تبیان، دستیار زندگی
مراسم دومین جشنواره فیلم كمدی «گل آقا»(شب كمدین‌ها) با حال و هوایی شاد و پر از خنده با حضور و همسرایی خنده كمدین‌ها و چهره‌های سینمای طنز و كمدی، برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسرایی خنده در شب كمدین‌های سینمای ایران

دومین جشنواره فیلم گل آقا

گزارش كامل دومین جشنواره فیلم كمدی گل آقا؛

مراسم دومین جشنواره فیلم كمدی «گل آقا»(شب كمدین‌ها) با حال و هوایی شاد و پر از خنده با حضور و همسرایی خنده كمدین‌ها و چهره‌های سینمای طنز و كمدی، برگزار شد.

دومین جشنواره فیلم كمدی گل‌آقا همزمان با سالگرد تولد ماهنامه گل‌آقا در مجموعه اریكه ایرانیان در میان شور و شوق حاضرین برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم كه اجرای آن را علیرضا خمسه دبیر جشن برعهده داشت، تیزر جشنواره به نمایش درآمد. در این تیزر انیمیشن حمید جبلی و رونالدینیو به مسابقه فوتبال می‌پردازند و حمید جبلی، رونالدینیو را می‌برد و پشت صحنه این انیمیشن نیز كه توپ با جبلی لج می‌كند،به نمایش در می‌آید.

خمسه در بدو ورود خود به روی صحنه آواز "عاشقم من" را خواند و همه حاضرین او را تشویق كردند. این بازیگر كمدی در ابتدای سخنانش گفت: این موسیقی را انتخاب كردم چون پیام فیلم كمدی گل‌آقا، عشق و مهرورزی است. ما دومین جشنواره گل‌آقا را با هدف ایجاد روحیه در جامعه معاصر برگزار كردیم و به حضور شما مفتخر هستیم.

در ادامه این مراسم، اصغر نقی‌زاده كه در فیلم‌های دفاع مقدس در ژانر كمدی ایفای نقش می‌كند به روی صحنه آمد و پیشنهاد كرد كه حضار برای شادی روح كیومرث صابری فومنی صلوات بفرستند.

نقی‌زاده خاطراتی از دوران دفاع مقدس را بیان كرد و گفت: جایی در نزدیكی ایلام هست به اسم قلاجه. تابستان سال 62 بود و نزدیك غروب. 400 بنی هندل كه به راننده‌های سنگین می‌گفتند آمدند و خواستند به صف بایستند تا نماز بخوانند. یك آقایی آمد كه یك روز از خدا كوچك‌تر بود یعنی متولد 2/1/1 بود(!) و شروع كرد به نماز خواندن و دیگران به او اقتدا كردند. حدودا 10 دقیقه حمد او طول كشید. یكی از رانندگان مشغول نماز، داد زد؛ "حاجی جون مادرت بده دو‍."

وی در ادامه شعری را خواند كه به گفته‌اش در لشكر‌كشی‌های جبهه خوانده می‌شده است؛ "نقی‌زاده" گفت: در كربلای 5، حاج محمد كوثری فرمانده لشكر ما بود و من در آن دوران این شعر را می‌خواندم؛ پشت سنگر مانده پنچر/ ماشین فرمانده لشكر/ ای برادر ای دلاور/ زاپاس نداریم بذاریم/ جای او لاستیك پنجر/

در ادامه مراسم كلیپی با عنوان 30 سال خنده، 30 سال سینمای نوین به نمایش در آمد. در این كلیپ پلان‌هایی از فیلم‌های باشو غریبه كوچك، آژانس شیشه‌ای، ناصرالدین‌شاه آكتور سینما، مدرسه پیرمرد‌ها، آدم‌برفی، درخت گلابی، عاشقانه، دیوانه‌ای از قفس پرید، ماهی‌ها عاشق می‌شوند، بوتیك، شارلاتان، پرده آخر، شب یلدا و ... كه در آنها بازیگران خندیده بودند، به نمایش درآمد كه حضار با دیدن چهره خسرو شكیبایی‌و مهران مدیری به شور و هیجان آمدند و به شدت آنها را تشویق كردند.

بنا بر این گزارش، "علیرضا خمسه" به دختر 19 ساله‌ای اشاره كرد كه برای اعتراض به كالبد‌شكافی حیوانات، اسم خود را "تشریح را متوقف كنید" گذاشته است و گفت‌: از این به بعد من را به جای "علیرضا خمسه"، "آقای كمدی را جدی بگیرید" صدا كنید.

