تبیان، دستیار زندگی
پیچ رادیو را که باز کردم، صدای چند نفر گوش را می نواخت که همه با هم می گفتند «زندگی با قرآن» . منم نظرم جلب شد که ببینم چه برنامه اس است ، بله؛ بازهم برنامه های خوب رادیو قرآن و گوش بنده و بخش دیگری به نام زندگی با قرآن.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مامان ،بابا،مراقب تربیتم باشید!

والدین

پیچ رادیو را که باز کردم، صدای چند نفر گوش را می نواخت که همه با هم می گفتند «زندگی با قرآن» .  نظرم جلب شد که ببینم چه برنامه ای است ، بله؛ بازهم  برنامه های خوب رادیو قرآن و گوش بنده و بخش دیگری به نام "زندگی با قرآن".

مجری زبردستی که مکرر صدای او را شنیده ام و بخاطر اجرای خوبش ، پیش خودم او را ستوده ام این داستان را تعریف می کرد و می گفت : زهرا محمدی  دختربچه 9 ساله ای است که در یک خانواده 4 نفره زندگی می کنه، مادر این کودک که در تماسی  با برنامه ، جویای درمان ناخون جویدن و پرخاشگری کودک خود  بود به پرسش های مجری پاسخ می داد .

موارد لازم را برای اصلاح رفتار کودک بگویید.

***

- زهرا دروغ هم می گوید؟

* بله اما وقتی می گوئیم چرا دروغ گفتی می گوید: مصلحتی بود.

- چه زمانی ناخون می جود؟

*هنگامی که بین او و خواهرش مریم که چند سالی زهرا از او بزرگ تر است ، تبعیض قائل شویم، یا به او بگوییم مراعات خواهرت را بکن او از تو کوچک تر است و تو دیگر بزرگ شده ای و یا گاهی ممکن است به خاطر برخی از پرخاشگری هامورد عتاب و یا تنبیه واقع شود ، به گوشه ای می رود و ناخون می جود.

- شما در منزل با همسر خود چگونه تعامل می کنید؟

* من اختلافاتی با خانواده همسرم دارم و این اختلاف به روابط من و شوهرم لطمه وارد کرده است و گاهی با یکدیگر رو راست نیستیم، بنابراین شوهرم مکرر به من دروغ می گوید و وقتی علت را جویا می شوم می گوید دروغ مصلحتی بود.

***

خانم مجری که بعداً فهمیدم نام او ترکاشوند بود از کارشناس برنامه که شخصی بود به نام دکتر امینی پرسید داستان را شنیدید؟

دکتر در پاسخ گفت: بله

مجری پرسید این داستان را تحلیل کنید.

***

کودک

کارشناس شروع کرد:  پرخاشگری زهرا نتیجه کشمکش های داخلی زن و شوهر به خاطر اختلافات بی پایه در منزل است . دروغ گویی زهرا به خاطر دروغ گویی های پدر و مادر زهراست، دلیل آن هم این است که وقتی علت هر دو را جویا می شویم هر دو می گویند دروغ مصلحتی بود.

و ناخون جویدن زهرا، به خاطر هضم نکردن همه ی این ناهنجاری هاست .مخصوصاً تبعیض، چون زهرا هنوز کوچک است با تمام نیازهای یک کودک ، با ورود کودک دوم بسیاری از مسائل در خانه برای او تغییر کرده که مهم ترین آن توجه ،محبت ومیزان ساعتی است که پدر ومادر فرصت با اوبودن را دارند .

پس پدرها و مادرهای عزیز

مشاجره نکنید ، با یکدیگر بلند سخن نگویید ، تا فرزندانتان نیز پرخاشگر نشوند .به یکدیگر دروغ نگویید تا فرزندانتان به شما دروغ نگویند.

کودک

یادمان باشد که فرزندان ما آن چیزی می شوند که ما هستیم نه آن چیزی که آرزویش را داریم.

نگاه تان به کودکان تان یکسان تقسیم شود تا کودکان تان گرفتار عقده های درونی و برونی نگردند در غیر این صورت منتظر رفتارهایی ناپسند تر از ناخن جویدن در آینده از آن ها باشید .زمانی که دیگر فرصت چندانی برای تربیت ندارید و نهال کوچک کودک شما به درختی تنومند تبدیل شده است ، پس امروز نیاز کودک تان را بر طرف کنید و با اشباع کردن او از محبت راه ورود محبت های اشتباه را در آینده به قلب او ببندید .

سایت تبیان سعی می کند با مقالات خود در کنارتان باشد با نظرات تان مارا همراهی کنید و در صورت بروز مشکل در تربیت کودک با مشاوره ی تبیان در تماس باشید .

تبیان – آقا میری

مقالات مرتبط :

مسئولش کنید تا بزرگ شود

رهاکن،تربیت کن،همراه باش!

از خانه خود به جهان هدیه دهید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.