تبیان، دستیار زندگی
شما با واكسینه شدن سالانه علیه ویروس آنفلوانزا می‌توانید از این بیماری پیشگیری كنید. این واكسن به بدن شما تزریق می‌شود و بهترین زمان برای این كار ماه های مهر و آبان است. در بیماران با بیماری‌های خاص و مزمن از قبیل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكسن آنفلوانزا موثر است؟

تزریق واكسن آنفلوانزا

شما با واكسینه شدن سالانه علیه ویروس آنفلوانزا می‌توانید از این بیماری پیشگیری كنید. این واكسن به بدن شما تزریق می‌شود و بهترین زمان برای این كار ماه های مهر و آبان است.

در بیماران با بیماری‌های خاص و مزمن از قبیل بیماری ریوی یا قلبی، آنفلوانزا ممكن است بیماری اصلی را بدتر كند، لذا تزریق واكسن آنفلوانزا به این گونه بیماران، ضروری به نظر می رسد.

واكسیناسیون برای بیماران آسیب‌پذیر، خصوصا دارای ضعف سیستم ایمنی به‌منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و كاهش خطر مرگ توصیه می‌شود.

واكسیناسیون همچنین خطر بیماری های تنفسی و مراجعات بعدی به پزشک را كم می‌كند كه غیبت از محل كار و مدرسه را كاهش می‌دهد، هزینه‌های مراقبت‌های سلامت را كم كرده و مولد بودن را افزایش می‌دهد.

افرادی كه در خطر ابتلا به آنفلوانزای شدید و مهلك هستند یا افرادی كه با آنها زندگی می‌كنند یا از آنها مراقبت می‌كنند، هر فصل پاییز باید واكسن بزنند.

معاینه گوش کودک

در كودكان، واكسیناسیون می‌تواند خطر التهاب گوش میانی (اوتیت مدیا)، یك نتیجه احتمالی آنفلوانزا را كاهش‌دهد.

به‌طور كلی هر كس می‌خواهد احتمال ابتلا به آنفلوانزا را كاهش دهد، باید واكسینه شود.

دكتر فرحی متخصص بیماری‌های عفونی در مورد شروع فصل مدارس و شیوع بیماری‌های دانش‌آموزان گفت: "همزمان با شروع سال تحصیلی، دانش‌آموزانی كه تازه به مدرسه می‌روند، دائماً مریض می‌شوند و این مسئله نگران‌كننده نیست، زیرا سیستم ایمنی كودك تكامل پیدا می‌كند و برای تكامل سیستم ایمنی، لازم است كودك با انواع و اقسام میكروب‌ها برخورد داشته باشد تا سیستم ایمنی اش بتواند میكروب‌ها را شناسایی كرده و به‌تدریج در برابر آنها مقاوم شود.

مدرسه مكان مناسبی برای این مسئله است. در گروه‌های بزرگ كودكان و نوجوانان به‌طور معمول انواع میكروب‌ها پیدا می‌شود. بچه‌ها هم كه معمولاً در رعایت بهداشت سهل انگارند، میكروب موجود در بدنشان را به سایر دانش‌آموزان منتقل می‌كنند و باعث بیماری دیگران می‌شوند."

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد سرماخوردگی تاكید كرد: "در حالت عادی بزرگسالان درطول سال بیش از 2 تا 4 بار دچار سرماخوردگی نمی‌شوند، اما كودكان به‌طور معمول 6 تا 10 بار در سال سرما می‌خورند."

مریم غفاری- همشهری

*مطالب مرتبط:

بیماری‌‌های پاییزی

تشدید سینوزیت با شروع سرما

آنفلوآنزا

برای درمان و مقابله با آنفلونزا چه باید بكنیم؟

ویروس آنفلوآنزا در برکه‌های یخ‌زده هم زنده می‌ماند

آنفلوآنزا اپیدمی نشده است

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

آنفلوآنزا و واكسیناسیون (قسمت اول) و (قسمت دوم)

باورهای غلط درباره سرماخوردگی كودكان

راه های درمان گرفتگی بینی

با گلودرد چه كنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.