تبیان، دستیار زندگی
در طرح درس بازی عامل ها، دانش آموزان با داشتن یك عدد، عامل های آن ها را می یافتند. در این طرح درس، دانش آموزان با استفاده از عامل ها و ضرب آن ها در یكدیگر، حاصل ضرب ها را می یابند. اجرای این دو درس به دانش آموزان كمك می كند تا روابط بین عامل ها و یا حاصل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی حاصل ضرب

نمودار ون

این طرح درس كه برای دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی تا سوم راهنمایی مناسب می باشد، از چهار درس تشكیل شده است. در درس اول، دانش آموزان "بازی حاصل ضرب" را انجام می دهند. در درس دوم، صفحات جدیدی را برای بازی حاصل ضرب طراحی می كنند. ابداع یك بازی جدید برای بیشتر دانش آموزان چالش برانگیز می باشد. آن ها در خلال طراحی و اجرای بازی، به صورت سعی و خطا درباره ی مقسوم علیه ها و حاصل ضرب ها چیزهای زیادی می آموزند. در درس سوم، دانش آموزان با استفاده از نمودار ون، رابطه ی بین مقسوم علیه ها و حاصل ضرب های دو عدد را نشان می دهند. درس چهارم مربوط به تعمیم فعالیت ها است.

اهداف:

دانش آموزان قادر خواهند شد:

به مرور جدول ضرب بپردازند.

بر فهم خود از عامل ها و مضرب ها و رابطه ی بین آن ها بیفزایند.

درك كنند كه در بعضی از موارد، چندین جفت عامل می توانند حاصل ضرب یكسانی را به وجود آورند.

راهكارهای خود را برای برنده شدن در بازی حاصل ضرب توسعه بخشند.

بازی حاصل ضرب جدیدی طرح كنند تا بتوانند با دوست خود بازی کنند.

دروس:

درس 1:  بازی حاصل ضرب

دانش آموزان روش بازی حاصل ضرب را می آموزند و در طی بازی، اطلاعات خود را درباره ی عامل ها، مضرب ها و روابط بین آن ها گسترش می دهند. در مورد راه های برنده شدن، بحث خواهد شد.

درس 2:  طراحی بازی عامل ها

دانش آموزان در گروه های دو نفره، در مورد طراحی بازی جدیدی با هم بحث و گفتگو می کنند. آن ها با روش آزمایش و خطا در می یابند که بازی شامل چه عالم ها و مضرب هایی می شود.

درس3:  دسته بندی اعداد

دانش آموزان با استفاده از نمودار ون، ارتباط بین مضرب ها و عامل های دو عدد را نشان می دهند.

درس4 :  ارتباط و تعمیم

در این قسمت با نوزیع برگه ی فعالیت بین دانش آموزان، آن ها می توانند میان بین آموخته های خود در سه درس قبلی، ارتباط برقرار کرده و آن را تعمیم دهند. اثر حرکات مختلف را در صفحه ی بازی توضیح می دهند. در نهایت، اعداد خواسته شده را به کمک راهنمایی های موجود، می یابند.

پاسخ سولات طرح شده در این فعالیت :

  1. پاسخ سوال شماره ی 2: عامل ها عبارتند از: 3، 5، 6 و 7.
  2. به جای علامت سوال، عدد 25 قرار می گیرد.
  3. پاسخ سوال شماره ی4: عدد 64.

مترجم:منصوره فروزان