تبیان، دستیار زندگی
بقیع، نام سرزمینی است در مدینه كه به دستور رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) به قبرستانی برای مسلمانان تبدیل‌شد و نخستین كسی كه در آن‌جا به توصیه‌ی رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) دفن‌شد، «عثمان بن مظعون»، از دوستان نزدیك پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بقیع؛ بغض شیعه در گلوی تاریخ

بقیع

بقیع، نام سرزمینی است در مدینه كه به دستور رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) به قبرستانی برای مسلمانان تبدیل‌شد و نخستین كسی كه در آن‌جا به توصیه‌ی رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) دفن‌شد، «عثمان بن مظعون»، از دوستان نزدیك پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و امیرالمؤمنین حضرت علی(علیه‌السلام) بود؛ كسی كه حضرت علی(علیه‌السلام) در سخنان خود او را بسیار یاد‌می‌كرد و از روی علاقه‌اش به وی، نام یكی از فرزندانش را عثمان نهاد.

بقیع، قبرستانی است مورد احترام همه‌‌ی فرقه‌های اسلامی و اكنون در چند قدمی حرم پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) قراردارد؛ رسول خدا برخی از شهدای احد و نیز فرزندش «ابراهیم» را در آنجا دفن‌كرد و به این ترتیب بر قداست آن افزود. بعدها عثمان بن‌عفان در قبرستان یهودی‌های مدینه به اسم «حس كوكب» دفن‌شد، اما معاویه بقیع را به‌قدری گسترده‌ساخت كه قبر عثمان در بقیع قرار‌گیرد.

بقیع هم‌اینك مدفن 4 امام شیعه، امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)، امام سجاد(علیه‌السلام)، امام باقر(علیه‌السلام) و امام صادق(علیه‌السلام) است؛ همچنین قبر بیشتر زنان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و نیز عباس عموی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و فاطمه بنت اسد، مادر امام علی(علیه‌السلام) و برخی دیگر از بزرگان در این مكان شریف قراردارد.

دست ناپیدای وهابیت - نگاهی به پیشینه تاریخی این فرقه

پیشوای نهضت وهابیت، «محمد بن‌عبدالوهاب نجدی» (1115-1201/1703-1782) نام‌دارد و باید گفت نام وهابیت را مخالفان به آن‌ها داده‌اند، در حالی‌كه پیروان این فرقه، خود را «الموحدون» و مذهب خود را «محمدیة» نامیده‌اند، این گروه خود را فرقه‌ای سنی و پیرو مذهب «احمد بن‌حنبل» می‌دانند.

عقاید:

1- هر چیزی كه بجز خدای تعالی مورد عبادت قرارگیرد، خطاست و هركس این چیزها را عبادت‌كند، سزاوار مرگ است.

2- جماعت زیادی از مسلمانان موحد نیستند، زیرا می‌كوشند تا عنایت خدا را با زیارت قبور اولیا به‌دست آورند، بنابراین مشركند.

3- ذكر نام پیامبر، ولی، یا فرشته‌ای در نماز شرك است.

4- اگر غیر از خدا از كسی شفاعت جویند، كفر است.

5- هركسی برای رواشدن حاجات خود از غیر خدا یاری بخواهد، كافر است.

6- علمی كه مبتنی بر قرآن مجید، سنت پیامبر و استنباط‌های ضروری عقل نباشد، كفر است.

7- انكار قدر(قدرت‌داشتن انسان بر انجام كارها) در همه‌ی افعال به‌معنی الحاد و بدعت است.

8- تفسیر قرآن بر پایه‌ی تأویل، كفر است.

وهابیان، ساختن گنبد و ضریح و بقعه و ... بر روی قبور را حرام و تخریب آن را واجب‌می‌دانند كه در این مسأله پیرو پیشوای خود، «ابن تیمیه» و شاگرد او «ابن‌جوزیه» هستند؛ از این‌رو آنان طی چند قرن اخیر، تا آنجایی كه ‌توانسته‌اند مشاهد و زیارتگاه‌ها را ویران‌كردند و حتی قبور ائمه‌ی بقیع و قبر امام حسین(علیه‌السلام) را نیز استثنا‌نكرده‌ند.

