تبیان، دستیار زندگی
بزرگان موسیقی ایران امسال در جشن یك هفته‌ای خانه موسیقی در كنار هم قرار می‌گیرند تا هر كدام با ساز و آواز خود هنر فاخرشان را به مخاطبان ارائه كنند. امسال نهمین جشن خانه موسیقی به دبیری داریوش پیرنیاكان به مدت یك هفته از 25 تا 30 مهر در تالار بز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساز و آواز بزرگان در نهمین جشن‌موسیقی

بزرگان موسیقی

بزرگان موسیقی ایران امسال در جشن یك هفته‌ای خانه موسیقی در كنار هم قرار می‌گیرند تا هر كدام با ساز و آواز خود هنر فاخرشان را به مخاطبان ارائه كنند.

امسال نهمین جشن خانه موسیقی به دبیری داریوش پیرنیاكان به مدت یك هفته از 25 تا 30 مهر در تالار بزرگ كشور برگزار می‌شود.بر این اساس بزرگان موسیقی به منظور حمایت از این نهاد مدنی و به خاطر كمك در خرید ملك خانه موسیقی هركدام آمادگی خود را برای اجرا در این یك هفته اعلام كرده‌اند.

*«محمدرضا شجریان» پیشرو برای اجرای در جشن خانه موسیقی

محمدرضا شجریان اولین كسی بود كه آمادگی خود را برای اجرا در این جشن اعلام كرد.او در سومین نشست شورای عالی خانه موسیقی كه با حضور هیئت مدیره این خانه برگزار شد برای اجرا در این جشن موافقت كرد.

او در این نشست گفته بود كه هنرمندان موسیقی باید با یكدیگر باشند و به بركشاندن خانه موسیقی به عنوان نهاد مدنی و صنفی خود همت بگمارند .او همچنین از دیگر هنرمندان هم خواست كه در این امر مشاركت كنند و در‌آمدهای حاصل از این كنسرت را به تملك كامل ملك در اختیار خانه موسیقی بگذارند.

هنوز مشخص نشده كه استاد آواز ایران با كدامیك از گروههای خود در جشن نهم خانه موسیقی به صحنه می‌آید.

شجریان قبل از اجرا در جشن خانه موسیقی نیز از 18 تا 22 مهر با گروه شهناز كنسرت خود را در تالار بزرگ كشور برگزار می‌كند.

*نوای تار «حسین علیزاده» در تالار بزرگ كشور

حسین علیزاده نوازنده تار كه سال گذشته در تالار بزرگ كشور به روی صحنه رفت از دیگر هنرمندانی است كه در یكی از روزهای جشن خانه موسیقی به اجرا می‌پردازد.

در این اجرا كه به پیشنهاد خود علیزاده برگزار می‌شود،او به تكنوازی تار خواهد پرداخت.البته احتمال دارد كه در این برنامه یك نوازنده نیز او را همراهی كند.

بنابراین گزارش،حسین علیزاده بعد از جدایی از شجریان سال گذشته با گروه هم‌آوایان در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

حسین علیزاده علاوه بر اجرا با گروه هم آوایان اجراهایی را نیز با ضربانگ برگزار كرده و می‌كند به طوری كه او از اول آبان تور موسیقایی خود را با این گروه در اروپا برگزار می‌كند.

برنامه تور موسیقایی حسین علیزاده با گروه ضربانگ از كلن آلمان در تاریخ 1 نوامبر مصادف با 11 آبان آغاز می‌شود و به ترتیب این گروه 15 نوامبر مصادف با 25 آبان در اوترخت هلند،22 نوامبر مصادف با 2 آذر در آلمان ،25 نوامبر مصادف با 5 آذر در مونیخ ،28 نوامبر مصادف با 8 آذر استكهلم سوئد ، 29 نوامبر مصادف با 9 آذر در گوتنبرگ آلمان و 30 نوامبر مصادف با 10 آذر در اسلو نروژ به روی صحنه می‌روند.

بزرگان موسیقی ایران امسال در جشن یك هفته‌ای خانه موسیقی در كنار هم قرار می‌گیرند تا هر كدام با ساز و آواز خود هنر فاخرشان را به مخاطبان ارائه كنند.

نوای موسیقی كردی كامكارها در جشن خانه موسیقی

گروه موسیقی كامكارها كه چندی پیش اجرایی را در شهرهای مختلف آلمان داشته در یكی از شب های جشن یك هفته ای خانه موسیقی به اجرای برنامه می‌پردازد.

این گروه همانند اجراهای سابقش قطعات فارسی و كردی را اجرا خواهد كرد كه البته قطعات جدید در كنار قطعات قدیمی گروه اجرا خواهند شد.

بنابر این گزارش:با توجه به بستری بودن بیژن كامكار در بیمارستان به احتمال زیاد این نوازنده دف و خواننده گروه در كنار خانواده موزیسین خود قرار نخواهد گرفت.

اركستر ملی با «سالار عقیلی» برای خانه موسیقی می‌نوازد

اركستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی سالار عقیلی از جمله اركسترهایی است كه برای كمك به خرید ملك خانه موسیقی در تالار بزرگ كشور به روی صحنه می‌رود.

فخرالدینی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت:اركستر موسیقی در نخستین شب‌های جشن یك هفته‌ای خانه موسیقی در تاریخ های 25 و 26 مهر در تالار بزرگ كشور كنسرت خود را برگزار می‌كند.

در این اجرا قطعاتی را كه با سالار عقیلی در كنسرت گذشته اجرا كردیم را دوباره خواهیم نواخت.

این آهنگساز با اشاره به برنامه‌های آتی اركستر ملی بیان داشت:پس از اجرا در جشن خانه موسیقی 29 و 30 آبان و 1 آذر با علیرضا قربانی در تالار وحدت به روی صحنه می‌رویم.

*لطفی،مشكاتیان و ناظری غایبان جشن نهم خانه موسیقی

برخلاف حضور بزرگانی كه در جشن نهم خانه موسیقی به روی صحنه می‌روند ناظری ،مشكاتیان و لطفی در این جشن اجرایی نخواند داشت.

البته از همان ابتدای برنامه ریزی برای نهمین جشن خانه موسیقی شهرام ناظری آمادگی خود را برای حضور در این برنامه با گروه مولوی اعلام كرده بود اما متاسفانه وی به خاطراینكه در زمان برگزاری این جشن در فستیوال موسیقی اسپانیا اجرایی را خواهد داشت از لیست هنرمندان برای اجرا در این جشن حذف شد.

در بین بزرگان موسیقی سنتی ایران تنها محمدرضا لطفی و پرویز مشكاتیان در نهمین جشن خانه موسیقی اجرایی نخواهند داشت.

البته در نیمه اول سال محمدرضا لطفی به همراه گروههای سه‌گانه شیدا به روی صحنه رفت و این در حالی است كه مشكاتیان بعد از اجرای گروه عارف در آذرماه سال گذشته دیگر كنسرتی را در تهران برگزار نكرده است.

نهمین جشن سالگرد خانه موسیقی 25 تا 30 مهر با هدف تامین بودجه خرید ملك خانه موسیقی به مدت یك هفته با برگزاری كنسرت‌هایی به نفع این نهاد صنفی در تالار بزرگ كشور برگزار می‌شود كه در پایان كنسرت‌های خانه موسیقی و در شب آخر، جوایز خانه موسیقی به بهترین آثاری كه در طول سال گذشته منتشر شده‌اند، اهدا خواهد شد.

منبع : خبرگزاری فارس