تبیان، دستیار زندگی
دیدار حاشیه‌ساز، اظهار نظر حاشیه‌ساز، حضور حاشیه‌ساز، مجموعه حاشیه‌ساز و... از مهمترین ترش و شیرین فرهنگ و هنر در هفته گذشته بودند. به گزارش خبرنگار مهر، حاشیه‌های دیدار رئیس جمهوری با کارگردانان سینما به فاصله چند ساعت مانده تا برپایی این نشست پررنگتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه‌سازی در همه ابعاد

جواد رضویان در صحنه ای از اخراجی های 2

مرور حاشیه‌های فرهنگ و هنر

دیدار حاشیه‌ساز، اظهار نظر حاشیه‌ساز، حضور حاشیه‌ساز، مجموعه حاشیه‌ساز و... از مهمترین ترش و شیرین فرهنگ و هنر در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، حاشیه‌های دیدار رئیس جمهوری با کارگردانان سینما به فاصله چند ساعت مانده تا برپایی این نشست پررنگتر از متن شده است. در حالی که معاونت سینمایی و مقامهای وزارت ارشاد هنوز به این نشست دعوت نشده‌اند مشاور هنری رئیس جمهوری دعوت از مدیران دولتی سینما را بر عهده تشریفات ریاست جمهوری دانست.

جواد شمقدری گفت: این دیدار با هدف دنبال کردن دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار تاریخی با کارگردانان سینما برپا می‌شود. من از کارگردانان سینما برای حضور در این نشست دعوت کرده‌ام و خبر ندارم از وزارت ارشاد و زیرمجموعه‌های آن کسی دعوت شده یا نه!

از جمله کارگردانانی که به این نشست دعوت شده‌اند می‌توان به مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی، مجتبی راعی، علیرضا رئیسیان، شهریار بحرانی، رسول صدرعاملی، مهدی فخیم‌زاده و پوران درخشنده اشاره کرد.

* مشاور هنری رئیس جمهوری به دنبال انتقاد مجید مجیدی از یک فیلم مستند سفر استانی محمود احمدی‌نژاد از وی برای ساخت مستندی درباره سفرهای استانی رئیس جمهوری با ملاحظات خود دعوت کرد. جواد شمقدری گفت: تعجب بنده از این است که چرا عده‌ای نمی‌خواهند ابراز احساسات صادقانه مردم نشان داده شود. اجازه دهیم مردم خود قضاوت کنند. نباید دنبال سانسور باشیم.

* ابراهیم حاتمی‌کیا پس از انتقاد از منتقدان "دعوت" در یک گفتگو به این حال و هوا دامن زد و گفت: در مخالفت با "دعوت" به منتقدان حق می‌دهم. شاید من از یکسری انتقادها دلخور باشم اما باز هم این دلخوری زیباست و نه به این معنی که دستورالعمل آنها برای من باشد. به حرمت قلم احترام می‌گذارم و دلم می‌سوزد برای آنها که مغلوب نفسانیات می‌شوند و خود را کور می‌کنند!

وی افزود: نمی‌گویم فیلمی بدون ایراد ساخته‌ام اما آیا "دعوت" ذهن را درگیر می‌کند یا نه؟ اصلاً راهم را عوض نمی‌کنم و به کوری چشم برخی منتقدین کور همین راه را ادامه خواهم داد. باز هم از این سینما حرف خواهم زد و باز هم از این جنس فیلمها خواهم ساخت.

* پس از تقاضای ابراهیم حاتمی‌کیا از مسئولان برای نمایش فیلم "به رنگ ارغوان" به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی در جشنواره فجر، تهیه‌کننده فیلم نیز خواستار نمایش آن شد. سیدجمال ساداتیان گفت: انتظار دارم و منتظرم وزارت اطلاعات این شیرینی را به من و مخاطبان فیلم بدهد.

* تولید پروژه جنجالی "ابوطالب" به علت تغییر فصل به تعویق افتاد. این فیلم از ابتدای کار با حاشیه‌های بسیار همراه بود که از آن جمله می‌توان به موازی کاری چند فیلم و مجموعه بر همین محور اشاره کرد که محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده را واداشت به پیگرد قانونی پروژه‌های مشابه با این مضمون اشاره کند.