مراسم دومین جشنواره فیلم كمدی «گل آقا»(شب كمدین‌ها) با حال و هوایی شاد و پر از خنده با حضور و همسرایی خنده كمدین‌ها و چهره‌های سینمای طنز و كمدی، برگزار شد.

به گزارش فارس، در ادامه بهرام بهرامی و بهرام سروری‌نژاد به اجرای نمایش سیاه‌بازی پرداختند كه با موسیقی احسان تارخ و شیما بلوكی‌فر همراه بود. در این سیاه‌بازی به طنز به موضوع ساخت فیلم‌های كمدی و محدودیت‌های پرداخت آن اشاره شد.

در ادامه بهترین چهره طنز برگزیده گل‌آقا اعلام شد و كلیپی از خداداد عزیزی برای بینندگان پخش شد كه بازی ایران و استرالیا بخشی از آن بود. مردم با دیدن تصویر گل زدن عزیزی به هیجان آمدند و دست و هورا كشیدند.

در این كلیپ عزیزی در پاسخ به این سوال كه دوست دارد چه كسی نقش او را در سینما بازی كند گفت: من اكبر عبدی را از بقیه بیشتر دوست دارم ولی فكر می‌كنم باید سایزش را كم كند و چشم‌هایش را ریز كند.

وی در این فیلم به كمبود طنز در كشور اشاره كرد و گفت: در كشور ما طنز و روزنامه طنز بسیار كم است و چیزی كه مردم را وادار به خندیدن كند بسیار كم است. شاید تنهاترین نشریه طنز ما گل‌آقا باشد كه فكر می‌كنم بهترین است.

خداداد عزیزی با دیدن كاریكاتوری كه از او كشیده بودند در این فیلم گفت: سال 96 كه فوتبال جنب و جوشی پیدا كرده بود یك كاریكاتوریست در روزنامه گل‌آقا كاریكاتور من را كشیده بود كه فقط به جای چشم‌هایم یك خط طراحی كرده بود. به قول یكی از فوتبالیست‌ها وقتی خداداد می‌خندد، می‌شود جیبش را زد. فكر می‌كنم كاریكاتوریست‌ها روی این مسئله می‌توانند تكیه كنند.

خمسه در ادامه مراسم به دلیل عدم حضور عزیزی اشاره كرد و گفت: جای او بسیار در این مراسم خالی است ولی چون او مربی پیام خراسان است و در مشهد مسابقه داشته، در مراسم حاضر نشد.

خمسه دلیل انتخاب عزیزی را به عنوان چهره طنز برگزیده گل‌آقا بیان كرد و گفت: دلیل این انتخاب تكل‌گل شادی‌بخش ایران به استرالیا است كه باعث شادی و جشن ملی شد كه امیدواریم این شادی دوباره تكرار شود.

در ادامه مراسم پایانی دومین جشنواره فیلم‌های كمدی گل‌آقا، در بخش تقدیر‌ها كلیپی از سعید پورصمیمی پخش شد كه در این كلیپ او ترجیح داد كه صحبت نكند و به جای او علیرضا خمسه در نقش پورصمیمی بازی كرد كه با اخم سخنانی را درباره شروع كارش می‌گفت. در این كلیپ ابراهیم وحید‌زاده و جعفر والی درباره پورصمیمی و همكاری‌های خود با او صحبت كردند.

وحید‌زاده گفت: اولین بار سال 1342 او را در انجمن ایران و فرانسه دیدم. او كاراكتر خاصی دارد و هنرپیشه خوبی است و آدمی منزوی، گوشه‌گیر و خشن است.

جعفر والی نیز گفت: وقتی در اداره هنرهای دراماتیك شاگرد آقای سمندریان بودیم او را می‌شناختم. بچه ها به او آسیستان می‌گفتند. او آدم محجوب و تنهایی است و مثل كلوچه می‌ماند كه ظاهری خشن ولی درونی نرم دارد. او به شدت شبیه جك لمون است.

بنا بر گزارش فارس، ثریا قاسمی، مریلا زارعی و پوپك صابری به روی صحنه آمدند تا جایزه یك عمر فعالیت كمدی را به سعید پورصمیمی اهدا كنند. با تشویق حضار سعید پورصمیمی به روی صحنه آمد و گفت: علیرضا خمسه یكی از كارهایی كه بلد است انداختن آدم توی تله است. او پنبه من را در این فیلمی كه پخش شد، هم زد. من نمی‌دانم با این معرفی‌ كه از من شد، دیگر چه می‌توانم بگویم؟

وی ادامه داد: در این فیلم، من را یك آدم بد‌اخلاق، بدعنق و بدقلق نشان داده‌اند كه حالا قرار است كمدی هم بازی كند و می‌شود قوز بالا قوز.

