تبیان، دستیار زندگی
محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت با اشاره به آغاز سال تحصیلی و حضور دانش‌آموزان در كلاس‌های درس، نسبت به بروز بیماری‌های شایع در فصل پاییز، هشدار داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری‌‌های پاییزی

کودک

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت با اشاره به آغاز سال تحصیلی و حضور دانش‌آموزان در كلاس‌های درس، نسبت به بروز بیماری‌های شایع در فصل پاییز، هشدار داد.

زهرایی گفت:

"سینوزیت، آنفلوانزا، عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی، از بیماری‌های شایع در فصل پاییز هستند كه دانش‌آموزان بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند.

میكروب‌ها و ویروس‌ها در فضاهای بسته و شلوغ، بهتر منتقل شده و این عامل باعث بروز بیماری‌های تنفسی در بین دانش‌آموزان می‌شود.

معمولا ویروس‌ها و میكروباكتری‌ها، به شكل عطسه ، سردرد، گلودرد و آب ریزش بینی ظاهر می‌شود كه این علائم رایج در سرماخوردگی است.

ویروس‌ از طریق عطسه، صحبت و حتی دست دادن، در هوا منتشر می‌شود و می‌‌تواند افراد سالم را آلوده كند.

نوع دیگری از عفونت‌‌های تنفسی، آنفلوانزاست كه با تب و دردهای عضلانی شدید همراه است و به آن "سرماخوردگی حاد عفونی" می‌گوییم.

آنفلوانزا با تب و لرز شدید همراه است و از یك سرماخوردگی ساده به سرماخوردگی حاد تبدیل می‌شود.

معمولا در ماه‌های آبان و آذر، احتمال ابتلای ‌فرد به ‌آنفلوانزا بسیار زیاد است و والدین‌ باید مراقب فرزندان خود باشند كه ‌در مدارس، با دانش‌آموزان مبتلا به بیماری مواجه نشوند."

محسن زهرایی درعین حال نسبت به مصرف خودسرانه هر گونه قرص و شربت و آنتی بیوتیك‌ها ، از سوی بیماران، هشدار داد و خاطر نشان ساخت: "مصرف دارو حتما باید زیر نظر پزشك باشد."

وی افزود:

"آنفلوانزا شایع‌ترین بیماری ویروسی فصل سرماست كه دستگاه تنفسی را درگیر می‌كند و مسری است."

شاید كسی آنفلوانزا را جدی نگیرد و حتی اگر از مردم پرسیده شود، فرق بین سرماخوردگی و آنفلوانزا را ندانند، اما عمق فاجعه ابتلا به ویروس‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.

در سال‌های اخیر محققان به این باور رسیده اند كه آنفلوانزا به‌عنوان یك قاتل مهلك، از ایدز پیشی گرفته است. آنفلوانزا مسئول مرگ 36هزار آمریكایی در سال است.

پیر مرد

تحقیقات در این كشور نشان می‌دهد مرگ و میر، بیشتر در افراد میانسال و پیر صورت می‌گیرد، چون آسیب‌پذیرتر هستند.

مدت زمان شروع علایم از زمان وارد شدن ویروس به بدن، 24تا 48 ساعت است. علایم و نشانه‌های آنفلوانزا ناگهان آغاز می‌شوند.

آنها به میزان زیادی غیراختصاصی و شبیه دیگر بیماری‌های تنفسی هستند، از جمله این نشانه‌ها می‌توان به لرز و تب متوسط تا بالا، دردهای عضلانی و استخوانی از جمله كمردرد، چشم درد و گلودرد، سرفه‌های خشك، آبریزش بینی، سردرد و ضعف، خستگی و كوفتگی اشاره كرد.

آنفلوانزا در كودكان ممكن است سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود.

مریم غفاری- همشهری

*مطالب مرتبط:

آنفلوآنزا

برای درمان و مقابله با آنفلونزا چه باید بكنیم؟

ویروس آنفلوآنزا در برکه‌های یخ‌زده هم زنده می‌ماند

آنفلوآنزا اپیدمی نشده است

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

سرماخوردگی را جدی بگیریم

سرماخوردگى، بیمارى فصل

آنفلوآنزا و واكسیناسیون (قسمت اول) و (قسمت دوم)

سرماخوردگی و مكمل های تغذیه ای

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.