تبیان، دستیار زندگی
پنجم آذر ماه تولد نویسنده ایست که آرزویش تنها ادای دین به شهداست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها ادای دین به شهدا

لاله

راضیه تجار در آستانه سالروز تولدش:

آرزوی من، تنها ادای دین به شهداست

راضیه تجار نویسنده، در آستانه شصت و یکمین سالروز تولدش گفت: نوشتن از شهدا وقت تلف کردن نیست. از نزدیک شدن به زندگی شهدا روحا و قلبا بهره می‌برم. آرزوی من همچنان، ادای دین به شهداست.

تجار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آستانه پنجم آذر سالروز تولدش، به آثار مورد علاقه‌اش اشاره کرد و گفت: می‌توانم بگویم «نرگس‌ها»،«زن شیشه‌ای»، «سفر به ریشه‌ها»، «شعله و شب» و «آرام شب‌به‌خیر»، همراه با بخشی از داستان‌های «جای خالی آفتابگردان‌ها»، کارهای کوتاه مورد علاقه‌ام هستند. البته من این کارها را مکمل هم می‌دانم.

وی افزود: این داستان‌ها گرچه به ظاهر مستقلند، ولی در یک پیوستگی ظریف با یکدیگر قرار دارند.

تجار در ادامه یادآور شد: از میان کارهای بلندم نیز «کوچه اقاقیا» را بیش‌تر از بقیه دوست دارم.

خالق «زن شیشه‌ای» در بیان مهم‌ترین انگیزه‌هایش در نوشتن داستان و رمان، خاطرنشان کرد:

بخشی از وجودم همیشه در خدمت شهدا بوده است و در این راه احساس ادای دین دارم. به همین دلیل همواره دوست داشته‌ام کاری شایسته و در خور این عزیزان انجام بدهم.

این داستان‌نویس با اشاره به این‌که کار ادبی و هنری درباره شهدا به نوعی مغفول مانده، گفت:

برخی از دوستان این کارها را نوعی وقت تلف کردن می‌دانند و ارج و قرب زیادی برای آن‌ها قایل نیستند. فکر می‌کنم که در این شرایط، از سویی من باید به عنوان یک نویسنده برای خودم کار کنم و از سوی دیگر، کسانی که این ساحت را ندیده می‌گیرند، نوعی «شست و شوی چشم» را انجام دهند.

وی که در روزهای آینده عازم حج است، تاکید کرد: از همه اهالی قلم خداحافظی می‌کنم. امیدوارم نایب‌الزیاره خوبی باشم. مطابق رسم این‌گونه سفرها، من نیز امیدوارم دوستان قصور و خطاهایم را ببخشند.

درباره راضیه تجار
راضیه تجار

راضیه تجار پنجم آذر سال 1326در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی است. حضور در شورای بررسی داستان و كارگاه قصه و رمان حوزه هنری، بنیاد شهید، بنیاد جانبازان، تدریس داستان‌نویسی (دانشگاه صدا و سیما)، مسوولیت جلسات نقد و بررسی داستان (سه‌شنبه‌ها در حوزه هنری) به مدت 16 سال، همكاری با روزنامه ‌جام‌جم، مجله زن روز، مجله سروش، عضو شورای هنر، تدریس در خانه داستان فرهنگسرای انقلاب، هلال احمر و سردبیری نشریه «ادبیات داستانی» و دبیری انجمن قلم ایران، از جمله فعالیت‌های او در عرصه فرهنگی ـ هنری است.

رمان‌های «كوچه اقاقیا»، «نرگسها» و «هفت بند» از این نویسنده به‌عنوان رمان برتر یك دهه در آموزش و پرورش انتخاب شدند. همچنین وی به‌عنوان نویسنده زن برگزیده ادبیات هشت سال دفاع مقدس از سوی حوزه هنری برگزیده شده است.

از آثار وی می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: «نرگس‌ها»، «زن شیشه‌ای»، «هفت بند»، «بندهای روشنایی»، «سفر به ریشه‌ها»، «شعله و شب»، «كوچه اقاقیا»، «جای خالی آفتابگردان‌ها»، «آرام شب‌بخیر»، «گمان مبر شعله بمیرد»، «از خاك تا افلاك» و «ستاره من».