تبیان، دستیار زندگی
از اعتقاد به ظهور مهدى سوء استفاده فراوانى شده و مى شود آیا بهتر نیست اصل این موضوع را مسكوت بگذاریم تا این همه سوء استفاده چى ها آن را دستاویز خود نسازند؛ چرا ما چیزى را بپذیریم كه این اندازه ممكن است از آن تعبیر نامطلوب شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا این همه سوءاستفاده؟!

منتظران

# پرسش:

از اعتقاد به ظهور مهدى سوء استفاده فراوانى شده و مى شود آیا بهتر نیست اصل این موضوع را مسكوت بگذاریم تا این همه سوء استفاده چى ها آن را دستاویز خود نسازند؛ چرا ما چیزى را بپذیریم كه این اندازه ممكن است از آن تعبیر نامطلوب شود؟

* * * * *

# پاسخ:

در مورد این سؤال باید اوّلا این سوال را طرح كرد كه كدام واقعیّت پرارزش تر را در دنیا سراغ داریم كه مورد سوء استفاده از طرف گروهى نابكار واقع نشده است؟

مگر تاریخ این همه مدّعیان دروغین نبوّت و پیامبرى را به ما نشان نمى دهد پس چه خوب است كه اصلا دعوت پیامبران را به دست فراموشى بسپاریم و اصل نبوّت را انكار كنیم تا گرفتار سوء استفاده نشویم!!!

آیا به عقیده شما این سخن منطقى است ؟!

در زندگى روزمرّه تا كنون چقدر افراد را شنیده ایم كه از عنوان پزشك و مهندس و دكتر، یا عناوین دیگر قلاّبى براى پر كردن جیب خود یا اغراض دیگر سوء استفاده كرده اند و شاید گاهى سالها بدون این كه ردّ پایى از خود بگذارند همین راه را پیموده و به این عنوان قلاّبى معروف بوده اند.

آیا مى توان گفت حالا كه عنوان «پزشک» مورد بهره بردارى نامشروع گروهى قرار گرفته باید بكلّى منكر وجود طبیب و دكتر شویم ؟!

این گونه سخن گرچه بسیار دور از منطق به نظر مى رسد امّا متأسّفانه در میان نوشته هاى بعضى از منكران اصل ظهور مهدى به چشم مى خورد.

به هر حال، این یك قاعده كلّى است كه همیشه هر دروغى خود را در لباس راست قرار مى دهد و از اعتبار آن براى پوشاندن بى اعتبارى خود استفاده مى كند. هیچ خائن و نادرست و دزد و دروغگو، در چهره اصلى خود ظاهر نمى شود بلكه با استفاده از آبرو و حیثیّت و «امانت و پاكى و درستى» و تظاهر به آن ها به هدف هاى نامشروع خود مى رسند.

آیا این دلیل بى اعتبار بودن این مفاهیم عالى انسانى است؟!

ثانیاً، آیا اعتقاد به ظهور مهدى یك واقعیّت است كه مورد سوء استفاده قرار گرفته یا یك امر تخیّلى است؟

اگر واقعیّت آن را پذیرفته ایم ـ چنانكه باید هم بپذیریم زیرا دلایل فراوانى بر آن در دست داریم ـ با سوء استفاده این و آن نمى توان كنارش گذارد.

به هر حال، طرز بهره گیرى درست یا نادرست از یك موضوع نمى تواند وسیله قضاوت درباره آن موضوع باشد.

آیا اگر روزى «انرژى اتمى» بوسیله جنگ افروزان سنگدل دنیا مورد سوء استفاده قرار گیرد و در یك حمله اتمى به شهر «هیروشیما» 300 هزار نفر كشته و 300 هزار نفر مجروح كه پس از گذشتن سالها هنوز زخمهاى هولناك بعضى درمان نیافته به جاى بماند، دلیل این مى شود كه بكلّى از این انرژى عظیم چشم بپوشیم یا اصلا وجود آن را انكار كنیم؟ چرا كه بیرحمان از آن سوء استفاده كرده اند یا ضمن قبول این واقعیّت بكوشیم در مسیر صحیح و به نفع جامعه انسانى مورد بهره بردارى قرار گیرد؟


آیةالله مکارم شیرازی، کتاب حکومت جهانی مهدی (عج)، بااندکی تصرف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.