این بازیگر سینما در مراسم تقدیر خود گفت: من كار كمدی انجام دادم و مرتكب كار كمدی شده‌ام اما به آن شكل كه برخی از دوستان كار كمدی می‌كنند وارد این عرصه نیستم و به خودم اجازه نمی‌دهم كه به این جرگه وارد شوم. مثل كسانی كه عمدتا كارشان كمدی است.

پورصمیمی افزود: خوشحالم كه جشنواره گل‌آقا دومین دوره‌اش برگزار می‌شود و این قدم امید‌بخشی است كه شاید از این جا كمك كنیم كه سینمای كمدی شكل بگیرد چرا كه جامعه ما به كمدی خیلی نیاز دارد همانطور كه از دیرباز توجه به كمدی و طنز در روحیه ما بوده امیدوارم نه تنها سینمای كمدی بلكه كلیت سینمایمان شكلی بگیرد و حداقل سینمایی باشد كه بتواند درآمدش را بعد از اكران فیلم به دست بیاورد نه قبل از آن.

در ادامه، مریلا زارعی و ثریا قاسمی به پشت تریبون آمدند و به دلیل آن كه ثریا قاسمی عینك خود را به همراه نیاورده بود، متن تقدیر‌نامه را با صدای زارعی خوانده شد و قاسمی آن را لب زد. در این بخش سینی سیمین شاغلام نشان و یك دستگاهLCD اندازه 42اینچ جایزه ویژه جشنواره گل‌آقا بابت یك عمر حضور ماندگار در عرصه كمدی به "سعید پورصمیمی" اهدا شد.

قاسمی اظهار داشت: اولین جایزه این مراسم را من گرفتم. از برگزار كنندگان این جشنواره متشكرم كه من را دعوت كردند تا جایزه مرد بزرگی را بدهم. من در دهه 40 برای بازی در نمایشنامه‌ای به كارگردانی حمید سمندریان با آقای پورصمیمی آشنا شدم. آن موقع به او آسیستان می‌گفتند و من چون نمی‌دانستم معنی آسیستان یعنی چه و فكر می‌كردم او ارمنی است.

وی ادامه داد: اولین تئاتری كه با او كار كردم تئاتر آندورا اثر مارك فیریش بود كه باعث افتخارم بود. این جایزه به او به خاطر تلاش و كوشش سالهای مدام نزدیك به 40 سال داده می‌شود. ایشان در تئاتر، سینما بازی كردند و این جایزه واقعا برای سالها زحمت است.

سعید پورصمیمی در این بخش پس از دریافت جایزه‌اش گفت: آن زمان من "جوان اول" بازی می‌كردم كه شاید الان خنده‌دار باشد. من چندین بار افتخار كار با خانم قاسمی را داشتم و ایشان به من خیلی لطف دارند. وی افزود: واقعیت این است كه كار ما یك كار گروهی است و نادان كسی است كه فكر می‌كند تنهایی كاری كرده وقتی به گذشته نگاه می‌كنم خودم را مدیون تمام همكارانم می‌دانم. آنهایی كه یاریم كردند و همبازی‌های بسیار خوبی بودند. چه آنهایی كه نیستند یاریشان را گرامی می‌دارم مثل پرویز فنی‌زاده و مثل بزرگمرد عطاءا... زاهد و دیگرانی كه درست است كه امروز نمی‌بینیمشان ولی تاثیرشان در كار جوانه‌های امروز وجود دارد. خیلی ناجوانمردی است كه آنها را فراموش كنیم. از آنهایی كه هستند نیز، دست فرد فردشان را می‌بوسم، بخصوص دست استاد بزرگوارم مرتضی احمدی.

در ادامه مراسم دومین جشنواره فیلم كمدی گل‌آقا، جایزه برگزیده طنز مكتوب اهدا شد. در این بخش رویا تیموریان، هوشنگ مرادی كرمانی و رضا كیانیان پس از پخش كلیپی طنز از زندگی و كارهای منوچهر احترامی به روی صحنه آمدند. در این بخش احترامی كه از تقدیر خود كاملا بی‌اطلاع بود، پس از دریافت جایزه گفت: (خطاب به خمسه)؛ آقای خمسه با ما هم بله! من چیزی ندارم بگویم. این‌ها مرا از جلسه بیرون كردند و بر علیه من توطئه كردند و تا همین 5 دقیقه پیش نمی‌دانستم كه باید بیایم اینجا.

