تبیان، دستیار زندگی
نخستین شب از نهمین جشن خانه موسیقی با همنوایی گروه «کامکارها» در تالار بزرگ کشور سپری شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌ام ابری است ...

گروه کامکارها در نهمین جشن موسیقی

«كامكارها» جشن یك هفته‌ای خانه موسیقی را آغاز كردند

نخستین شب از نهمین جشن خانه موسیقی با همنوایی گروه «کامکارها» در تالار بزرگ کشور سپری شد.

شامگاه ـ 25 مهر ماه ـ گروه کامکارها با وجود پُرنشدن صندلی‌ها در ساعت شروع برنامه، راس 20:15 در تالار حاضر شدند و به مرور صندلی‌های سالن پر شد.

پیش از شروع اجرا، صبا کامکار با خیرمقدم به‌ حاضران از نبود هوشنگ کامکار که در بستر بیماری است یاد کرد و از برگزاری کنسرت بعدی کامکارها در نیمه دوم آذر ماه سال جاری خبر داد.

او با اشاره به این کنسرت گفت: فستیوال موسیقی ملل، نیمه آذر ماه و به‌نفع مرکز خیریه محک برپا خواهد شد که گروه کامکارها نیز در آن اجرا دارد و امیدواریم تا آن تاریخ هوشنگ کامکار هم به گروه بپیوندد.

در ادامه، بخش نخست از کنسرت کامکارها به زبان فارسی و در دستگاه شور با اجرای قطعه «بیابان بی‌كران» از اشعار مولانا با آهنگسازی ارسلان کامکار،خوانندگی بیژن کامکار و همخوانی صبا کامکار آغاز شد.

جهان در جهان نقش و صورت گرفت // کدام است از این نقش‌ها مال ما

سپس اردوان کامکار قطعاتی را با سنتور تک‌نوازی کرد و بعد از آن قطعه « خانه‌ام ابری است» از اشعار نیما یوشیج با آهنگسازی ارسلان کامکار و همخوانی مریم ابراهیم پور اجرا شد.

خانه‌ام ابری است

جهان در جهان نقش و صورت گرفت // کدام است از این نقش‌ها مال ما

یکسره روی زمین،

ابری است با آن از فراز گردنه خرد و خراب و مست باد می‌پیچید

یکسره دنیا خراب از اوست و حواس من!

آی نی زن که ترا آوای نی‌برده ست دور از ره کجایی؟

در بخش بعدی این کنسرت، تکنوازی کمانچه توسط اردشیر کامکار اجرا شد و با همنوازی تمبک ارژنگ کامکار ادامه یافت و بعد از آن قطعه «در فراق» از اشعار پیام بهتاش با آهنگسازی هوشنگ کامکار و همخوانی صبا کامکار اجرا شد.

گفتمش بیا عاشقم هنوز خنده کرد و گفت در غمم بسوز...

در فراق او عاشقان خسته جان شدم یک ترانه را چگونه سرکنم که بی زمان شدم

در انتهای بخش نخست از این کنسرت قطعه «به یاد مادرم» از سروده‌های خیام با آهنگسازی ارسلان کامکار و همخوانی مریم ابراهیم پور اجرا شد.

تا دست بر اتفاق برهم نزنیم // پاییز نشاط بر سر غم نزنیم

خیزیم دمی زنیم پیش از دم صبح // کین صبح بسی دم است که ما دم نزنیم

به گزارش ایسنا، در بخش دوم از کنسرت کامکارها که با استقبال تماشاگران و به خصوص کُرد زبانان حاضر در تالار روبرو شد، شش قطعه کردی«هی‌مه رو» با آهنگسازی هوشنگ کامکار، «هه‌وای سیامال» با آهنگسازی ارسلان کامکار، «عازیزم تو گله کمی» با تنظیم هوشنگ کامکار، «کابوکی و شلیره» با تنظیم هوشنگ کامکار، «دل شکاو» با آهنگسازی ارسلان کامکار و «قاسم خان» با آهنگسازی هوشنگ کامکار ، خوانندگی بیژن کامکار ، همخوانی صبا کامکار و مریم ابراهیم پور همراه شد.

گفتنی است: جشن خانه موسیقی با اجرای اركستر ملی با رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی سالار عقیلی ادامه پیدا می‌كند.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

ساز و آواز بزرگان در نهمین جشن‌موسیقی