"ابوطالب" در انتظار برای صدور پروانه ساخت به کارگردانی احمدرضا گرشاسبی بالاخره فصل گرما را از دست داد و وقتی مجوز را دریافت کرد که برای بازسازی منطقه حجاز عربستان نیاز به کار در فصل تابستان دارد. به این ترتیب احتمال کلید خوردن پروژه در کشوری گرمسیری چون مراکش با حضور بازیگرانی از کشورهای سوریه، مصر و لبنان وجود دارد.

* مجتبی راعی با انتقاد از همکاری نکردن مسئولان در زمینه ساخت فیلم مستند "خفاش شب" گفت: همچنان معطل دریافت مدارک پرونده این فیلم هستم. اگر فیلم دخترو پسری می‌ساختم هیچ مسئولی جلویم را نمی‌گرفت ولی برای ساخت فیلمهای جدی با مشکلات بسیار مواجه هستم.

وی افزود: وقتی فیلمهای دختر و پسری بسازیم همه از مسئولان تا دیگران خوشحال می‌شوند و به کسی هم برنمی‌خورد. به این نتیجه رسیدم که سخت‌ترین کار دنیا ساخت فیلم مستند است. عمر من در حال تلف شدن است و همچنان منتظر مدارک تصویری خفاش شب هستم.

* کارگردان مجموعه "یوسف پیامبر" وجود حمایت مادی و معنوی از فیلمسازان را برای ساخت آثار شایسته با محوریت امام رضا (ع) لازم دانست. فرج‌الله سلحشور گفت: در عرصه خلق آثار سینمایی دینی فیلمساز باید به شدت مراقب باشد در دام ابتذال نیفتد و با استفاده درست از این ابزار اثری سازنده و تأثیرگذار را خلق کند. سینما هنری به شدت لغزنده و وسوسه‌برانگیز است.

سلحشور همچنین درباره مجموعه خود گفت: با توجه به اینکه مجموعه‌های مشابه هم اکنون با بودجه 20 میلیارد تومان ساخته می‌شود، دیگر بودجه این سریال را نمی‌توان بالا قلمداد کرد. هیچ تهیه‌کننده‌ای در این کشور نمی‌توانست این سریال را با این قیمت بسازد و اگر کسی غیر از این فکر می‌کند، بسم الله...

* مسعود ده‌نمکی هفته گذشته بدون مانور روی "اخراجی‌ها 2" حاشیه‌ساز شد. او درباره حاشیه‌های نشست مطبوعاتی "دعوت" گفت: در این جلسه آقای حاتمی‌کیا درباره نوع نگاه "اخراجی‌ها" و اینجانب نکاتی را ذکر کرده که به مذاق برخی خوش نیامد و مورد سانسور واقع شد. او گفته ده‌نمکی نقطه کور سینمای جنگ را دیده و با استقبال مخاطب از فیلمش باید به او تبریک گفت.

* مجری برنامه‌های سحر ماه رمضان شبکه یک پیشنهاد اجرا از امارات و عربستان گرفته و در حال بررسی آنها است اما تأکید کرده نمی‌خواهد شرایط فعالیت در ایران را از دست بدهد. فرزاد جمشیدی گفت: کار در تلویزیون ایران را دوست دارم و در این سال‌ها تجربه‌های زیادی به دست آورده‌ام. دوست ندارم اتفاقی بین من، رسانه ملی و مردم سرزمینم فاصله بیندازد.

* برنامه 90 این هفته با موضوع تیم ملی روی آنتن رفت و پشت صحنه و حاشیه‌هایی جالب داشت. مسئولان شبکه سه پس از اطلاع از اینکه عادل فردوسی‌پور قصد دارد در این برنامه به دعوای علی دایی و علی کریمی بپردازد خواستند مانع این کار شوند. اما مجری 90 با تضمین اینکه مشکلی به وجود نمی‌آید کار خودش را انجام داد.

* سیدجواد هاشمی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر به شایعه دستگیری در یک پارتی شبانه واکنش نشان داد. وی گفت: شب 27 ماه رمضان با 30 نفر از بچه‌های گروه تئاتر "یتیمان کوفه" به قم و حرم حضرت معصومه (س) مشرف شدیم و به خاطر احتمال شب قدر دعای جوشن کبیر می‌خواندم و بقیه الغوث می‌گفتند. فکر نمی‌کردم کسی مرا در این پارتی دیده باشد!