رویا تیموریان درباره تاثیر منوچهر احترامی در تربیت كودكانش گفت: من دو فرزند دارم كه یكی 25 ساله است و دانشگاهش تمام شده و دیگری 18 ساله كه با كتاب‌های آقای احترامی بزرگ شدند. من همه كتاب‌های ایشان را برای فرزندانم خواندم و با خواندن آنها به یك شخصیت جدید كه نخودی بود رسیدم و تمام كارهای بدی كه بچه‌ها انجام می‌دادند، از طریق نخودی برایشان تحلیل می‌كردم. از ایشان تشكر می‌كنم كه در بخش آموزش و تربیتی بچه‌هایم به من كمك كردند.

هوشنگ مرادی كرمانی نیز افزود: خوشحالم كه صحبت از نویسنده‌ای بسیار خوب و انسانی متواضع و صمیمی است كه معروفترین و پرتیراژترین كتاب كودكان را نوشته است. كتاب حسنی نگو یه دسته‌گل. ما هم باید بگوییم منوچهر نگو یك دسته گل.

"رضا كیانیان" خطاب به احترامی گفت: من تا امشب نمی‌دانستم این شعر را شما گفته‌اید، ولی می‌دانید با این كارتان مرا بدبخت كرده‌اید. من هزار مرتبه این كتاب را برای پسرم خواندم و تا تمام می‌شد می‌گفت یك بار دیگر بخوان. پسرم خیلی شما را دوست دارد و حیف كه اینجا نیست.

رؤیا تیموریان تقدیرنامه احترامی را قرائت كرد كه جایزه سینی سیمین شاغلام، نشان و یك دستگاه LCD اندازه 42 اینچ بابت سفید كردن سبیل در عرصه طنز‌پردازی به وی اهدا شد.

بر اساس این گزارش، در ادامه موسیقی ضربی‌خوانی با حضور مرتضی احمدی، آرش اسلامی (فرزند هادی اسلامی) و امیرعلی ( نوه 4 ساله هادی اسلامی) اجرا شد.

احمدی در ابتدا گفت: آقای سعید پورصمیمی همیشه من را خجالت می‌دهند و من همیشه خجالت‌زده هستم. از طرفی هرگز فكر نمی‌كردم بعد از سال‌ها به هادی اسلامی كه خیلی زود با ما خداحافظی كرد یك روز پسر و نوه‌اش در كنار من برنامه‌ اجرا كنند و این شانس بزرگی است.

وی ادامه داد: هیچ كس نمی‌داند كه اسم كامل من مرتضی حاج سید‌احمدی است ولی همه مرا مرتضی احمدی صدا می‌كنند. هرچقدر قسم می‌خورم هم كسی باور نمی‌كند كه سیدم و حاجی و این كه پیر شدم و دیگر نمی‌توانم. اما به دستور خانم صابری، این برنامه را اجرا می‌كنم.

در ادامه بر اساس شعر اسماعیل امیری كه در مدح گل‌آقا گفته بود، مرتضی احمدی به اجرای موسیقی پرداخت و در بخش بعدی احمدی قطعه قدیمی "آی پلو خورو" را به سعید پورصمیمی تقدیم كرد كه در اجرای آن مردم او را با خواندن و دست زدن همراهی كردند.

در ادامه دومین جشن سینمایی گل‌آقا و در بخش تقدیر از یك چهره تلویزیونی، كلیپی از ساخته‌های مرضیه برومند به نمایش درآمد و در این كلیپ، بخش‌هایی از مدرسه موش‌ها، آرایشگاه زیبا، هتل مروارید، داستان‌های زی زی گولو و خانه مادربزرگه پخش شد.

سپس رضا بابك، پرویز پورحسینی، سعید پورصمیمی از همكلاسی‌های قدیمی برومند به روی صحنه آمدند تا جایزه وی را اهدا كنند.

برومند بر روی سن گفت: به خدا غافلگیر شدم اینها به من و آقای احترامی كلك زدند. خوشحالم و با فیلم‌هایی كه نشان داده شد گذشته را به یاد آوردم و خودم خیلی خوشم آمد. وی افزود: یك مشت پیرمرد را آورده‌اند و می‌گویند اینها همكلاسی من هستند ولی بالاخره اینها هم یك روز جوان و خوش‌تیپ بوده‌اند. البته الان هم هستند فقط موهایشان سفید شده!

در ادامه، رضا بابك شعری در مدح برومند خواند و گفت: برومندا! تو كارگردانی و چنینی و چنانی. چه چل، چه پنجا، چه هفتاد باشی، برای ما تو برنایی و جوانی!

