تبیان، دستیار زندگی
ویژگی‌های مثبت و منفی انسانی، مسیر زندگی افراد را تعیین می‌نماید. افرادی که دارای خصلت‌های مثبت باشند، همواره با اتفاق‌های خوب در زندگی مواجه می‌شوند و از لحظه‌های زندگی خویش لذت می‌برند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان خرچنگ نما!

خرچنگ

خرچنگ‌ها همیشه با زنده‌اند

ویژگی‌های مثبت و منفی انسانی، مسیر زندگی افراد را تعیین می‌نماید. افرادی که دارای خصلت‌های مثبت باشند، همواره با اتفاق‌های خوب در زندگی مواجه می‌شوند و از لحظه‌های زندگی خویش لذت می‌برند اما انسان‌هایی که دارای صفت‌های منفی و زشت هستند ، با مجموعه‌ای از ناملایمت‌ها و مانع‌ها برخورد می‌کنند که گاهی وقت‌ها فراموش می‌کنند این مشکل‌ها، ریشه در درون خودشان دارد. هر یک از انسان‌ها، این قابلیت و توان را دارند که هر روز، یک صفت و ویژگی مثبت را در خود خلق کنند و بر آن مداومت داشته باشند تا با آن صفت و ویژگی مثبت، آرامش و موفقیت را به خود و اطرافیان هدیه دهند اما خیلی از انسان‌ها نیز فقط حرف از خوبی‌ها و زیبایی‌ها می‌زنند ولی در عمل، ذره‌ای مقید به خوب بودن و خوب زندگی کردن نیستند.

انسان‌هایی که دارای صفت‌های منفی و زشت هستند ، با مجموعه‌ای از ناملایمت‌ها و مانع‌ها برخورد می‌کنند که گاهی وقت‌ها فراموش می‌کنند این مشکل‌ها، ریشه در درون خودشان دارد.

ویژگی‌های خرچنگی از جمله خصلت‌هایی است که انسان‌ها را از موفقیت دور نگه می‌دارد و باعث می‌شود تا افرادی که دارای چنین صفت‌هایی هستند ، همواره در عرصه‌ی زندگی، بازنده باشند و جز کینه و نفرت، چیزی در درون خود پرورش ندهند.

آیا شما می‌دانید انسان‌هایی که نگرش خرچنگی دارند ، چگونه افرادی هستند؟ با هم این نوع نگرش را مرور می‌کنیم:

تکبر و غرور از جمله ویژگی‌هایی است که انسان را از رشد و کمال بازمی‌دارد.

 1- خرچنگ‌ها خیلی مغرورند

تکبر و غرور از جمله ویژگی‌هایی است که انسان را از رشد و کمال بازمی‌دارد. انسان‌هایی که دارای غرور کاذب هستند، همواره خود را برتر از دیگران می‌دانند و فکر می‌کنند دیگران ، انسان‌هایی نادان و خود ، انسان‌هایی سرشار از علم و دانش هستند. این ویژگی‌ از جمله ویژگی‌های خرچنگی است که افراد را در سقوط خطرناکی قرار می‌دهد و باعث می‌شود محبوبیت‌شان خدشه‌دار شود و افراد از آنان دوری کنند. خالق مهربان نیز در کتاب زندگی، «قرآن مجید» می‌فرماید: « به‌درستی که خداوند نیز انسان‌های مغرور و فخر‌فروش را دوست نمی‌دارد.» بنابراین، تکبر و غرور، از بدترین ویژگی‌هایی است که باعث دور شدن انسان‌ها از مسیر موفقیت و نشاط می‌شود و این افراد را در پیله‌ای از خودستایی و خودفریبی نگه می‌دارد  و به فرموده‌ی پیامبر‌ اکرم (ص): کبر و غرور، گناهی است که قابل بخشش نیست.»

حسادت، انسان را به تباهی و نابودی می‌کشاند و انسان‌های حسود ، اولین اقدام‌شان، سلب آرامش و آسایش خود می‌باشد.

2- خرچنگ‌ها خیلی حسودند

حسادت، انسان را به تباهی و نابودی می‌کشاند و انسان‌های حسود ، اولین اقدام‌شان، سلب آرامش و آسایش خود می‌باشد. از حسادت فقط یک نتیجه عاید حسود می‌شود و آن، از بین رفتن تدریجی خود اوست. حسادت از جمله ویژگی‌های خرچنگی است که روزگار انسان‌ها را تیره و تار می‌کند. افراد حسود همیشه حسرت داشته‌های دیگران را می‌خورند و سعی می‌کنند چون خود چنین چیزهایی را ندارند ، دیگران را نیز از داشتن آن دارایی‌ها دور کنند. آنان به فکر رشد و کمال خویش نیستند و فقط می‌خواهند مانع دیگران از رسیدن به موفقیت‌های بیشتر شوند. انسان‌های حسود، به‌طور معمول افراد بی‌لیاقتی هستند که به دلیل ضعف در اراده و همت، همیشه با حسادت، عدم موفقیت‌های خود را جبران می‌کنند. این گروه‌ ، افراد خطرناکی هستند که باید از آنان دوری کرد تا آتش حسادت و کینه‌شان، به انسان ضرری نرساند.

انسان های خود پسند ، غافل از این قانون مهم و اساسی کائنات هستند که به میزان سخاوت هر انسانی برای او در زندگی، گشایش و ثروت ایجاد خواهد شد.

