تبیان، دستیار زندگی
در مقابل بهانه گیری كودكان چه كنیم؟( قسمت دوم ) در قسمت قبل به مبحث بهانه گیری ، پرخاشگری ، دعوای میان فرزندان و اقدامات پیشگیرانه درباره ی آنها پرداختیم . اینك در ادامه می خوانیم ... بازیگوشی فرض كنید كه با كودك پیش دبستانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مقابل بازیگوشی و حاضر جوابی كودكان چه كنیم؟

در مقابل بهانه گیری كودكان چه كنیم؟( قسمت دوم )

در قسمت قبل به مبحث بهانه گیری ، پرخاشگری ، دعوای میان فرزندان و اقدامات پیشگیرانه درباره ی آنها پرداختیم . اینك در ادامه می خوانیم ...

بازیگوشی

فرض كنید كه با كودك پیش دبستانی خود قرار گذاشته اید كه بعد ازمسواك زدن به رختخواب برود تا قبل از خواب برایش قصه بگویید . ولی بیست دقیقه بعد می بینید كه می خواهد ماشین های اسباب بازی خود را در دستشوییبشوید . احتمالاً تا به حال چیزی شبیه به این موضوع را تجربه كرده اید . دلیل آن این است كه مفهوم گذشت زمان برای خردسالان كاملاً با بزرگسالان متفاوت است . وقتی كه آنها غرق در انجام كاری می شوند فكر می كنند تا وقتی كه فعالیت خود را به اتمام نرسانده اند زمان  از حركت خود باز ایستاده است . بنابراین بازیگوشی آنها تا زمانی كه خواندن ساعت را بیاموزند تمامی ندارد . گاهی پدر ومادرها می بایست به بچه های خود گوشزد كنند كه وقتشان را تلف نكنند .

چگونه با آن كنار بیایید ـ اگر می خواهید فرزند خود را از فعالیتی وارد فعالیت دیگری كنید چیزی در این مورد به او نگویید . به عنوان مثال شب هنگام به جای این كه به او بگویید كه موقع خواب است ، او را با گفتگو راجع به كارهایی كه در طول روز انجام داده است مشغول كنید . او هم غرق در صحبت می شود و متوجه نخواهد شد كه چه وقت از دستشویی بیرون آمده و به رختخواب رفته است .

روش دیگر : چون درك مفهوم زمان برای كودكی كه هنوز به مدرسه نرفته است به زمان فعالیت هایی از قبیل خوردن آب میوه ، زمان خواب ، زمان حمام بستگی دارد ، از این رو می توانید برنامه بعدی را در طول روز برایش توضیح دهید و به این ترتیب سرعت حركتش را بالاببرید . به عنوان مثال به او بگویید :" بیا لباس خوابت را بپوش تا بتوانیم كتابی انتخاب كنیم و بخوانیم ." اگر می خواهید كودك خود را به انجام كاری تشویق كنید ، مثلاًِ می خواهید كه اسباب بازی هایش را جمع كند ، می توانید آن فعالیت را به صورت بازی در آورید و بگویید:"ببینم می توانی تاپنجاهكه شمردم اسباب بازیهایت را جمع كنی !" او را مسئولیت پذیر سازید . اگر عجله دارید به او بگویید كه دیرتان شده است و به كمك او احتیاج دارید . از او بخواهید كه كیف شما را دم در بگذارد و ظرف غذای خودش را از یخچال بیرون بیاورد .

اگر این روش نیز در مورد كودك دبستانی و بازیگوش شما مؤثر واقع نشد،از روشهایجدیدتری استفاده كنید . لباسش را تنش كنید ، با موهای شانه نشده و نامرتبوبا بستههای بیسكویت یا میوه،او را به موقع به مدرسه برسانید . با این روش به فرزند خود می آموزید كه هر چقدر هم كه مقاومت كند ، بعضی كارها مانند به موقع حاضر شدندر مدرسه را باید در زمان خودش انجام دهد .