در این بخش به پاس ساخت آثاری شیرین برای مخاطبان از كودكی تا بزرگسالی به مرضیه برومند، سینی شاغلام نشان اهدا شد.

وی پس از دریافت این جایزه گفت: بسیار شرمنده شدم و خیلی ممنونم به یاد پدرم افتادم. خدا پدر همه شما را بیامرزد. من كلاس ششم دبستان بودم كه به اتفاق خانم دیگری كه اسمش یادم هست و بدریه ایزدی نام داشت، شاگرد اول شدیم و ما را بردند تا به ما جایزه دهند. به او یك جلد گلستان سعدی دادم و وقتی مرا صدا كردند یك جلد كتاب ملا نصرالدین دادند كه همه خندیدند و من یه خورده ناراحت شدم و وقتی به خانه رفتم گریه كردم.

وی ادامه داد: من فكر می‌كردم این جایزه‌ها را مدرسه برای ما خریده اما نگو كه پدرمان برای ما خریده بود. پدرم گفت: آخر مسخره! تو به دردت ملانصرالدین می‌خورد.

پرویز پورحسینی هم در این بخش گفت: حكایت مرضیه برومند در دانشگاه هنرهای زیبا، ناگفتنی است. این كه چه آتشی می‌سوزاند و همه ما شده بودیم مبصر!... ولی دوره پرباری بود. آقای بابك هم هم‌كلاسی ما بودند به هر حال خوشحالم كه مرضیه برومند اینقدر بارور و موفق است در كارش. سپس در ادامه جعفر والی لوح یادبود جشنواره گل‌آقا را به مدیر جشنواره اریكه ایرانیان اهدا كرد.

والی گفت: بدون روی دربایستی بگویم كه امشب یكی از شب‌های به یاد ماندنی است كه بعد از سال‌ها دیده‌ام. این جشن پر از شور و صمیمیت و پر از شادی و نشاط است. خدا این شب‌ها را تكرار كند. از كسانی كه زحمت كشیدند تا این جشن برگزار شود و شما كه در این جشن حاضر شدید سپاسگزارم.

هاشمی مقدم مدیر مجموعه اریكه ایرانیان نیز گفت: مجموعه اریكه ایرانیان از این كه میزبان برنامه‌های به یادماندنی و زیبا باشد،خوشحال خواهد بود، خصوصا برای جامعه هنری كه گاه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

دومین جشنواره فیلم گل آقا

به گزارش فارس، در ادامه بخش مسابقه جشنواره گل‌آقا آغاز شد و فردی كه ماسك و شنل ترسناكی به تن داشت، به روی صحنه آمد و به عنوان پدر هملت بیانیه‌ هیات داوران را قرائت كرد. در این بیانیه آمده است: خوشحالم به بهانه دومین فیلم جشنواره گل‌آقا فیلم كمدی دیدیم در زمانه گرفتاری دغدغه فرصتی پیش آمد كه اهل خنده در كنار هم باشند. اشاره به چند نكته بدون هیچ شكایتی: 1. ما و موسسه گل‌آقا از سینمای كمدی حمایت می‌كنیم. 2. ما اعضای گروه داوران فكر می‌كردیم زنان نیمی از هستی‌اند، فیلم‌ها را دیدیم و فهمیدیم در عالم كمدی زن‌ها تمام هستی‌اند! به جبران حضور كمرنگ بانوان در عرصه‌های مدیریت به فال نیك می‌گیریم قصه‌هایی درباره چند همسری، دو همسری، خیانت، مكر زنان كه من نیز خود قربانی یكی از اینها هستم.

در ادامه این بیانیه قرائت شد: 1+3 (: در عالم اموات عدد 4 نحس است) اعتدال و لبخند ویژگی طنز گل‌آقایی است با همین نگاه داوری كردیم ذره‌بین مخصوص گل‌آقا را از شاغلام گرفتیم. ذره‌بین دردی را دوا نكرد. در بسیاری از آثار بین هجو و كمدی تفاوتی ندیدیم.

در ادامه بیانیه آمده بود: ما گروه داوران با پرهیز از خط و خط بازی اعلام می‌كنیم؛ 1. دوست داریم كارهایی ببینیم كه كفه طنز و كمدی در آن سنگین باشد. 2. دوست داریم كارهایی ببینیم كه صفحه هجو و لودگی سفید باشد. 3. انتخاب‌های ما با دیدن 12 فیلم انجام شد. 1+3 در انتخاب دو معیار داشتیم تشویق فعالان كمدی و تقدیر از آنها. 5. با قدردانی از اقدام موسسه گل‌آقا دوست داریم این جشنواره كه به همت یك موسسه خصوصی برگزار می‌شود، در آینده ادامه پیدا كند.

