تبیان، دستیار زندگی
فراموش نكنید شما قرار است با همسرتان سالها زندگی كنید ، با بخشش ، بزرگ منشی و سعه صدر خود رانشان دهید حتماً در مراحل بعدی از اشتباهات همسرتان كاسته می شود . خطاهای گذشته را هرگز به رخ او نكشید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذتی نهفته در بخشش

همسران شایسته

در مقاله قبل مباحثی را اعم از گفتگو ، همدلی و هدیه دادن عنوان کردیم، و اثر گذاری آن را بر روابط همسران تشریح نمودیم و در این قسمت سعی داریم دیگر عوامل ایجاد موفقیت در این روابط را به مباحثه بگذاریم.

خودتان باشید

لازم نیست كاری كنید كه مورد علاقه دیگران باشید ، همین طور كه هستید دوست داشتنی ترید . اختلاف نظرهای كوچك و رفتار خاصی كه به دیگران آزار نمی رساند مشخصه شماست . ‹ به اندازه بود باید نمود › بیش از آنچه هستید تظاهر نكنید . به خودتان اهمیت دهید ، ظاهری آراسته داشته باشید . اوقاتی را به خودتان اختصاص دهید و سعی كنید این امكان برای همسرتان نیز فراهم شود كه گاهی نصف روز یا یك روز كامل در اختیار خودش باشد ، از بچه ها مواظبت كنید تا خانم شما بتواند زمانی كاملاً در اختیار خودش باشد . اگر بتوانید زمانی را به خود و همسرتان اختصاص دهید كه دور از بچه ها و مشكلات منزل باشد ، به بازشناسی از همدیگر كمك كرده اید . مثلاً هفته ای یكبار قدم زدن در پارك یا كنار رودخانه می تواند به شما نشاط بیشتری دهد .

فراموش نكنید شما قرار است با همسرتان سالها زندگی كنید ، با بخشش ، بزرگ منشی و سعه صدر خود رانشان دهید حتماً در مراحل بعدی از اشتباهات همسرتان كاسته می شود . خطاهای گذشته را هرگز به رخ او نكشید .

تحمل شرایط خاص

به قول دكتر ویكتور فرانكل استاد دانشكده پزشكی وین ‹ رفتار غیر عادی در شرایط غیر عادی كاملاً عادی است › بسیاری از گفتار و رفتارها ی ناپسندی كه از انسانها سر می زند مربوط به شرایط غیر عادی است مثلاً وقتیكه انسان خیلی خسته است یا خشمگین است یا از اضطراب رنج می برد ولی پس از برطرف شدن آن موقعیت فرد از كاری كه انجام داده پشیمان می شود لذا شایسته بخشیدن است .

همدیگر را ببخشید چون توقع دارید خداوند شما را ببخشد . وقتیكه دیگری را می بخشید بسیار خاطرتان آسوده می گردد و آرام می شوید . زیرا هر گاه كه به فكر حادثه دردناك قبلی می افتید اگر نبخشیده باشید دچار خشم ، كینه و عصبانیت شدید می شوید . این خشم و كینه انرژی زیادی از شما می گیرد و شما را رنج می دهد و ممكن است به دام انتقام افتاده پرخاشگری و شماتت نمائید . فراموش نكنید شما قرار است با همسرتان سالها زندگی كنید ، با بخشش ، بزرگ منشی و سعه صدر خود رانشان دهید حتماً در مراحل بعدی از اشتباهات همسرتان كاسته می شود . خطاهای گذشته را هرگز به رخ او نكشید .

