تبیان، دستیار زندگی
در تابستان گرم تشنگی تان را با نوشابه برطرف می كنید یا با یك لیوان دوغ خنك ! دوست عزیز، شما از دسته دوغی ها هستید یا نوشابه ای ها!؟ منظورم این است كه وقتی حسابی تشنه اید یا زمانی كه غذایی میل می كنید تمایل دارید دوغ مصرف كنی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهل دوغ هستید یا نوشابه؟

در تابستان گرم تشنگی تان را با نوشابه برطرف می كنید یا با یك لیوان دوغ خنك !

دوست عزیز، شما از دسته دوغی ها هستید یا نوشابه ای ها!؟ منظورم این است كه وقتی حسابی تشنه اید یا زمانی كه غذایی میل می كنید تمایل دارید دوغ مصرف كنید یا نوشابه؟ آیا از خواص هر كدام خبر دارید؟

نوشابه یكی از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیاست و مصرف آن هر روز بیشتر می شود. حتی كودكان هم مقدار زیادی نوشابه مصرف می كنند و نوجوانان و جوانان در تمام دنیا، میل و رغبت زیادی به مصرف آن نشان می دهند. ولی آیا این سؤال در ذهنتان پیش آمده است كه؛ این نوشیدنی چقدر مفید است یا چقدر ضرر دارد؟ مصرف این میزانقند و كالری موجود در آن ومصرف  كافئین، بدون وجود هیچ گونه مواد مغذی در نوشابه چه اثری بر بدن شما دارد؟

اثر نوشابه بر چاقی نوجوانان

تحقیقات اخیر حاكی از اثر مستقیم نوشابه بر افزایش درصد چاقی در كودكان و نوجوانان است. یك بررسی 2 ساله نشان داد كودكان 12 ساله ای كه بطور مرتب نوشابه مصرف می كنند، 6/1 برابر، بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند و چاقی در این سن به احتمال زیاد به چاقی در بزرگسالی می انجامد.

افرادی كه به طور مرتب نوشابه مصرف می كنند، می توان گفت بطور متوسط روزانه 7 قاشق مرباخوری شكر از این طریق دریافت می كنند كه این میزان شكر هم كالری بالایی دارد و هم بر سلامت دندان ها اثر مخرب دارد.

اثر نوشابه بر استخوان ها

یكی از اجزاء اصلی نوشابه اسید فسفریك است.) PHاسیدیته) اغلب نوشابه ها 8/2 است كه نشان می دهد نوشابه ماده ای بسیار اسیدی است. بدن ما بطور طبیعی كمی حالت قلیایی دارد و مصرف ماده ای كه شدیداً اسیدی باشد، اثرات سوئی بر سلامت بدن دارد و تعادل بدن را به هم می زند. اثر دیگر اسید فسفریك دفع كلسیم از استخوان ها است كه احتمال بروز پوكی استخوان را افزایش می دهد.

تحقیقات اخیری كه در مورد دختران نوجوان صورت گرفته، نشان داده با مصرف بیشتر نوشابه ، این گروه به میزان بالاتری  در معرض شكستگی استخوان هستند، در صورتی كه شركت های تولیدكننده نوشابه، به دلیل حفظ منافع خود این مسأله را رد می كنند.

حتی مصرف یك یا دو بطری نوشابه در روز در سنین نوجوانی خطرزا است و آمار نشان می دهد با افزایش مصرف نوشابه، مصرف شیر و لبنیات كاهش می یابد و این هم یكی از دلایل اصلی تأثیر مصرف نوشابه بر كاهش سلامت استخوان ها است.

دوغ به جای نوشابه

 یك نوشیدنی لبنی مناسب كه می تواند جای نوشابه را در سبد غذایی تمام ما ایرانی ها بگیرددوغ است. یك نوشیدنی سالم و مفید كه تأمین كننده یك چهارم نیاز روزانه به كلسیم و حاوی ویتامین هایB2 وB6 و B12است. از این رو دقیقاً برعكس نوشابه، قوی كننده استخوان ها است.

دوغ علاوه بر مزایای تغذیه ای، حاوی باكتری های مفیدی است كه اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند. اگر بطور مرتب دوغ مصرف كنید، باكتری های مفید استرپتوكوكوس، ترموفیلوس و لاكتوباسیلوس بولگارس موجود در آن، در دستگاه گوارش شما لانه می گزینند و اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش شما خواهند داشت . همچنین موجب عدم رشد ارگانیسم های مضرمی شوند.

حالا جواب این سئوال چیست: در این تابستان گرم تشنگی تان را با چه رفع می كنید؛ نوشابه یا یك لیوان دوغ خنك؟

« دوست عزیز بهتر است قبل از آنكه تصمیم بگیریم چیزی را بخوریم، كمی هم به كیفیت آن و اثرش بر سلامتی بدنمان بیاندیشیم »

عاتکه موسوی- كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.