تبیان، دستیار زندگی
كتاب هایی كه در مورد تركیب غذاها نوشته شده اند، سالهای سال جزء پرفروش ترین كتاب ها، حتی در رده فروش كتاب های تخیلی بوده اند. نویسندگان این كتاب ها ادعا می كنند، مصرف توأم پروتئین و كربوهیدرات یا مصرف كربوهیدرات و چربی با ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف غذاهای مختلف با یكدیگر

كتاب هایی كه در مورد تركیب غذاها نوشته شده اند، سالهای سال جزء پرفروش ترین كتاب ها، حتی در رده فروش كتاب های تخیلی بوده اند.

نویسندگان این كتاب ها ادعا می كنند، مصرف توأم پروتئین و كربوهیدرات یا مصرف كربوهیدرات و چربی با هم برای بدن مشكل بوجود می آورد زیرا آنزیم ها و محیط های اسیدی و قلیایی مختلفی برای هضم آنها لازم است.

این افراد در كتاب های خود فهرست موادغذایی را كه می توانید با هم مصرف كنید یا مجاز به مصرف توأم آنها نیستید، برای شما بیان می كنند. در صورتی كه چنین چیزی وجود ندارد، زیرا اگر این موضوع صحت داشت، نسل بشر سال ها پیش از بین رفته بود.

غذاهای كمی هستند كه فقط دارای پروتئین یا كربوهیدرات یا چربی باشند. سیستم گوارشی شما قابلیت استفاده از مخلوط غذاها را دارد و آنزیم های مترشحه از لوزالمعده، هر نوع تركیب غذاها را هضم می كند.

صرفنظر از غذایی كه مصرف می كنید، محیط معده شما شدیداً اسیدی است. اسید معده خیلی قوی تر از آبلیمو، گوجه فرنگی و سایر غذاهای اسیدی است. هر غذایی كه شما مصرف كنید تحت تأثیر اسید معده قرار خواهد گرفت و هیچ فرقی نمی كند كه غذا اسیدی باشد یا قلیایی.

این نویسنده ها می گویند، غذاهایی كه هضم نمی شوند، در بدن دچار تخمیر و فساد شده و باعث تجمع سموم در روده انسان می شوند. چنین چیزی اصلاً وجود ندارد، زیرا روده كوچك دارای آنزیم هایی است كه باعث شكسته شدن و تجزیه كربوهیدرات، پروتئین و چربی به اجزاء تشكیل دهنده آنها می شود. سپس این اجزاء جذب خون می شوند. همچنین تا وقتی كه دچار یبوست نشده اید، روده بزرگ شما مواد زائد غذاهای هضم شده را از بدن دفع می كند. اگردچار یبوست شوید، روده بزرگ به درستی نمی تواند كار خود را انجام دهد و بایستی غذاهای فیبردار مصرف كنید كه شامل انواع سبزی ، میوه ، حبوبات و غلات سبوس دار است. همچنین حداقل روزانه 8 لیوان آب و مایعات بنوشید زیرا مصرف زیاد فیبر بدون مصرف مایعات، باعث تشدید یبوست و دفع مشكل می شود.

این افراد ادعا می كنند غذاهایی كه هضم نمی شوند، باعث چاقی شما می شوند، در صورتیكه این امر غیرممكن است. زیرا برای ذخیره چربی در بدن، بایستی غذا به اجزاء سازنده اش تجزیه شده، از دیواره روده كوچك عبور كرده و وارد خون شود. بنابراین غذایی كه هضم نشده، بدون تجزیه از بدن دفع می شود و شما لاغرتر می شوید نه چاق تر.

اگر افراد طبق موارد گفته شده در این كتاب ها عمل كنند انتخاب و دریافت غذایی ایشان محدود شده در نتیجه انرژی كمتری دریافت كرده و لاغر می شوند.

بایستی یادآوری كرد كه این برنامه های غذایی نامتعادل و مضحك را نباید با توصیه های مهمی كه در دو موقعیت زیر به افراد گفته می شود، یكسان در نظز گرفت. بلكه در این دو حالت خاص بایستی غذاها را با هم مصرف كرد. این دو موقعیت عبارتند از :

1-   دیابت و سایر شرایطی كه باعث افزایش قند خون شوند.

توصیه می شود در این گونه مواقع، میوه و سبزی های ریشه ای را همراه با سایر غذاها مصرف كنید. زیرا میوه و سبزی های ریشه ای مثل هویج، چغندرقند و سیب زمینی دارای قند بالایی هستند یا اینكه نشاسته آنها سریعاً هضم شده و اگر به تنهایی مصرف شوند، قندخون را افزایش می دهند. اما در یك رژیم غذایی متعادل و صحیح بایستی این موادغذایی وجود داشته باشد زیرا غیر از قند بالا، دارای ویتامین ها، املاح، فیتوكمیكال ها( رنگدانه های شیمیایی) هستند كه باعث پیشگیری از بیماری ها و بهبود سلامتی شما می شوند.

وقتی شما این مواد غذایی را همراه با سایر غذاها بخصوص پروتئین و چربی مصرف كنید، آهسته تر هضم و جذب شده و قندخون را آهسته تر بالا می برند.

افراد دیابتی بایستی انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی اشان به همراه سایر موادغذایی مصرف كنند ولی هرگز به تنهایی مصرف نكنند.

2. گیاهخواران محض كه هیچ گونه غذای حیوانی مثل شیر و تخم مرغ را هم مصرف نمی كنند و فقط غذاهای گیاهی را مصرف می كنند. به این افراد توصیه می شود حبوبات را به همراه غلات مصرف كنند تا ارزش پروتئینی این غذاها كامل شود. این مسئله درست است ولی نیازی نیست شما در یك وعده غذایی، تمامی غذاها را با هم مصرف كنید.

پروتئین موجود در گوشت و لبنیات همه 9 اسید آمینه ضروری موردنیاز بدن را فراهم می كنند. اسیدهای آمینه ضروری آن دسته از اسیدآمینه ها هستند كه بدن به آنها نیاز دارد ولی خود قادر به ساخت آنها نیست، به همین دلیل پروتئین آنها را پروتئین كامل گویند.

اما پروتئین های گیاهی مثل پروتئین حبوبات و غلات فقط 2 تا 7 تا از این اسیدهای آمینه ضروری را دارا هستند. به همین دلیل بایستی این غذاها را با هم مصرف كرد تا تمامی اسیدآمینه های ضروری را دریافت كرد. اما برای این كار نیازی نیست غذاهای گیاهی با هم، در یك وعده غذایی خورده شوند بلكه می توان در طی یك روز یا یك هفته این غذاها را مصرف كرد، زیرا اسیدهای آمینه بطور دائم در خون جریان دارند و هر وقت بدن به آنها نیاز داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.

* منبع : مطالب بر گرفته از سایت دكترmirkin

مترجم : كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.