تبیان، دستیار زندگی
سلام می‌دانی چرا بعضیها اینقدر وضعشان خوب است؟ چرا خدا به بعضیها اینقدر داده ولی بعضیها... این چند خط را بخونی هم جواب سوالتو گرفتی هم فكر نكنم دیگه حسرت پولدارها رو بخوری!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا بعضیها اینقدر پولدارند؟

شناختنامه قرآن

سوره‌ی مبارکه‌ی توبه

تعجب

توبه نهمین سوره قرآن، و تنها سوه‌ای است كه با بسم الله آغاز نمی شود زیرا آیات آن، با  ابراز برائت و بیزاری از مشرکان و نبرد با آنها و اهل کتاب شروع شده و بخش عظیمی از سوره  درباره منافقین می‌باشد.

بخش دیگری از آیات این سوره، فراخوانی برای مبارزه با دشمنان خدا و نیز بیانگر حال متخلفان از این دستور است.

«ام حسبتم ان تترکوا و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم»

این جهان، سرای آزمون، و جانهای آدمیان، جایگاه  خیر و شر و سعادت و شقاوت است.

آدمی در بدو ورود به این عالم دارای صفحه‌ای سفید و آینده‌ای مبهم است و مراتب قرب‌الهی و نزدیک شدن به پروردگار در گرو ایمان خالص به خدا و آیات اوست.

صفای ایمان نیز فقط با امتحانی که مومن در میدان عمل می‌دهد هویدا می‌گردد. و پروردگار، پاك را از ناپاك و ایمان خالص را از ادعای تهی، جدا می‌کند.

«قل لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا هو مولینا و علی الله  فلیتوکل المومنون.»

ولایت و سرپرستی كارهای انسان و تدبیر امور وی، تنها به دست خدای سبحان است كه «هو مولینا»، نه خود انسان. و سایر سببهای ظاهری و آنچه برای او پیش می‌آید با قلم پروردگار در کتابی نوشته شده است.

در این میان وظیفه انسان پیروی از امر خدای خویش، و تلاش در زنده کردن دستورات او و جهاد در راه اوست و آنچه در این راه به انسان می‌رسد مشیت و خواست پروردگار است.  چون «عبد» چاره‌ای جز رها کردن اندیشه و تدبیر و فرمانبرداری مولای خود را ندارد كه این همان توکل است.

«فلا تعجبک اموالهم و لا اولادهم انّما یریدالله لیعذّبهم بها»

خداوند پیامبرش را از شگفت زدگی در برابر زیادی مال و فرزند منافقان نهی کرده است.  چراكه این امور همچون بازیچه‌ای، انسان را به خود مشغول كرده و از رسیدن به سرمنزل سعادت، که هدف حقیقی انسان است، باز می‌دارد. و در حقیقت این نعمتهای ظاهری، نقمت و بلاهایی هستند كه آدمی را بسوی شقاوت می‌رانند.

هدف خدا از بهرمند كردن منافقان از اینگونه نعمتها، عذاب آنهاست. و آنچه آنها در آن غوطه‌ورند زندگی نیست، كه زندگی حقیقی، که نه مرگی دارد و نه رنج و زحمتی، و هیچ لذتش آمیخته با درد نیست، زندگی در پرتو ولایت و سرپرستی خداوند بند مرتبه است « الا انّ اولیاء الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون .»

دوست در این چند خط، چند شاخه از گلستان سوره توبه را تقدیم تو كردم. اكنون برخیر و در باغ را به روی خود بگشا و در این گلستان گردشی كن.

برخیز و قرآن را بیاور و سوره‌ی توبه را بخوان و بیندیش

حسین رحیمی


1-  توبه:9/16

2-  المیزان ج9ص165

3-  توبه:9/51

4-  المیزان ج9ص316-317

5-  توبه:9/55

6-  یونس:10/62

7-  المیزان ج9ص319