در ادامه فاطمه معتمد آریا و فرهاد توحیدی به روی صحنه آمدند تا جایزه بهترین فیلمنامه كمدی را به برگزیده اهدا كنند در این بخش فاطمه معتمد‌آریا گفت: عرض ارادت به تمام بزرگان، سروران، پیشكسوتان و كسانی كه باعث شدند امروز من معتمد‌آریا باشم و همچنین به همه كارگردانانی كه باعث شدند من هنرپیشه مشهوری شوم تبریك می‌گویم. جای افتخار و سپاسگزاری دارد كه امشب اینجا هستم و جزو هیأت داورانم.

وی تصریح كرد: طنز و كمدی همانطور كه كم و بیش آقای خمسه اشاره كردند در جامعه ما جدی گرفته نمی‌شود در حالی كه جدی‌ترین وجه زندگی ما به خصوص بشر امروز كمدی است. اگر ما مثل امشب كمدی را جدی بگیریم برای همیشه خوشبخت خواهیم بود.

فرهاد توحیدی نیز گفت: ما از شاغلام باج سبیل گرفته‌ایم كه اینجا آمده‌ایم من می‌خواهم از خانم صابری خواهش كنم تا یك كلاس فشرده بگذارد و بگوید كه چطور سالن را پر كردند كه بعضی از مجالس خالی نماند.

بر اساس گزارش فارس، سینی شاغلام نشان برای ساخت و ساز هوشمندانه و تیزبین و طنازانه به اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «دایره زنگی» اهدا شد. فرهادی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: برای اولین بار به معنای واقعی در این مملكت جشنواره‌ای را دیدیم كه چطور می‌تواند اختتامیه داشته باشد.

در ادامه مراسم برای اهدای جایزه بازیگری مرد حمید لولایی و گیتی سفرزاده به روی صحنه آمدند. لولایی گفت: من با استرس سلام عرض می‌كنم و شب به خیر می‌گویم و امیدوارم بیستمین جشنواره گل‌آقا را جشن بگیریم بدون مشكلات. خوشحالم كه در كنار اساتید هستم.

گیتی صفرزاده دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: تشكر می‌كنم كه به جشن ما تشریف آوردید و امیدوارم همیشه لبتان پرلبخند باشد.

جایزه بهترین بازیگر مرد به رضا عطاران برای ایفای نقش در فیلم «توفیق اجباری» اهدا شد كه خود شخصا متن تقدیر نامه را قرائت كرد و در ادامه، سینی‌ سیمین شاغلام بابت بازی قهرمانانه در نقش‌های ضدقهرمانانه به رضا عطاران اهدا شد.

او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: چون مدت برنامه طولانی شد من باید بروم لحیم‌كاری!

در ادامه مراسم حمید جبلی به روی صحنه آمد تا جایزه بهترین بازیگر زن را اهدا كند.

جبلی گفت: امشب می‌خواستم چیزهایی بگویم كه با تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط همه را فراموش كردم. از همه دوستانی كه باعث شدند تا دوستان قدیمی دوباره همدیگر را ببینند سپاسگزارم. ما حتی وقتی تصویر همدیگر را روی پرده می‌دیدیم برایمان شوق‌انگیز بود.

وی افزود: یاد آقای صابری را هم گرامی می‌داریم كه الان جایشان اینجا خالی است و از بركات وجودشان همچنان بهره‌مند هستیم. در این بخش جایزه بهترین بازیگر زن برای خلق آثاری شادمان و استفاده از بازی به جای بیان به ژاله صامتی اهدا شد. صامتی در سخنانی كوتاه گفت: بسیار خوشحالم و امیدوارم همیشه بخندید.

حمید جبلی درباره خصوصیات ژاله صامتی گفت: با احترام به همه بازیگران حاضر در سالن خوشحالم كه بالاخره به خانم صامتی توجه شد. او آنقدر بازی واقعی دارد كه تماشاگر فكر می‌كند كه او بازی نمی‌كند. اما اگر كارهایش را در كنار هم بگذاریم به قدرت بازیگری او پی می‌بریم.

بر اساس این گزارش یدا... صمدی و سیروی ابراهیم‌زاده برای اهدای جایزه بهترین تهیه‌كننده كمدی بر روی صحنه حاضر شدند.

