تبیان، دستیار زندگی
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد گفت: تابلوی ضامن آهو یكی از زیبا ترین و نفسین ترین آثار استاد محمود فرشچیان محسوب می‌شود كه همواره مورد استقبال بازدید كنندگان از موزه استاد فرشچیان قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابلوی ضامن آهو پربیننده ترین اثر موزه استاد فرشچیان

استاد فرشچیان

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد گفت: تابلوی ضامن آهو یكی از زیبا ترین و نفسین ترین آثار استاد محمود فرشچیان محسوب می‌شود كه همواره مورد استقبال بازدید كنندگان از موزه استاد فرشچیان قرار گرفته است.

عشرت شایق مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد با بیان اینكه در سال 1358 توسط استاد محمود فرشچیان خلق گردیده افزود: این اثر ارزشمند علاوه بر داشتن ویژگی‌های كم نظیر ظاهری، دارای محتوای معنوی و اعتقادی است بطوری كه هر ببننده ای را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی در مورد ویژگی‌های این اثر هنری گفت: همه خطوط و نقوش تابلو و عناصر آن متوجه حضرت ثامن الحجج (ع) كه در سمت راست بالا تابلو در هاله‌ای از نور قرار گرفته، می‌باشد و علیرغم اینكه نقاشان بزرگ، نور را در صورت قدسیان ترسیم می‌كنند اما در این اثر علاوه بر صورت، نور در تمام بدن امام رضا (ع) ساری و جاری است.

تابلوی ضامن آهو یكی از زیبا ترین و نفسین ترین آثار استاد محمود فرشچیان محسوب می‌شود كه همواره مورد استقبال بازدید كنندگان از موزه استاد فرشچیان قرار گرفته است.

شایق در ادامه افزود: تمام منحنی‌های این تابلو به سوی امام هشتم (ع)ختم می‌شوند و پرسوناژ امام از لحاظ رنگ و فرم طوری قرار گرفته كه در فراز بوده و باقی عناصر در فرود باشند و در چهره بچه آهوانی كه به خدمت حضرت رسیده اند حالتی از خوشحالی و اطمینان توام با احترام دیده می‌شود و این احترام به صورت زانو زدن در برابر امام متجلی است.

وی با اشاره به نو آوری‌ها و خلاقیت بسیار قوی در آثار استاد فرشچیان گفت: ایشان به وجود آوردنده سبك و مكتب خاصی در نقاشی ایرانی هستند كه در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر با ابداع شیوه های نو، قابلیت‌ و كارآیی نقاشی ایرانی را افزایش داده و این هنر را غنا بخشیده است.

با تأسیس موزه استاد فرشچیان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد این امكان فراهم گردیده كه هنر دوستان بتوانند آثار این هنرمند بزرگ را در یك مجموعه مورد بازدید قرار دهند.

منبع : خبرگزاری فارس