تبیان، دستیار زندگی
یک سلسله تصاویر کنار هم گذاشته شده بود از دستگاه بادستج مریخ نورد فینکس، نشان از وقوع باد شدید در سیاره سرخ دارد. بر اساس گفته دانشمندان فونیکس، حرکت نوار در یک تصویر با حرکت در تصویر دوم هم فاز یا دارای تسلسل نمی باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه بلایی دارد بر سر فونیکس می آید؟!

یک سلسله تصاویر کنار هم گذاشته شده بود از دستگاه بادستج مریخ نورد فینکس، نشان از وقوع باد شدید در سیاره سرخ دارد. بر اساس گفته دانشمندان فونیکس، حرکت نوار در یک تصویر با حرکت در تصویر دوم هم فاز یا دارای تسلسل نمی باشد و این خود نشان دهنده چرخش یک باد ویران کننده در نزدیکی یا در بالای فینکس می باشد. بررسی های اولیه از تصاویر گرفته شده قبل و بعد از عبور این باد ویران کننده نشان می دهد که باد ها از غرب با سرعت 7 متر در ثانیه می وزند. تصاویر گرفته شده در جریان باد احتمالی نشان می دهند که با سرعت 11 متر در ثانیه از جنوب می وزند.

تصویر خیالی از طوفان در مریخ

تصویر پایین توسط تصویر بردار نصب شده در خود فونیکس در 136مین روز مریخی یا خورشیدی مأموریت به تاریخ (12 اکتبر 2008) گرفته شده است. ثبت پیش گویی ها در باره حرکت ها به دانشمندان این مأموریت و مهندسین در تعیین چگونگی باد ها در مریخ کمک می کند. این بادسنج مریخی که به عنوان بخشی از دستگاه هواشناسی فونیکس می باشد، توسط دانشگاه آرهوس کشور دانمارک ساخته و در نمایندگی فضایی کشور کانادا توسعه یافته است. (تصویر سمت راست، یک طرح خیالی از طوفان در مریخ است.)

در ضمن بازوی روباتیک فینکس چند روز بعد بطور موفقی خاک را به داخل کوره شماره شش، تجزیه گر حرارتی و استنتاج کننده گاز ریخت.

تا کنون از شش کوره از هشت کوره  استفاده شده است.

حرکات دستگاه بادسنج مریخ

کوره های کوچکِ این تجزیه گر حرارتی، خاک را تا 1000 درجه گرم می سازد. طیف سنج جرم این آزمایشگاه، گاز های بیرون آمده از خاک داغ شده را تجزیه و آزمایش می کند. دانشمندان این مأموریت در ماه های آینده به تحقیق و ارزیابی نمونه های خاک ادامه می دهند.

به علت اینکه خورشید در این فصل از افق مریخ پائین تر قرار می گیرد، فونیکس به تدریج نیروی خود را از دست می دهد.

آقای ویلیام بوینتون از دانشگاه آریزونا که تیم علمی تجزیه گر حرارتی را رهبری می کند می گوید " تیم من بطور کامل سعی می کند تا نیروی فونیکس را قبل از پایان یافتن مورد استفاده قرار دهد. هر باری که یک کوره را پر می کنیم، یک چیز تازه در مورد ساختار شیمیایی خاک مریخ می آموزیم."

منبع:

www.universtoday.com

ترجمه:

یونس بخشی

به نقل از:

http://www.kabulsky.com/

تنظیم و تصحیح:

ا.م.گمینی