تبیان، دستیار زندگی
كاربر محترم این مطلب در سه قسمت ارائه خواهد شد. در دنیای پر هیاهوی امروزی، هر اندازه كه تمدن پیشرفت می كند، به همان اندازه باید بشر خود را برای مبارزه با برخی از پیامدهای تمدن نو كه یكی از آنها، افزایش بیماری های قلبی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با قلب خود مهربان باشیم! ( قسمت اول )

كاربر محترم این مطلب در سه قسمت ارائه خواهد شد.

در دنیای پر هیاهوی امروزی، هر اندازه كه تمدن پیشرفت می كند، به همان اندازه باید بشر خود را برای مبارزه با برخی از پیامدهای تمدن نو كه یكی از آنها، افزایش بیماری های قلبی بین افراد جامعه است، مجهز سازد.

این تجهیز همانا رعایت اصول بهداشت صحیح قلب و عروق است كه فهرست وار به شرح ذیل قابل ذكرند:

سعی نمایید همیشه غذاهای متوازن و سالم مصرف كنید و از مصرف غذاهایی كه احتمال فاسد شدنشان می رود، بپرهیزید.

در مصرف غذاهای چرب( به ویژه چربی حیوانی)، پر نمك و قندی افراط نكنید.

بهتر است برای صرف سه وعده غذای اصلی( صبحانه ، ناهار و شام ) ساعات معینی در نظر بگیرید. در فاصله ی بین دو وعده غذا، از خوراكی هایی كه باصطلاح اشتها را كور می كنند استفاده نكنید. در ضمن به هنگام صرف غذا، آهسته غذا بخورید و لقمه را خوب بجوید.

غذای روزانه ی هر كس باید متناسب با نوع فعالیت و شرایط جسمانی وی تعیین شود و از پر خوری و نیز فقر غذایی، جداً پرهیز گردد.

از مصرف غذاهایی كه به تجربه دریافته اید مصرف آن غذاها ناراحتی هایی در شما به وجود می آورد( یعنی به اصطلاح عامیانه، آن غذاها به شما نمی سازد) پرهیز كنید.

از مصرف آب آشامیدنی تصفیه نشده و سبزی ها و میوه های نشسته، خودداری كنید.

­در مصرف مایعات ، به ویژه چای و قهوه افراط نكنید. قهوه محتوی كافئین و چای محتوی تئین است و مصرف زیاد آنها باعث بروز عوارضی نظیر تپش قلب و بی خوابی می گردد.

­وزن خود را در حد معمولی و مناسب نگهدارید. وزن زیاد باعث خستگی عضله ی قلب و ازدیاد میزان كاركرد عروق قلبی می شود. اشخاص چاق مستعد ابتلا به بیماری های فشارخون و دیابت اند و عروق آنها به سرعت متصلب می گردد. در نتیجه بیماری های عروقی و سكته های قلبی، زودتر به سراغ اشخاص چاق می روند.

­از مصرف مشروبات الكلی، سیگار، مواد مخدر و محرك، جداً پرهیز كنید. چرا كه مصرف همین سیگار به ظاهر  كم خطر، در ایجاد ترومبوز دخالت دارد. غلظت لیپیدها را افزایش می دهد و تشكیل آتروم را تسریع می كند. همچنین اریتمی ها را زیاد می كند كه ممكن است باعث مرگ ناگهانی گردد.

­سعی كنید در محیط شاد و با نشاط به صرف غذا بپردازید و از عصبانیت و اضطراب كه موجب كند شدن عمل هضم و ایجاد سوء هاضمه و كاهش قدرت بدنی و كارایی می شود، خوددای كنید.

­هرگز در تفریحات شبانه و شب زنده داری ها افراط نكنید كه جز خستگی جسمی و روحی نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.

­سعی كنید خواب و استراحت كافی داشته باشید. مقدار خواب لازم برای هر كس بستگی به سن، میزان فعالیت، سلامت و كنترل اعصاب و هیجانات وی دارد؛ ولی در هر حال، حداقل 6 تا 8 ساعت خواب در هر شبانه روز برای هر فردی لازم و ضروری است تا رفع خستگی كند. در ضمن ثابت شده است كه بهترین ساعات برای به خواب رفتن بین ساعات 10 تا 12 شب است.

