تبیان، دستیار زندگی
بر اساس تحقیقات انجام شده، افزایش انتشار گازهای گلخانه ای عواقبی را كه مهمترین آن، افزایش دمای كره زمین است را به دنبال خواهد داشت. در این یادداشت به نقش و عملكرد آمریكا گ به عنوان بزرگترین تولیدكننده گازهای گلخانه ای جهان می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرم شدن زمین و نقش آمریكا
پدیده گرم شدن کره زمین

بر طبق آخرین گزارشهای هیات بین المللی بررسی تغییرات آب و هوایی (IPCC) دمای كره زمین در طول 100 سال گذشته حدود 7 دهم درجه سانتیگراد افزایش یافته است. این گزارش همچنین اشاره می كند كه این روند هر روز سرعت بیشتری به خود گرفته به طوریكه دمای زمین طی سالهای 1997 تا 2007 با رشد 2 دهم درجه سانتیگراد مواجه بوده است و پیش بینی می شود دمای زمین تا پایان قرن حاضر شاهد افزایش 1. 4 تا 5. 8 درجه ای باشد.

دلایل گرم شدن زمین

دانشمندان مهمترین عامل گرم شدن كره زمین را افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می دانند كه با تاثیر بر روند انعكاس مقداری از انرژی گرمایی تابید شده از سوی خورشید، باعث محبوس شدن گرمای زمین در درون خود می شود.

در این میان ایالات متحده با تولید 25 درصد گازهای گلخانه ای در رتبه اول كشورهای جهان قرار دارد. پس از آمریكا كشور چین با تولید 13 درصد گازهای گلخانه ای در رتبه دوم قرار دارد. مقدار زیادی از این گازها از مصرف انواع سوختهای فسیلی در خودروها، كارخانه ها و نیروگاههای تولید برق تولید می شود. در كنار آن نابودی جنگلها نیز به وخامت این موضوع كمك می كند.

پدیده گرم شدن کره زمین

پیامدهای گرم شدن زمین

بسیاری از كارشناسان محیط زیست، افزایش طوفان ها و گردبادهای شدید در شهر های ساحلی آمریكا و آتش سوزی جنگلها در نواحی غرب آمریكا را مهمترین پیامدهای گرم شدن زمین می دانند. وقوع طوفان سهمگین كاترینا در سال 2005، آتش سوزی بزرگ كالیفرنیا در سال 2007 و وقوع سیل آیوا در ماه گذشته نمونه كوچكی از تاثیرات گرم شدن زمین بر تغییرات آب و هوایی در آمریكا است.

در كنار وقوع این حوادث، ذوب شدن تدریجی بسیاری از یخچالهای طبیعی جهان از جمله یخچالهای كوههای راكی در آمریكا كاهش ذخایر آب آشامیدنی و به تبع آن افزایش بیماریهایی همچون مالاریا، وبا و سالك را در این كشور به همراه خواهد داشت.

ایالات متحده تنها كشور صنعتی جهان است كه پیمان كیوتو را نپذیرفته است

اما اگر این روند باز هم ادامه داشته باشد می توان نتیجه گرفت كه با ذوب شدن یخهای قطب شمال و جنوب و به دنبال آن بالا رفتن سطح آب دریاها، در پایان قرن 21 بسیاری از مناطق جهان از جمله شهر نیویورك به زیر آب فرو خواهد رفت.

از طرفی دیگر با افزایش غلظت دی اكسید كربن، محصولات كشاورزی با كاهش 10 تا 30 درصدی مواجه خواهند بود به طوریكه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مركز و غرب آمریكا شاهد خشكسالی های طولانی و به تبع آن كاهش 50 درصدی در تولیدات دیم خود خواهند بود.

راههای مقابله با گرم شدن زمین

پدیده گرم شدن کره زمین

در پی هشدارهای مكرر كارشناسان محیط زیست مبنی بر تاثیر گازهای گلخانه ای در گرم شدن زمین نمایندگان بیش از 160 كشور جهان در دسامبر 1997 "پیمان كیوتو" را با هدف موظف ساختن كشورها در كاهش تولید این گازها و به تبع آن متوقف كردن روند گرم شدن زمین به تصویب رساندند.

بر اساس این معاهده، 36 كشور صنعتی جهان موظف شده اند كه تا سال 2012 میزان تولید گازهای گلخانه ای خود را به طور میانگین به 5 در صد پایین تر از میزان تولید شده در سال 1990 برسانند.

بسیاری از كارشناسان محیط زیست، افزایش طوفان ها و گردبادهای شدید در شهر های ساحلی آمریكا و آتش سوزی جنگلها در نواحی غرب آمریكا را مهمترین پیامدهای گرم شدن زمین می دانند

در چند سال اخیر در جهت كاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای، راه حلهایی در این زمینه پیشنهاد شده است كه می توان به استفاده از انرژی های خورشیدی، بادی و هسته ای اشاره كرد. صرفه جویی در مصرف سوخت و اجرای طرحهای جنگل كاری از دیگر راههای كاهش گازهای گلخانه ای به شمار می آید.

پدیده گرم شدن کره زمین

عملكرد آمریكا

ایالات متحده تنها كشور صنعتی جهان است كه پیمان كیوتو را نپذیرفته است. دولتمردان آمریكا معتقدند كه كاهش انتشار گازهای گلخانه ای در قالب پیمان كیوتو منجر به كاهش رشد اقتصادی این كشور و درنتیجه منجر به از دست دادن جایگاه خود در رقابت با سایر كشورها خواهد شد. عدم امضای این پیمان از سوی آمریكا، سرزنش و انتقاد بسیاری از سازمانهای بین المللی و انزوای ایالات متحده را در مذاكرات زیست محیطی اجلاس سران گروه هشت به همراه داشته است.

سیاستهای دولت آمریکا باعث شده است كه ایالات متحده نه تنها در زمینه كاهش گازهای گلخانه ای موفق نبوده بلكه بر طبق آخرین گزارشات هیات بین المللی بررسی تغییرات آب و هوایی (IPCC) میزان تولید این گازها در این كشور نسبت به سال 1990 دو درصد افزایش یافته است.

این درحالیست كه بسیاری از دانشمندان، كاهش 5 درصدی تولید گازهای گلخانه ای كه هدف پیمان كیوتو است را كافی ندانسته و برای داشتن حداقل شرایط قابل قبول زیست محیطی كاهش 60 درصدی گازهای گلخانه ای را خواستار شده اند.

منبع : خبرگزاری فارس