تبیان، دستیار زندگی
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم واسط بین حوزه و نظام و در حقیقت عقبه تئوریک نظام است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رييس دفتر تبليغات حوزه علميه قم:

دفتر تبليغات حوزه علميه قم عقبه تئوريک نظام است

ربانی،دفترتبلیغات حوزه علمیه قم

رييس دفتر تبليغات حوزه علميه قم گفت: دفتر تبليغات حوزه علميه قم واسط بين حوزه و نظام و در حقيقت عقبه تئوريک نظام است.

به گزارش خبرگزای ايرنا، سيد" حسن رباني" در دومين روز از گردهمايي ائمه جمعه سراسر کشور با بيان اينکه براساس آيات قرآن فرهنگ نقش احياگري را براي ملت ها دارد ،گفت : رفتار ما انسان ها تابع انديشه ماست و انسان آنگونه عمل مي کند که مي انديشد.

رباني با بيان اينکه سياستمداران گفته اند ، اگر يک دلار خرج فرهنگ کنيم ماندگاريش بيشتر از 10 دلار هزينه کردن در جنگ است، گفت : متاسفانه امروز در برخي از خانواده هاي متدين مي بينيم جريان هاي فمنيستي تاثير گذاشته و حتي به خانواده هاي روحانيت هم سرايت کرده است.

وي مبادي فرهنگ ساز امروز ايران را صدا و سيما، ماهواره ، اينترنت ، مطبوعات و نشريات و تلفن همراه برشمرد و افزود : ‌اين در حالي است که مبادي فرهنگ ساز در گذشته مسجد ، تکايا و هيئت ها و مناسبات هاي مذهبي بودند.

رييس دفتر تبليغات حوزه علميه قم تصريح کرد: ‌بعد از انقلاب نهاد نماز جمعه هم به اين مبادي فرهنگ ساز اضافه شد.

وي در مقايسه مبادي فرهنگ ساز امروز و ديروز جامعه اسلامي ايران گفت :‌50 سال قبل روحانيت جزو‌ گروه هاي مرجع اجتماعي بود و مردم از روحانيت الهام و تاثير مي گرفتند ، اما امروز هنرپيشه ها و ورزشکاران نقش آفرين هستند و از حوزه نفوذ روحانيت کاسته شده است.

رباني خطاب به ائمه جمعه سراسر کشور گفت: ما ديروز داراي نقش فرهنگي و جريان سياسي موثري بوديم و امروز رقباي زيادي آمده اند و نقش ما را کمرنگ کرده اند .

وي يکي از محورهاي مقابله با اين مبادي جديد را اطلاع رساني و آگاهي بخشي به روحانيت و ائمه جمعه خواند و گفت: آنچه از ميراث ديني در بين مردم داريم مربوط به زحمات علماي گذشته است ، 50 سال قبل مجتهديني بودند و اين نسل را اين چنين متدين تربيت کردند و ما سر سفره احسان آنها هستيم.

رييس دفتر تبليغات حوزه علميه قم افزود : ‌نسل امروز در اختيار ماست ، فردا روشن مي شود نقش ما چه بوده است.

وي افزود: ‌در 50 سال قبل استانهاي مشهد ، تبريز و استان هاي ديگر هر کدام يک تا شش مجتهد مسلم و صاحب اثر داشتند ولي امروز خالي شده است.

رباني گفت :‌هم اکنون در قم و مشهد ظرفيت هاي علمي مناسبي فراهم شده،اگر اين ظرفيت ها در اختيار شما باشد مي توانيد از آن به نحو مطلوب استفاده کنيد.

وي از راه اندازي مرکز ملي پاسخگويي به مسايل ديني در کشور خبر داد و گفت : اين مرکز با بهره گيري از 200 نفر از طلاب فاضل و شماره تلفن 09640 پاسخگوي کساني است که سئوال ديني دارند.

رباني با بيان اينکه امروز تعداد روحانيون در قبال موج فرهنگي کم است ،گفت : امروز براي ده هزار نفر يک روحاني داريم بنابراين حوزه ها بايد جذب شان را زيادتر کنند و برماست اين امکانات را در اختيار آنها بگذاريم.

وي با بيان اينکه دفتر تبليغات حوزه علميه قم تعداد 18 مجله علمي ارزشمند منتشر کرده، گفت :‌ در کشور حدود 100 مجله منحرف ، غيرمذهبي يا خنثي مطالب خاصي را منتشر مي کنند.

رباني به موضوعات مجله هاي منتشر شده در دفتر تبليغات حوزه علميه قم اشاره کرد و گفت : ما آماده ايم اين نشريات را در اختيار ائمه جمعه قرار دهيم.

وي همچنين به گروه هاي متخصص در دفتر تبليغات حوزه علميه قم اشاره کرد و گفت: ‌گروه هاي متخصص آماده اند اگر جايي احساس شد جوانان تحت تاثير القاهاي انحرافي قرار گرفته اند به آنها کمک و اطلاع رساني کند