فكر می‌كنم همه كسانی كه در عرصه طنز كار می‌كنند درونشان دریای غم وجود دارد و این غم مربوط می‌شود به مشكلات و معضلاتی كه شما در جامعه‌ دارید و همه اینها برای این است كه مشكلات را از جلوی راه بردارید و كار طنز می‌كنیم تا درد جامعه را منعكس كنیم .

ابراهیم زاده گفت: آقای خمسه گفتند این بخش از برنامه جدی است. من هم سعی می‌كنم جدی باشم.

هرچند همیشه جدی هستم. هرچقدر هم كه می‌خواهم بامزه باشم نمی‌شود. من امشب خیلی تحت تاثیر این جشن باشكوه قرار گرفتم و تشویق شدم كه آرزویی كه سالهای سال در دلم بوده و در زمان‌های مختلف به اطلاع مسئولین و اهالی سینما رساندم را دوباره ابراز كنم. وی افزود: امشب یكی از جشن‌های معمول در سرزمین ماست. معمولا وقتی بهترین‌ها را انتخاب می‌كنند از بین مقادیر زیادی فقط یكی دو نفر انتخاب می‌شوند كه این بی‌توجهی به اكثریت است و هیچ توجهی به بدها و بدترین‌ها نمی‌شود به همین دلیل پیشنهاد می‌كنم همانطوری كه به بهترین‌ها جایزه می‌دهند، به بدترین‌ها هم جایزه بدهند.

این بازیگر سینما گفت: فكر می‌كنم بهتر است تا از دوره بعدی جشنواره بدترین‌ها هم جایزه بگیرند من خودم را به عنوان بدترین بازیكن كمدی سال 87 كاندیدا می‌كنم و امیدوارم موفقیت‌هایی داشته باشم.

یدا... صمدی كارگردان سینمای كمدی گفت: برای این همه شور و شعف و طنز و مهربانی استادیوم آزادی بسیار كوچك است. دست مریزاد.

در این بخش سیروس ابراهیم‌زاده و یدا... صمدی متن تقدیر‌نامه بهترین تهیه‌كننده كمدی «سید‌جمال ساداتیان» برای تولید فیلم سینمایی «دایره زنگی» را به زبان آذری قرائت كردند كه به پاس قبول نقش تهیه‌كننده و لبخند زدن به مشكلات پیش روی به وی اهدا شد.

ساداتیان تهیه‌كننده فیلم دایره زنگی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: البته نتیجه كار جمعی بود. خوشحالم به خاطر ناملایماتی كه سال گذشته برای این فیلم به وجود آمد و برخوردهایی كه در جشنواره فیلم فجر با این فیلم شد به نظر می‌رسد كه نگاه مسئولین و مردم خیلی با هم تفاوت دارد.

وی ادامه داد: دعا كنیم این نگاه‌ها به هم نزدیك شود كه فكر می‌كنم در نتیجه آن مشكلات حل خواهد شد. این فیلم می‌توانست تنور جشنواره فجر را گرم نگاه دارد ولی استرسی كه به تك تك افراد گروه وارد شد روزهای سختی را برای ما در پی داشت.

ساداتیان تصریح كرد: ما فیلم را یك ماه بدون هیچ تبلیغاتی اكران كردیم و هر آن فكر می‌كردیم كه اتفاقی برای این فیلم می‌افتد ولی نوع استقبال مردم خستگی را از ما بدر كرد. تجربه نشان داده است كه اینگونه برخوردها به فراموشی سپرده نخواهد شد.

داود رشیدی، ابوالحسن داودی و سیروس الوند نیز در ادامه برای اهدای جایزه بهترین كارگردان فیلم كمدی به روی صحنه دومین جشنواره فیلم كمدی گل‌آقا آمده‌اند.

رشیدی گفت: در این مراسم از جشن بسیار تعریف شد كه به جا و به حق بود ولی از دبیر و مجری جشنواره تقدیری نشد. برای علیرضا خمسه دست بزنید.

پس از تشویق حاضران سیروس الوند طی سخنانی گفت: مراسم گل‌آقا برای من یك ویژگی خاصی دارد. من شاگرد شادروان صابری بودم و علیرضا هم بود. ما با هم در دبیرستان امیركبیر درس می‌خواندیم و آقای صابری دبیر ادبیات ما بود. ایشان كمی به من توجه داشت و شاید كتاب خواندن من با حمایت و رضایت ایشان جدی شد.

