تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر رضوی الهام از سوژه‌های دینی را باعث تقویت هنر اثرگذار تئاتر دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الهام از سوژه‌های دینی، هنر اثرگذار تئاتر را تقویت می‌کند

صفار هرندی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر رضوی الهام از سوژه‌های دینی را باعث تقویت هنر اثرگذار تئاتر دانست.

مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر رضوی عصر روز پنجشنبه با حضور محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد، حسین پارسایی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر و جمعی از مسئولان و مدیران استان خراسان رضوی و شمالی در تالار وحدت برگزار شد.

صفار هرندی در ابتدای این مراسم گفت: تئاتر به مثابه یک هنر دیرپا و برجسته، شأن اساسی‌اش بازتاب دادن به زندگی مردمان است. مهمترین نمایش‌ها آنهایی است که به زندگی واقعی انسان‌ها سر زده و با زبان لطیف نمایش عرضه می‌کند. بی‌تردید یکی از موفقیت‌هایی که در دوران پس از انقلاب در هنر ما اتفاق افتاده، توسعه تئاتر و گستره آن در تمامی ایران عزیز است و این از طریق ارتباط تئاتر با آیین اعتقادی، دینی و ملی ایران شکل گرفته است.

وزیر ارشاد افزود: به طور مشخص، تئاتر دینی ناظر به چیزی است که مکرر در زندگی روزمره اتفاق می‌افتد و تئاتر رضوی به عنوان شاخه‌ای از تئاتر دینی ما از وقایعی سخن می‌گوید که رکوردهای ثبت‌شده‌اش در طول سال به میلیون‌ها بار می‌رسد. در زندگی تک‌تک ما ماجرای تکرار شونده با موضوع علی‌ابن موسی الرضا (ع) وجود دارد.

تئاتر به مثابه یک هنر دیرپا و برجسته، شأن اساسی‌اش بازتاب دادن به زندگی مردمان است. مهمترین نمایش‌ها آنهایی است که به زندگی واقعی انسان‌ها سر زده و با زبان لطیف نمایش عرضه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: چنین واقعه مهم معنوی آن قدر ارزش دارد که هنرمند ما به آن بپردازد و هنرمند ما خالصانه بر آستان پاک امام هشتم زانو زد و ما حالا در آستان ششمین دوره از این رویداد هنری هستیم. درود بر همه هنرمندان فهیم و همه کسانی که نسبت خود را با مردم از راه دغدغه‌های مردم تعقیب می‌کنند. درود بر اهل هنر و فرهنگ که به احترام به جماعت شیفته آستان عصمت و طهارت، امور معنوی را در متن کارهای جاری خود مدنظر دارند.

هرندی خاطرنشان کرد: ما به عنوان خدمتگزاران هنر و همچنین هنرمندان با کارهایی که می‌کنیم هیچ منتی بر اعتقادات دینی مردم، باورهای اخلاقی جامعه و بنیادهای ملی کشور نداریم. اگر به سراغ متون برآمده از معارف دینی و ملی می‌رویم به واسطه این است که این نقطه را منبع سوژه‌های ناب می‌دانیم. به طور حتم از طریق هنر دینی معبدی به سمت بلوغ و رشد واقعی هنر در کشور ما گشوده خواهد شد. هر کس که به دنبال تقویت بنیه تئاتر است باید بداند این بنیاد باید تحکیم داده شود.

وزیر ارشاد در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم این رسم پسندیده همچنان در میان ما جاری باشد و هنر هنرمندان در اختیار این چنین سوژه های پاک و الهام‌بخش باشد و از صدقه سر این پیوند الهام‌بخش شاهد تقویت هر چه بیشتر هنر بخصوص هنر اثرگذار تئاتر باشیم. من سپاسگذاری از عزیزانی می‌کنم که با عرضه هنر راستین خود جایگاه جشنواره را بیش از پیش بالاتر بردند.

سپس بعد از ارائه گزارش محمد خزاعی دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر و دبیر جشنواره ششم از احمد احمدی‌منش مدیرکل ارشاد استان آذربایجان شرقی، محمدحسین استادآقا مدیرکل ارشاد استان قم، عباس بسی‌خواسته مدیرکل ارشاد استان خوزستان، سیدجواد جعفری مدیرکل استان خراسان رضوی، محمدرضا سوقندی مدیرکل استان خراسان شمالی و غلامرضا منتظری مدیرکل استان گلستان تقدیر به عمل آمد.

بی‌تردید یکی از موفقیت‌هایی که در دوران پس از انقلاب در هنر ما اتفاق افتاده، توسعه تئاتر و گستره آن در تمامی ایران عزیز است و این از طریق ارتباط تئاتر با آیین اعتقادی، دینی و ملی ایران شکل گرفته است.

همچنین با حضور استاندار خراسان شمالی، خسرو خورشیدی و مرتضی احمدی در بخش تولید متون نمایشی جشنواره رضوی با اهدا لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی از عباس جان‌فدا نویسنده "غربت‌زده‌ها" تقدیر شد. در این بخش دیپلم افتخار و شش سکه بهار آزادی نیز به مهدی ایوبی نویسنده "مکاشفه"، سعید تشکری نویسنده "سمن‌گویان"، آرش عباسی نویسنده "پدرانه" و نصرالله قادری نویسنده "ما سه تن بودیم چنانکه" اهدا شد.

یکی دیگر از برنامه‌های مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر رضوی تقدیر از فعالان عرصه تئاتر دینی بود. در این قسمت با حضور حسین پارسایی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر و حسین مسافرآستانه دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از محمد احمدی، میلاد اکبرنژاد، حاج علی ترابی، مرشد ترابی، سعید تشکری، سعید ذهنی، سعید شاپوری، محسن شاه‌‌ابراهیمی، مرحوم عنایت الله شهیدی، برات الله شیبانی، مهدی متوسلی، شهاب ملت‌خواه، ابوالحسن میرزاعلی و سیدجواد هاشمی تقدیر به عمل آمد.

اجرای موسیقی توسط احسان خواجه‌امیری و اجرای سه قطعه نمایشی از برنامه‌های ویژه این مراسم بود. اجرای مراسم نیز بر عهده بهروز رضوی بود. ششمین جشنواره تئاتر رضوی از نهم تا شانزدهم آبان‌ماه در تهران و بجنورد برگزار می‌شود.

منبع : مهر