههای شیدا اجرایی خواهد داشت كه البته یك بخش به بداهه نوازی و یك بخش هم به گروه‌نوازی اختصاص دارد.

توكلی در پایان با بیان اینكه كنسرت لطفی به صورت مستقل در جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود، گفت: این برنامه نیز همانند برنامه‌های قبلی با استانداردهای كیفی موسسه آوای شیدا كه همیشه برگزار كننده كنسرتهای استاد لطفی بوده برگزار خواهد شد و بلیت‌های این كنسرت نیز در سایت‌های فروش جشنواره در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.