تبیان، دستیار زندگی
اخیرا مجموعه‌ای از مکاتبات اداری شمس‌الدین محمد شیرازی ملقب به خواجه حافظ در یک جنگ قدیمی یافت شده است که از نظر نکات بسیار باریک تاریخی متضمن ارزش‌های فراوانی می‌باشد. این نامه‌ها توسط جمعی از دانشجویان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکاتبات اداری خواجه حافظ شیرازی

پر
اشاره:

اخیرا مجموعه‌ای از مکاتبات اداری شمس‌الدین محمد شیرازی ملقب به خواجه حافظ در یک جنگ قدیمی یافت شده است که از نظر نکات بسیار باریک تاریخی متضمن ارزش‌های فراوانی می‌باشد. این نامه‌ها توسط جمعی از دانشجویان دوره‌های مختلف تحصیلی در رشته ادبیات به عنوان‌ تز فوق‌‌لیسانس و دکتری استخراج و تحویل جناب استاد شده است تا در آینده‌ای نزدیک توسط موسسه انتشارات دولتی به عنوان یکی از تحقیقات بی‌بدیل استاد، چاپ، توزیع و پس از نافروش ماندن، تا سالیان سال به عنوان یک اثر علمی- ادبی- تحقیقی و هنری با ارزش و کم نظیر در انبار موسسه نگهداری شود. به منظور آشنایی دانش پژوهان با شیوه‌ نامه‌ نگاری این شاعر نام آشنای قرن هشتمی و نیز اطلاع از دغدغه‌های ذهنی این عزیز از دست رفته، گزیده‌ای از این نامه‌ها را همراه با پاسخ‌های مسئولان قرن هشتمی سازمان‌های اداری مربوط، عیناً نقل می‌کنیم.

1.ریاست محترم اداره و اماکن

با عرض سلام و ابراز خرسندی از اقدامات اخیر آن ریاست محترم مبنی بر بازگشایی و گسترش بیش از پیش اماکن و موسسات تامین کننده رفاه عمومی، علی‌الخصوص ورزش قهرمان‌پرور بیلیارد، به استحضار می‌‌رساند:

بود آیا که در میکده‌ها بگشایند؟

گره از کار فرو بسته ما بگشایند؟

با ارادت: شمس الدین محمد، ملقب به خواجه حافظ

شاعر ارجمند، جناب آقای خواجه حافظ

ضمن عرض سلام و تحیات لازم، به‌استحضار می‌ر ساند، بازگشایی امکنه مورد نظر جنابعالی، تا اطلاع ثانویی در دستور کار این اداره قرار ندارد. علیهذا چنانچه تصمیمات جدیدی در ارتباط با بازگشایی این‌گونه اماکن، اخذ گردد، مراتب از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم خواهد رسید. در خاتمه به اطلاع عالی می‌رساند که علی‌رغم اعمال محدودیت‌های اخیر در مورد ساعات کار کافه رستوران‌ها و مکان‌های مشابه، تردد آن سرور ارجمند در تمام ساعات شبانه روز و به کلیه مکان‌های قابل تردد که عمدتا به منظور گره‌گشایی صورت می‌پذیرد، مورد وثوق این اداره بوده و اطمینان می‌دهد که حداقل در مورد جنابعالی و همراهان، هیچ‌گونه ممانعتی اعمال نمی‌شود.

با تشکر- از طرف رییس اداره اماکن

2.خدمت سرور ارجمند، رییس محترم اداره اشیای گمشده

پیرو مذاکرات شفاهی با کارشناسان آن اداره محترم، پیرامون اشیا و افراد گمشده مرتبط با این‌جانب، همان‌گونه که مقرر فرمودند، فهرست این افراد و اشیاء کتباً ارائه؛ امید است نسبت به بازیابی فقرات مفقوده، سعی جمیل معمول گردد.

1- عقل دیوانه شد، آن سلسله مشکین ‌کو؟

2- دل ز ما گوشه گرفت، ابروی دلدار کجاست؟

3- باز پرسید ز گیسوی شکن در شکنش

کاین دل غمزده، سرگشته، گرفتار کجاست؟

4- ساقی و مطرب و می‌ جمله مهیاست ولی

عیش بی‌یار مهیا نشود، یار کجاست؟

ایضاً متمنی است دستور فرمایید در مورد دو فقره ذیل نیز مهما امکن ، تحقیقات لازم انجام پذیرد:

الف- گلبن عیش می‌‌دمد، ساقی گلعذار کو؟

ب- باد بهار می‌وزد، باده خوشگوار کو؟

قبلاً از مساعدتی که در این زمینه می‌فرمایید صمیمانه سپاسگزاری می‌شود.

با احترام: محمد حافظ شیرازی

جناب آقای محمد حافظ شیرازی

با پوزش از تاخیر در پاسخ‌گویی به درخواست جنابعالی، به‌اطلاع می‌رساند که مطابق گزارش مسئول انبار اشیای پیدا شده و بر اساس کاردکس‌های موجود، هیچ‌گونه سلسله مشکین و ابروی دلدار و باده خوشگوار و نیز هیچیک از انواع دل، اعم از غمزده و سرگشته و گرفتار، در انبار موجود نمی‌باشد. در مورد دو فقره درخواستی دیگر، مشتمل بر یار و ساقی گلعذار، به نظر می‌رسد که متاسفانه به علت دریافت آدرس عوضی، اشتباها به این سازمان مراجعه فرموده‌اید. بدیهی است در صورت پیدا شدن هر یک از اشیای گمشده متعلق به جنابعالی، مراتب با پست تصویری به آدرس شیراز- حافظیه، اعلام خواهد شد.

رییس اداره اشیاه گمشده- امضاء

3.برادر گرامی میرزا اکبر خان قلقچی

رییس افتخاری هیئت مدیره سازمان خیریه عمومی

ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت انتخاب و انتصاب مجدد جنابعالی به ریاست هیئت مدیره سازمان خیریه، بجاست که از صمیم قلب به شما عرض کنم که:

ای صاحب کرامت، شکرانه سلامت

روزی تفقدی کن، درویش بینوا را

به تاریخ اول سنبله – ارادتمند: حافظ شیرین سخن

حاشیه 1- تحقیق کنید که این آقا کیست و چرا این نامه را نوشته است. امضا ناخوانا.

حاشیه 2- شاعر است. با حاجی قوام ارتباط کلی دارد. از قصیده ارتزاق می‌کند.

ماده تاریخ هم خواسته باشید، می‌سراید. امضا ناخوانا.

حاشیه 3- جواب منفی بدهید. احترام آمیز باشد. امضا ناخوانا.

شاعر محترم، جناب آقای شیرین سخن

ضمن اعلام وصول نامه مورخ اول سنبله آن شاعر گرامی، با نهایت شرمندگی به استحضار می‌رساند که متاسفانه کلیه اعتبارات این سازمان در سال جاری هزینه شده و تا اطلاع ثانوی پرداخت هیچ گونه کمکی اعم از نقدی و غیر نقدی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

رییس هیئت مدیره و مدیر عامل- قلقچی

ادامه دارد...


کتاب طنز 1 -منوچهر احترامی