اقدامات پیشگیرانه

هنگامی كه می بینید كودك شما به تلویزیون توجهی ندارد و اسباب بازی هایش را گوشه ای رها كرده است ، كافی است لوازمی راكهموجب حواس پرتی او می شوند جمع كنید و به طور واضح به او بگویید كه انتظار انجام چه كاری را از او دارید . توجه كنید كه كودك شما تمام وسایل مورد نیاز خود را برای انجام كارش در اختیار داشته باشد . به عنوان مثال اگر از او می خواهید كه دندان هایش را مسواك كند باید مسواك ، خمیر دندان وآب را در دسترس او قرار دهید .

راه دیگر جلوگیری از بازیگوشی فرزندتان این است كه از شب قبل لباس و دیگر لوازم مورد نیاز او را برای فردا صبح آماده كنید . با این كار نه تنها به كودك بازیگوش خود فرصت نخواهید داد كه برای انتخاب لباسش شما را معطل كند بلكه صبح،قبل از بیرون رفتن از منزل ( بخصوص در مورد خانمهای شاغل ) بدون عجله كارهایتان را انجام خواهید داد . البته اگر این كار را هر روز به طور معمول انجام دهید،بهتر است .كودك خود را بهانجام بعضی از كارها عادت دهید . مثلاً شب : ابتدا خوردن غذا ،بعد شستن دندان و خواندن داستان قبل از خواب . صبح : ابتدا پوشیدن لباس ، شانه كردن مو و مرتب كردن تختخواب ، خوردن صبحانه .

حاضر جوابی

كودك با شروعدو سالگی ، خود مختاری خویش را به حیطه آزمایشمی گذارد كه یكی از راه های انجام این كار حاضر جوابی به بزرگسالان است . كودك خردسال با گفتن"نمی خواهم" یا"نه" می خواهد نشان دهد كه از دستورهای شما خسته شده است و استقلال بیشتری می خواهد .

چگونه با آن كنار بیایید؟ این موضوع پیچیده ای است. زیرا اولاً می خواهید كه كودكتان اولین قدم های خود را به طرف خود مختاری بردارد ، ثانیاً نمی خواهید كه گستاخی او را تأیید كنید ، بنابراین با حالتی جدی به او بگویید :" نباید این طوری جواب بدهی ، اگر با حرف من موافق نیستی اشكالی ندارد ولی باید مؤدبانه جواب بدهی ." برایش از جملات معترضانهیمناسب مثال هایی بزنید . جملاتی مثل :" نظر من فرق دارد" یا" مخالفم" و غیره .

به این طریق برایش روشن سازید كه اگر دفعه بعداین گونهصحبت كند ارزش خود را نزد شما از دست خواهد داد .اجرای این روش تربیتی را ادامه دهید . اجازه ندهید كه گستاخی او ادامه یابد. تا این كه روزی مجبور شوید عكس العمل شدیدی از خود نشان دهید .

اقدامات پیشگیرانه

اگر كودكتان مخالفت خود را مؤدبانه به شما ابراز كرد،به او توجه بیشتری كنید و به عقیده او احترام بگذارید و به او نشان دهید كه برا ی عقاید او احترام قائلید و اگر نظر او مخالف نظر شماست هیچ اشكالی ندارد .

نكته مهم این است كه شما می بایست از نوع ارتباط خود آگاه باشید . اگر از آن دسته افرادی هستید كه مخالفت خود را با دیگران به صورت تمسخرآمیزی بیان می كنند ، پس نمی توانید از فرزند خود انتظار داشته باشید كه رفتاری غیر از این داشته باشد .

همین كه فرزند شما بتواند خودش را بیشتر كنترل كند و یاد بگیرد كه چگونه نیازهای خود را از طرقمختلف به شمابفهماند ، پرخاشگری ، بهانه گیری و دیگر رفتارهای منفی او مسئله ساز نخواهد بود . به او یاد بدهید كه بتواند به شما بگوید كه چه احساسی دارد و چگونه فكر می كند.

با انجام این روش رابطه ای قوی با فرزند خود ایجاد می كنید . چنین رابطه ای ، هنگامی كه فرزندتان به سن بلوغ می رسد ، در حل مسائل به شما كمك زیادی خواهد كرد .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.