تبیان، دستیار زندگی
قانون مجازا ت اسلامی در حقوق موضوعه ایران نیز این حکم بی نظیر مذهب شیعه در مورد آب جو را عینا پذیرفته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جرم  آب جو  !!
آبجو

در ادامه مطالعه تطبیقی (یعنی مقایسه ای / مقارنه ای) حقوق ایران با فقه امامیه که  توسط تبیان طی سه مقاله ی

1- طلاق با شرط یا بی شرط!!

2- اگر طلاق مشروط شود چه می شود!!

3-صیغه یا ازدواج منقطع!!

تقدیم شما  شد والحمدلله با استقبال شما روبرو گردید .

قانون  مجازا ت اسلامی در حقوق موضوعه ایران ،حکم بی نظیر مذهب شیعه در مورد آب جو را عینا  پذیرفته است.

اکنون ضمن تأکید بر این نکته که بررسی جایگاه این کار و ممنوع وجرم دانستن آن و تاکید بر لزوم مجازات آن به منظور

در درجه نخست :پیشگیری از ارتکاب آن با توجه به اطلاع رسانی تبیان

در وهله دوم: توصیه و انعکاس خواست مردم شیعه  ومتدین مان برای اجرای این احکام شیعه که قانون هم تایید کرده است می باشد در این باره نکاتی دیگر تقدیم شما می نماییم .

اهمیت این مقایسه (حقوق ایران با فقه شیعه) قطعاً  وقتی بیشتر روشن می گردد که به اصل 12 قانون اساسی«مذهب رسمی ایران شیعه جعفری اثنی عشری است و این اصل الی الابد غیرقابل تغییر است...»  توجه شود.

براین پایه سید مرتضی فقیه بزرگ ارجمند شیعه (ره)  در بیان این حکم  بی نظیر شیعه می گوید:

«ازجمله چیزهایی که تنها مذهب امامیه قایل به آن بوده (و آن را با دلیل محکم و روشن  بیان نموده است) این است که شارب (خورنده)آب جو حدش همان حد شارب خمر است  و همان احکام را دارد ،و باقی فقهای مذاهب دیگر (غیر امامیه) به آن قایل نیستند"

یاد آور می شویم این حکم کاملا  شناخته شده و دلیل ما علاوه بر اجماع همه فقهای شیعه روایت معتبر است،

قانون  مجازا ت اسلامی  در حقوق موضوعه ایران نیز این حکم بی نظیر مذهب شیعه در مورد آب جو  را عینا  پذیرفته است ؛

تبصره 1  ماده 165 قانون مجازات اسلامی میگوید :

آب جو در حکم شراب است وخوردن آن موجب حداست.1

در مقاله آینده ضمن بررسی احکام منحصر به فرد مذهب مان که حقوق موضوعه ایران نیز پذیرفته است در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.


جالب اینکه این ماده از قانون مجازات اسلامی  صریحاً تاکید می کند، گرچه مست کننده نباشد !!

زهرایی

سطح خارج حوزه

وکارشناس ارشد حقوق جزا وجرم شناسی

گروه جامعه و سیاست