دومین جشنواره فیلم گل آقا

وی در ادامه سخنانش خاطره‌ای از كیومرث فومنی صابری گفت: ایشان موضوع انشاء درباره محله من دادند و چون من آن موقع خیلی عشق كارهای غیردرسی را داشتم هیچ چیزی را ننوشتم. آقای صابری سر كلاس آمدند و به من گفتند كه انشایم را بخوانم من هم با اعتماد به نفس دفترچه‌ام را جلویم گذاشتم و هرچه از محله‌ام سرچشمه و عین‌الدوله می‌دانستم گفتم ایشان متوجه شدند و آرام آمدند و دفترچه‌ام را نگاه كردند اما چیزی نگفتند.

وی افزود: بعدها صابری به من گفت: تو یا روزنامه‌نگار می‌شوی یا كارگردان چون هم خوب بلدی چاخان كنی و هم بلدی از هیچ چیز یك چیزی بسازی!

ابوالحسن داودی كارگردان سینما در این مراسم گفت: آقای خمسه از من دلخور است. من سه فیلم در خدمت ایشان بودم و این افتخار من است. به هر حال دوره‌ای من حیطه كمدی را ترك كردم اما با این شور و شوقی كه می‌بینم احتمالا به این حوزه بر می‌گردد.

جایزه بهترین كارگردان فیلم كمدی برای عدم تاثیر ماه و خورشید و فلك در تلاش برای ساخت فیلم‌های كمدی به كمال تبریزی برای ساخت فیلم «همیشه پی یك زن در میان است»اهدا شد.

تبریزی نیز پس از دریافت جایزه‌اش گفت: در وهله اول از هیات داوران و دست‌اندركاران جشنواره تشكر می‌كنم كه چنین جشنواره‌ای برگزار كردند. برگزاری این جشنواره باعث می‌شود كه همانطوریكه خانم معتمد‌ آریا گفتند سینمای طنز و كمدی جدی گرفته شود. در طول سالهایی كه گذشت آنقدر كه باید و شاید حق این سینما ادا نشده است.

وی افزود: فكر می‌كنم همه كسانی كه در عرصه طنز كار می‌كنند درونشان دریای غم وجود دارد و این غم مربوط می‌شود به مشكلات و معضلاتی كه شما در جامعه‌ دارید و همه اینها برای این است كه مشكلات را از جلوی راه بردارید و كار طنز می‌كنیم تا درد جامعه را منعكس كنیم. ریشه همه لبخند‌ها و خنده‌ها به این مسایل بر می‌گردد.

كارگردان فیلم "همیشه پای یك زن در میان است" در ادامه سخنانش گفت: می‌گویند سینمای ایران در سالهای اخیر افول كرده است. یكی از علت‌های مهم آن این است كه متاسفانه محدودیت بسیار، بسیار زیاد شده است. در عرصه سینما در سالهای گذشته اینطور نبوده و هیچ دوره‌ای اینقدر تنگ و سخت نبوده. امیدوارم در دوره بعدی فضای سینما بازتر شود تا ما بتوانیم لبخند بیشتری روی لب‌های شما بیاوریم.

سالن اصلی مجموعه اریكه ایرانیان در این مراسم مملو از جمعیت بود و عده‌ای از میهمانان ایستاده و عده‌ای روی صندلی‌هایی كه مسؤولین سالن به مجموعه اضافه كردند، نشستند.

مهران رسام، مهتاب نصیرپور، عبدالرضا كاهانی، رضا فیاضی، جعفر والی، محمدعلی ابطحی، جمشید گرگین، محمد متوسلانی، آناهیتا همتی، هوشنگ مرادی كرمانی، ملكه رنجبر، داریوش اسدزاده، جعفر پناهی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، رضا كیانیان، مرتضی احمدی، ابراهیم وحیدزاده، شهره سلطانی، مریم امیرجلالی، فرهاد توحیدی، شهرام شاه حسینی، حسین فرحبخش، ابراهیم آبادی، رضا بابك، محمدرضا خاتمی، پانته‌آ بهرام، محمدرحمانیان، بهرام عظیمی، محراب قاسم‌خانی، شقایق دهقان، رضا رویگری، صابر ابر، نیما شاهرخ‌شاهی، سیدجمال ساداتیان، سعید پورصمیمی، سهیلا جلودارزاده، حمید لولایی، اصغرفرهادی، پریسا بخت‌آور، فرزاد حسنی، سیروس الوند، هارون یشایایی، امیررضا خادم، رضا عطاران، منوچهر شاهسواری، داریوش كاردان و جمع كثیری از سینماگران و علاقه‌مندان سینمای كمدی در این مراسم حضور داشتند.

منبع : خبرگزاری فارس