همسران شایسته

كانون محبت

زنان كانون محبت و گرمی بخش خانواده اند . اگر می خواهید از انرژی و پرتو افشانی آنها بهره مند باشید مواظب و مراقب آنها باشید. كودكان به محبت مادر نیاز دارند ، مرد برای مقابله با ناملایمات زندگی و مشكلات به حمایت عاطفی زن خویش نیاز دارد. حتماً شنیده اید كه در پشت سر مردان موفق یك زن موفق بوده است . به زنان بسیار احترام بگذارید و آنها را تكریم كنید . هنگام ورود آنها به منزل ،‌ به احترامشان بایستید تا نزد فرزندان عزیزتر باشند و احساس عزت نفس نمایند . مرد و زن برای ایفاء نقش خود باید از اعتماد به نفس و عزت نفس كافی برخوردار باشند . گاهی می شنویم كه آقایان می گویند اگر به زنانمان احترام بگذاریم آنها لوس می شوند یا سوء استفاده خواهند كرد ،‌ باید گفت كه هرگز نزدیك ترین دوست از شما سوء استفاده نخواهد كرد . اگر چنین اعتقادی دارید باید در روابط و دوستی خود باهمسرتان تجدید نظر كنید . حتماً و به تكرار به همسرتان بگوئید كه او را دوست دارید ، محبت به دل كافی نیست محبت خود را به زبان بیاورید ، از بكار بردن كلمات لطیف و عاشقانه دریغ نورزید .

زمانی شما مرد یا زن شایسته ای هستید كه اجازه دهید تصمیم درستی در امور منزل و خانواده اتخاذ شود نه اینكه هر تصمیمی را فقط شما اعمال كنید .

نه مرد سالاری نه زن سالاری

پایه زندگی شما بر اصل تفاهم و منطق است . تحقق نیافتن بسیاری از اموری كه به آن اصرار می ورزید و حرف طرف مقابل را نمی پذیرید چیزی از زندگی و شخصیت شما نمی كاهد جز اینكه شما را یك دنده و لجباز معرفی كند . حتی شایسته سالاری هم مخصوص مدیریت سازمانها و اداره جات است و در خانواده مفهومی ندارد زیرا شما و همسرتان و فرزندانتان همه قرار است به شایستگی برسید ،‌ با متقاعد كردن یكدیگر و گرفتن تصمیمات منطقی فرصت رشد و شایستگی را در اختیار یكدیگر بگذارید . زمانی شما مرد یا زن شایسته ای هستید كه اجازه دهید تصمیم درستی در امور منزل و خانواده اتخاذ شود نه اینكه هر تصمیمی را فقط شما اعمال كنید .

و ... كلام آخر

اگر تاكنون روابط دوستانه ای بین شما و همسرتان نبوده است با انجام رهنمودهای فوق انتظار نداشته باشید كه سریعاً او عوض شود بلكه باید به او فرصت دهید تا در شرایط جدید خود را بیابد و به وظیفه اش عمل نماید .

فراموش نكنید كه برای داشتن یك زندگی با نشاط ، موفقیت در كار ، معاشرت خوب اجتماعی و تربیت صحیح فرزندان ابتدا باید آرامش و آسایش در خانواده را فراهم كنید . حتی برای سلامتی نیز ، زیرا عامل ایجاد بسیاری از بیماریها مثل زخم معده ،‌ سكته قلبی ،‌ بیماریهای عصبی و ... اضطراب ، ناكامی و تشویش خاطر است . كسانیكه خانواده آرام و بانشاطی دارند خودبخود بسیاری از این مشكلات را نخواهند داشت .

اگر برای خرید هدیه ، ایثار ، فداكاری ، كمك به همسر ، رعایت حقوق همسر ، گفتگو و . . . چنانكه اشاره شد وقت ، انرژی و پول خود را صرف نكنید مجبورید آنها را صرف مشاجره ، دعواها ،‌ بیماری ، بیخوابی و كسالت نمایید .

شوخ طبعی و رفتار و گفتار كودكانه نیز اموری است كه به رفتار شما نوعی تنوع و شادابی می بخشد . امید است با رعایت امور مذكور شاداب و موفق باشید .

منبع: سایت پزشک

مقالات مرتبط

توافق بدون رنجش

بعد از انتخاب عاشقانه باش

احتکار عشق ممنوع

با شوهرت عاشقانه باش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.