تبیان، دستیار زندگی
اضافه کردن شیر به قهوه هم مقدار کلسیم را بالا می برد و هم یک سری نگرانی‌ها را به وجود می آورد. نوشیدن شیر و قهوه برای تامین نیازهای کلسیمی خانم‌هایی که در سنین میانسالی قرار دارند، کافی نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشیدن شیر با قهوه مضر است؟

شیر و قهوه

اضافه کردن شیر به قهوه هم مقدار کلسیم را بالا می برد و هم یک سری نگرانی‌ها را به وجود می آورد.

نوشیدن شیر و قهوه برای تامین نیازهای کلسیمی خانم‌هایی که در سنین میانسالی قرار دارند، کافی نیست.

مشکل این است که به ‌طور کلی خانم‌ها به جای اینکه سراغ پاکت‌های شیر بروند، بیشتر به نوشیدن نوشابه‌های گازدار رو می‌آورند.

در یک گزارش خبری خانم کارولین اونیل (Carolyn O"Neil) متخصص تغذیه اعلام  کرد که: مصرف شیر و لبنیات کم چرب، روش بسیار موثری برای جبران کمبودهای کلسیمی در بدن است.

متخصصین تغذیه در مورد قهوه اخطار داده اند که:

قهوه اثرات خوب و بد را توأمان دارد. خانم های میانسالی که عادت دارند به لیوان قهوه‌شان، شیر بیفزایند، نباید فراموش کنند که از یک رژیم غذایی متعادل که حاوی منابع غنی کلسیمی مانند ماست، پنیر و کلم بروکلی و ... است، نیز استفاده کنند.

در نظر بگیرید که یک لیوان شیر قهوه (240 میلی لیتر) حدود 330 میلی گرم کلسیم دارد که این مقدار حدود یک چهارم مقدار توصیه شده برای تأمین کلسیم روزانه در خانم‌های بالای 50 سال است.

عادات  و سبک زندگی

قهوه

خانم اونیل می‌گوید: " یک لیوان بزرگ شیر قهوه (480 میلی لیتر) تقریباً 415 میلی‌گرم کلسیم دارد که این مقدار حدود 40 درصد از نیاز روزانه به کلسیم را تأمین می‌کند. این مسئله می‌تواند نیازهای کلسیمی بعضی افراد را که عادت به نوشیدن شیر قهوه دارند را به حداقل برساند."

این متخصص تغذیه اضافه می‌کند که "از نقطه نظر تغذیه‌ای شما باید به سبک زندگی مردم نگاه کنید و سیستم تغذیه‌ای‌ آنها را در همان سبک زندگی که دارند، بهبود بخشید."

معتادان به قهوه، بعضی فواید را برای قهوه ذکر می‌کنند که از جمله مقابله و پیشگیری در برابر بیماری‌هاست.

اما به گفته‌ی خانم هیدی سیندر  (Heidi Synder) محقق و مشاور تغذیه " کافئین موجود در قهوه به عنوان یک محرک مصنوعی عمل می‌کند و غده هیپوفیز را وادار به ترشح هورمونی می‌سازد که این هورمون سبب ترشح آدرنالین از غده فوق کلیوی می‌شود. کافئین به عنوان افزایش دهنده وزن شناخته شده است و اثر منفی روی سطح قند خون دارد."

خانم سیندر می‌گوید: "با توجه به اینکه ما در یک دنیای پُر استرس زندگی می‌کنیم، وقتی از این محرک‌ها (مثل قهوه) استفاده نماییم، بدن ما تحمل چنین تنشی را نخواهد داشت."

بعضی از عادات قهوه خورهای حرفه‌ای این است که ماده‌ای به عنوان طعم ‌دهنده به شیر اضافه کنند و این خود می‌تواند عامل خطر باشد. و به این نکته هم باید توجه داشت که ارزش مواد مغذی در بدن می‌تواند به علت همین مواد افزودنی کاهش یابد و یا از بین برود.

ما از خودمان این سوال را نمی‌کنیم که چرا بعضی از ما این همه قهوه می‌نوشیم؟

آیا نوشیدنی ‌های دیگری هم هستند که ما بتوانیم از آنها تغذیه کنیم؟

خود شیر به تنهایی یک غذاست، البته آب هم خیلی مهم است، ولی اغلب اوقات، این ‌دو نوشیدنی‌ نادیده گرفته می‌شوند.

نگرانی برای دریافت کلسیم:

ترویج نوشیدن قهوه باعث افزایش نگرانی ها در رابطه با اثر کافئین روی استخوان‌ها، یا به طور دقیق‌تر جذب کلسیم می‌گردد. دلیل این نگرانی‌ها این است که خانم ها باید روزانه 1200 میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند تا از پوکی و شکستگی استخوان باسن، مچ‌ پا و یا ستون فقرات جلوگیری کنند.

متخصصین طی مطالعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که کافئین قهوه مضر نیست، زیرا فقط 4 تا 6 میلی‌گرم کلسیم موجود در هر لیوان شیرقهوه(دارای 330 میلی گرم کلسیم) جذب بدن نمی گردد، لذا افرادی که کم شیر می‌نوشند، می توانند از شیرقهوه استفاده کنند.

خانم اونیل می‌گوید: " هر خانمی باید دقت کند که آیا نوشیدن شیر و قهوه‌ منجر به بروز بدخوابی یا سوزش سردل در او می شود یا خیر. در کل خانم هایی که شیر قهوه و نوشابه‌های دیگر می‌نوشند، بایستی بقیه نیاز کلسیم روزانه‌شان را از منابع دیگر کلسیم تامین نمایند."

نتیجه اینکه:

نوشیدن شیر با قهوه بهتر از مصرف نکردن شیر است. برای درست کردن شیر قهوه حداقل به یک لیوان شیر نیاز دارید که این مقدار، یک سوم نیاز روزانه به کلسیم و دیگر مواد مغذی را تأمین می‌نماید.

در یک مطالعه‌ روی 1000 خانم یائسه معلوم شده است، خانم هایی که در عمرشان حداقل یک لیوان شیر قهوه در روز مصرف کرده‌اند، نسبت به خانم هایی که اصلاً شیر دریافت نکرده‌اند، تراکم استخوان بیشتری داشته‌اند.

معصومه آیت اللهی – کارشناس علوم تغذیه

*مطالب مرتبط:

حقایقی درباره شیرکاکائو و شیرهای طعم دار

شیرکاکائو بهتر است یا شیر؟

چگونه كلسیم لازم را تأمین كنیم؟

 برای سلامت قلبتان،‌ شیر بخورید

شیر پرچرب یا كم چرب؟

مصرف شیر و لبنیات را فراموش نکنید

دانستنی های خرید و نگهداری لبنیات

انواع تقلب در شیر و لبنیات

آیا نوشیدن قهوه مفید است؟

فواید مصرف قهوه

چطور قهوه ترك دم كنیم؟

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند

حرص در خوردن قهوه‌

آیا مصرف كافئین برای كودكان مضر است؟

معیارهای اعتیاد به چای و قهوه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.