آنان ساختن آرامگاه بر روی قبور را نوعی شرك و كفر می‌پندارند، هرچند كه وهابیان برای اثبات این باور خود راهی جز استفاده از تهدید و خشونت ندارند، اما باید دانست آن‌ها همواره برای تخریب مراقد ائمه‌ی اطهار از عراق و شام تا جنوب دریای سرخ و غرب و شرق جهان اسلام تلاش‌كرده‌اند.

كینه‌ی وهابیت برای تمامی مسلمانان به‌ویژه شیعیان نامی آشناست؛ چراكه وهابیان سعودی همواره برای انهدام وتخریب قبور ائمه و اهل‌بیت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) تلاش‌كرده‌اند و در این میان آثار دینی بی‌شمار شهرهای مكه و مدینه، اماكن زیارتی این شهرها بیش از دیگر اماكن در معرض اعمال نابخردانه‌ی سردمداران وهابی قرار‌گرفته‌است و آنان در واقع با تخریب بقیع، احساسات مسلمانان را جریحه‌دار و برای جداكردن مسلمانان از میراث درخشان اسلامی خود تلاش‌كرده‌اند.

می‌توان گفت تخریب بقیع و قبور مطهر ذریه‌ی رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، اهل‌بیت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و بهترین صحابه و خاندان ایشان از جنایت‌های نابخشودنی سعودی‌های وهابی در طول تاریخ است كه تاكنون دوبار قلب شیعیان و عاشقان ائمه‌ی اطهار را جریحه‌دار و احساسات آنان را برانگیخته‌است.

نخستین تخریب قبور ائمه بقیع

نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ی بقیع به دست وهابیان سعودی در سال 1220 هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌‌ها توسط حكومت عثمانی روی‌داد، پس از این واقعه‌ی تاریخی - اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به‌كاربردن امكانات ویژه‌ای، مراقد تخریب‌شده به زیباترین شكل بازسازی‌شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یكی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مكان زیارتی -سیاحتی مسلمانان تبدیل‌شد.

یكی از گردشگران انگلیسی پس از بازسازی بقیع، ضمن توصیف اماكن زیارتی مدینه‌ی منوره در این‌باره می‌گوید: مدینه در سال 1387 تا 1388 و قبل از انهدام مجدد توسط وهابیان سعودی، شبیه استانبول و شهرهای بسیار زیبای سیاحتی جهان بازسازی‌شده‌بود.

دومین تخریب بقیع

دومین و درواقع دردناكترین حادثه‌ی تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال 1344 و پس از روی‌كار آمدن سومین حكومت وهابی عربستان مربوط‌می‌شود؛ سالی كه وهابیان به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بیت ‌پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) را مورد دومین هجوم وحشیانه‌ی خود قراردادند و بقیع را به مقبره‌‌ای ویران‌شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیل‌كردند.

«ایلدون رتر»، یكی از گردشگران غربی در این‌باره می‌گوید: با دومین تخریب قبور ائمه‌ی بقیع در مدینه‌ی منوره مراقد مطهر ائمه(علیه‌السلام) به‌شدت ویران‌شد و وهابیون در این تخریب، شكل ظاهری مقبره‌ها و گنبدهای این قبور را دگرگون‌كردند.

براساس منابع و شواهد تاریخی، وهابیان سعودی تنها به تخریب قبور بقیع اكتفا‌نكردند، بلكه بارها به تخریب مرقد بیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز اقدام‌كردند كه با واكنش گسترده‌ی مسلمان جهان مواجه‌شده و از این توطئه‌ی ضد اسلامی دست‌برداشتند.