3- خرچنگ‌ها همه‌چیز را برای خود می‌خواهند

خودخواهی و خودپسندی، از بدترین ویژگی‌هایی است که انسان را از خوب زندگی کردن دور نگه می‌دارد ، وقتی ما همه‌ی چیزهای خوب را برای خود بخواهیم و برای دیگران حقی قائل نشویم، دچار بیماری خودخواهی و خودپسندی می‌شویم. از نشانه‌های دیگر نگرش خرچنگی، همین ویژگی‌ است که انسان را به مرحله‌ی‌ نابودی می‌کشاند، بزرگی می‌گوید: « تمام مصیبت‌هایی که بر ما وارد می‌شود ، مربوط  به یک نفر است، آن هم خود ما هستیم.» انسان‌های خودخواه ، همه‌ی دوستان خود را از دست می‌دهند چرا که آنان فقط به منافع خویش می‌نگرند و همیشه سعی می‌کنند به منابع قدرت و ثروت، نزدیک شوند و به هر وسیله‌ای که امکان‌پذیر است، خود را دارای موقعیت و ثروت کنند. آنان غافل از این قانون مهم و اساسی کائنات هستند که به میزان سخاوت هر انسانی برای او در زندگی، گشایش و ثروت ایجاد خواهد شد. البته اشتباه نشود ، منظور از ثروت ، فقط پول و مقام نیست بلکه مجموعه‌ای از زیبایی‌هاست که خداوند در زندگی انسان، جاری می‌نماید.

خرچنگ

4- خرچنگ‌ها مقام و موقعیت را خیلی دوست دارند

انسان‌هایی که شیفته‌ی مقام و شهرت هستند و برای رسیدن به این جایگاه به هر کاری دست می‌زنند ، افراد ناموفق و شکست‌خورده‌ای هستند. این افراد به‌طور معمول، دیگران را تخریب می‌کنند تا خود را محبوب کنند ولی آنان نمی‌دانند که محبوبیت انسان‌ها، بیشتر از آنکه یک موضوع زمینی باشد ، یک موضوع آسمانی است. خداوند به‌واسطه‌ی اعمال و رفتار انسان‌ها، آنان را محبوب می‌کند و انسان‌های دیگر را شیفته‌ی آنان می‌نماید. از ویژگی‌های منفی افراد خرچنگ صفت، علاقه‌ی بیش از حد به مقام و موقعیت دنیوی است. این علاقه‌ی زیاد فقط آرامش را از آنان می‌گیرد و باعث می‌شود مدام دغدغه‌ی رسیدن به مقامی را داشته باشند که شاید هرگز ذره‌ای لیاقت آن را نداشته باشند اما چون شیفته‌ی تعریف و تمجید دیگران هستند ، برای رسیدن به این موقعیت‌، هر تخلفی را انجام می‌دهند. این افراد به‌طور معمول، لیاقت انجام کارهای بزرگ را ندارند چرا که بیشتر انرژی خود را صرف کارهای عبث و بیهوده می‌کنند تا خود را محبوب و دلنشین جلوه دهند. البته شاید در برخی مواقع در مقاطع کوتاهی موفق شوند ولی در درازمدت، این افراد به‌طور قطع شکست می‌خورند.

چهره‌های شاد و خندان، دارای انرژی مثبت فراوانی هستند و این انرژی رشد دهنده‌ را به دیگران نیز انتقال می‌دهند ولی انسان‌های عبوس و گرفته ، مدام با پیام‌های منفی، ذهن دیگران را خدشه‌دار می‌نمایند.

5- خرچنگ‌‌ها ظاهری عبوس و خشن دارند

چهره‌های شاد و خندان، دارای انرژی مثبت فراوانی هستند و این انرژی رشد دهنده‌ را به دیگران نیز انتقال می‌دهند ولی انسان‌های عبوس و گرفته ، مدام با پیام‌های منفی، ذهن دیگران را خدشه‌دار می‌نمایند و باعث ناراحتی اطرافیان می‌شوند. لبخند ، کلید یک ارتباط موفق و سازنده است و در اصل، انسان‌هایی که چهره‌ی شاد و خندانی دارند ، ذهن‌های خلاق‌تر و پویاتری دارند. از ویژگی‌های منفی افراد خرچنگ صفت، ظاهری عبوس و خشمناک است. آنانی که چنین حالتی را همیشه با خود تمرین می‌کنند ، هر روز ناامیدی و یاس را برای خود و دیگران ایجاد می‌کنند. آنان همیشه  با زورگویی و قدرت‌نمایی، به دنبال اثبات خود هستند غافل از این که انسان‌ها با حسن خلق می‌توانند در قلب‌ها نفوذ کنند. انسان‌های خشن و عصبانی، افراد منفور و ضعیفی هستند که با بی‌تدبیری، اطرافیان را آزرده و چهر‌ه‌ی خود را مخدوش می‌کنند. راز محبوبیت انسان‌ها، اخلاق خوب، گفتار و کارهای شایسته می‌باشد.

امید است با دوری از ویژگی‌های منفی خرچنگی، بتوانیم لحظه‌های نابی را در زندگی برای خود و اطرافیان ایجاد نماییم. برای رسیدن به این امر باید تلاش کرد.

منبع : مجله شادکامی وموفقیت

مقالات مرتبط :

زندگی فلسفی مورچه ها!

خوشبختی ،واقعیت یا خیال ؟

نفوذ درقلب دیگران بدون جراحی

خوش بین باشید!

قانون اقتضاء و تناسب

خود را قبله نکن!

دنیا ، سر جنگ ندارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.