از استراحت كردن بلافاصله بعد از غذا خودداری كنید و بین صرف غذا و خوابیدن حدود دو ساعت، فاصله در نظر بگیرید. در ضمن چنانچه پس از غذا خوردن، پیاده روی، حتی به مقدار كم انجام شود، بر اثر تحرك جدار عروق و گردش بهتر جریان خون، قدرت ته نشینی مواد چربی و سایر مواد متشكله ی خون، كم تر گردیده، از بروز اختلالات قلبی – عروقی به مقدار زیادی كاسته می شود.

هر روز متناسب با سن خود ورزش كنید. ورزش موجب فراهم شدن بهترین امكانات برای رشد همه جانبه ی بدن انسان است كه دستگاه گردش خون، به نحو بارزی از اثرات مثبت آن برخوردار می گردد. ورزش، كل بدن به ویژه دستگاه قلب را آبدیده و تقویت می كند و قدرت تحمل و عملكرد مكانیسم های تطبیق دهنده را كه توسط سیستم مركزی اعصاب تنظیم می شوند، رشد و بهبود می بخشد. ناگفته نماند كه ورزش سنگین برای سنین بالای 40 سال مجاز نیست و پیاده روی به عنوان بهترین ورزش كه نیاز به امكانات مالی و تجهیزات هم ندارد، توصیه می گردد. زیرا در اثر حركت و فعالیت پاها و فعالیت مداوم و آرام بدن، تحرك جدار عروقی تأمین می گردد كه كمك بزرگی در بهداشت و سلامت قلب می باشد. مدت مناسب برای پیاده روی ، روزانه نیم تا یك ساعت است. محلی كه برای پیاده روی انتخاب می گردد، بهتر است صاف و هموار یا با شیب مناسب باشد ، چرا كه پیاده روی در مسیر باد و سربالایی جایز نیست.

از داد و فریاد بیهوده صرف نظر نمایید و  در مقابل شوك هیجانات، خونسردی خود را حفظ كنید.

­از مسئولیت های چند جانبه دوری كنید و روح و روان خود را بی جهت در اثر فكرهای دور و دراز و تخیلات بیجا خسته ننمایید.

حتی الامكان هر مشكلی را حل شده تصور كنید و از شوك هیجانات آنی كه نتیجه ی آن فقط فرسودگی مغز، خستگی روح ، و ناتوانی قلب است ، دوری بجویید.

­از انزواطلبی، آرمیدن و كم تحرك بودن شدیداً خودداری كنید و پیوسته به زندگی خود، تحرك مثبت و سازنده بدهید.

­در مواقع بیكاری حتی الامكان خود را با انجام كاری سالم مشغول كنید و نگذارید زمان و تراوشات مغز یعنی افكار بر شما مستولی گردد.

آخر هر هفته استراحت كنید و سالی یك ماه نیز فعالیت های اجتماعی را كنار گذاشته، به گردش و تفریح بپردازید.

­سعی كنید مسكن خود را در مناطق بی سر و صدا، خلوت و خوش آب و هوا انتخاب كنید.

­از مراقبت های پزشكی غافل نباشید و به طور مرتب و كامل تحت معاینات لازم قرار بگیرید.

­نسبت به امراضی چون دیابت، بیماری های كلیوی،  سیفیلیس، روماتیسم، كانون های چركی مثل لوزتین، سینوزیت، دندان های چركی و بیماری های عفونی دیگری كه به نحوی دستگاه قلب از آنها تأثیر می پذیرد، بی توجه نباشید و در صورت بروز ، سریعاً نسبت به مداوای آنها تحت نظر پزشك اقدام كنید.

در میزان روابط  جنسی هرگز افراط نكنید، زیرا افراط در این زمینه، به خصوص در سنین بالا و به ویژه در صورت وجود اختلاف سن بین طرفین، خطر جدی برای سلامت و بهداشت قلب ایجاد می كند.

­از مصرف خودسرانه ی هر نوع دارو به هنگام احساس ناراحتی های قلبی – عروقی جداً خودداری كنید و با مراجعه ی سریع به پزشك متخصص، معالجه را تا بهبودی كامل ادامه دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.