«لویس پورخارت»، یكی از گردشگران سوییسی كه پس از تشرف به اسلام خود را ابراهیم نامیده‌است، در این‌باره می‌گوید: با توجه به مقام ائمه و صحابه‌ی دفن‌شده در بقیع، این قبرستان فضایی بسیار كوچك دارد و در مقایسه با اماكن زیارتی دیگر كشورهای شرقی به‌ویژه عربستان، به صورت تلی از خاك و سنگ، نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب‌می‌كند.

پورخات درباره‌ی كوه احد نیز می‌گوید: در مسجد احداث‌شده در دل این كوه، قبر حمزه، عموی پیامبر و دیگر شهدای احد همچون «مصعب‌بن ‌عمیر»، «جعفربن شماس» و«عبدالله‌بن جحش» دیده‌می‌شود كه وهابیان این مسجد و قبور دوازده تن از شهدای احد و صحابه‌ی بیامبر را نیز تخریب‌كرده‌اند.

قبرستان بقیع قبل از تخریب

قبرستان بقیع قبل از تخریب شامل مقبره چهارتن از ائمه‌ی اطهار و قبر گمشده ی بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است، هرچند كه در روایت آمده‌است كه امیرالمومنین حضرت علی(علیه‌السلام) پس از شهادت دخت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) پیكر پاك و مطهر ایشان را برای دفن به اماكن متعددی همچون بقیع، مسجد ‌پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و خانه‌ی خود حمل‌كردند.

تلاش برای مرمت قبور بقیع

البته روایت است كه قبر بانوی دو عالم مخفی مانده‌است و مخفی‌ماندن قبر آن بزرگوار تا روز قیامت، بیانگر سند مظلومیت ایشان در طول تاریخ است و ان‌شأ‌الله با ظهور حجت خدا بر زمین مشخص‌خواهدشد.

بسیاری از علما، فقها، شیعیان و حتی رهبران سیاسی، همواره برای مرمت و بازسازی بقیع تلاش‌كرده‌اند كه در این میان «آیت الله حسن شیرازی(قدس سره)» بیش از سایر علما در این راه گام‌برداشته‌است و دیدارها و گفت‌و‌گوهای متعددی با مقامات عربستانی و ارائه‌ی سندها و مدارك مبنی بر ساخت و بازسازی قبور ائمه‌ی بقیع از جمله‌ی اقدامات این عالم بزرگ شیعی بوده‌است، اما همواره موانع هدایت‌شده از سوی وهابیان سعودی این تلاش را عملی نكرده‌است.

آیت الله شیرازی در كتاب خود با نام «تلاش برای بازسازی بقیع» آورده‌است: در زیارت‌های متعدد خود از قبرستان بقیع و به‌جا‌‌آوردن مناسك حج در عربستان، ضمن دیدار با مقامات و علمای سعودی و فشار بر آنان برای ساخت قبور بقیع، تنها با وعده‌های آنان مواجه‌شده‌ و برخی گروه‌های عراقی با دادن پاداش و رشوه از عملی‌كردن این وعده‌ها جلوگیری‌كردند.

«آیت‌الله سید مرتضی قزوینی» در مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله شیرازی در حسینیه‌ی رسول اعظم لندن با اشاره به تلاش‌های آن مرحوم گفت: «محمد سرور الصبان»، رییس انجمن جهان اسلام به بنده اعلام‌كرد، تغییرات جزیی در اطراف بقیع حاصل تلاش‌های آیت‌الله شیرازی و برادر بزرگوار ایشان بوده‌است.

در خاتمه با توجه به اقدامات ضداسلامی و روزافزون وهابیان سعودی برضد شیعیان، این سوال مطرح‌است كه آیا وهابیان هرگز نسبت به مصالح عظیم جامعه‌ی مسلمانان اندیشیده‌اند؟! آیا آن‌ها به فكر جلوگیری از نفوذ استعمارگران در كشورهای اسلامی بوده‌اند؟! آیا آن‌ها در برابر نفوذ صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اسلامی واكنش نشان داده‌اند؟ آیا این‌قدر كه از بوسیدن قبر پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) عصبانی می‌شوند، از محاصره‌ی اقتصادی كشورهای اسلامی، ناراحت‌می‌شوند؟!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.