تبیان، دستیار زندگی
مردم ایران اسلامی به استقبال عید سعید فطر رفتند سحرگاه سه شنبه حال و هوای خاصی بردل ها حاکم بود ماه میهمانی خدا با وداع عاشقانه عارفان بدرقه شد و دلباختگان به "رمضان" بار دیگر چشم به راه ضیافت الله می نشینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم ايران اسلامي به استقبال عيد سعيد فطر رفتند

فطر،مردم،هلال

سحرگاه سه شنبه حال و هواي خاصي بردل ها حاکم بود، ماه ميهماني خدا با وداع عاشقانه عارفان بدرقه شد و دلباختگان به "رمضان" بار ديگر چشم به راه ضيافت الله مي نشينند.

امام صادق عليه السلام فرمودند:هر که در شب آخر ماه مبارک رمضان، آن ماه شريف را به اين دعا وداع کند، پيش از آن که صبح شود، حق تعالي او را بيامرزد:

" اللهم لا تجعله اخر العهد من صيامي لشهر رمضان و اعوذبک ان يطلع فجر هذه الليله الا وقد غفرت لي"

"خدايا اين ماه رمضان را آخر دوران روزه داري من در ماه رمضان قرار نده و پناه مي برم به تو از اينکه در اين شب سپيده دم برآيد مگر آنکه حقيقتاً مرا بيامرزي"

ملت مسلمان ايران در آستانه حلول ماه شوال و عيد سعيد فطر سحرگاه سه شنبه، بيست ونهمين روز از ماه مبارک رمضان را با آيين هاي ويژه اي از جمله " دعاي خداحافظي با ماه مبارک رمضان" برگزار کردند.

گزارش خبرنگاران ايرنا حاکيست، جنب و جوش مردمي در آستانه افطار دوشنبه شب در شهرهاي مختلف از جمله تهران بيشتر از روزهاي قبل به چشم مي خورد و مردم پس از يک ماه روزه داري ،عبادت و نيايش به درگاه احديت خود را براي بزرگترين عيد مسلمين آماده مي کردند.

شب های اخر اوج برگزاري مراسم افطاري و آيين هاي مختلف مربوط به دهه سوم ماه رمضان در نقاط مختلف ايران است و به همين دليل خيابان هاي شهرها از جمله پايتخت ترافيک بيشتري داشتند و گل فروشي ها و مغازهايي که غذاهاي ويژه ماه مبارک رمضان را تهيه و توزيع مي کنند شلوغ و پر مشتري بودند.

با توجه به تمهيدات در نظر گرفته شده از جمله اعلام تعطيلي مدارس براي روز پنجشنبه اين هفته، پيش بيني مي شود شهروندان بسياري نيز از فرصت عيد فطر استفاده کنند و به سفر از جمله به نقاط زيارتي و ديد و بازديدها بروند.

در ميان مردم ايران رسم است که روز عيد فطر پس از برگزاري نماز عيد به ديدن بزرگترها مي روند و ضمن تبريک اين جمله را به کار مي برند که "صد شکر که اين آمد و صد حيف که آن رفت".

از ديدگاه مسلمين عيد روزي است که خداوند آن را از ميان ديگر روزها برگزيده و ويژه هديه بخشيدن و جايزه دادن به بندگان خويش ساخته است و آنان را اجازه داده است تا در اين روز در حضرت او گرد آيند، بر خان کرم او بنشينند، ادب بندگي به جاي آرند، چشم اميد به درگاه او دوزند.

در تهران نمازپرفيض عيدسعيد فطربه امامت ولى امرمسلمين حضرت آيت الله العظمى خامنه اى اقامه مى شود.اين مراسم درروزعيد سعيدفطر،ساعت7‎/30صبح درمصلاى بزرگ امام خمينى(ره) باحضورامت مسلمان برگزار خواهد شد.

مراحل آماده سازى مصلاى تهران براى برگزارى نمازميليونى عيد سعيد فطرازابتداى اين هفته آغازشده است.

در همين حال ‌از امروز (سه شنبه) 120 گروه براي استهلال ماه شوال به مناطق گوناگون ايران اسلامي اعزام مي شوند.

حجت الاسلام "عليرضا موحدنژاد" عضو ستاد استهلال ماه دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامي گفته است براساس تقويم رسمي ايران ماه مبارک رمضان 29 روز است روز سه شنبه آخرين روزماه رمضان خواهد بود.

وي تصريح کرده است، با توجه به اينکه بايد روز اول ماه شوال و عيد سعيد فطر از لحاظ شرعي نيز اثبات شود، گروه هايي آموزش ديده با تجهيزات لازم، براي رصد ماه در سراسر کشور فعاليت خواهند کرد.

وي افزود: اين گروه ها، يافته هاي رصد خود را به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري ، گزارش مي کنند و چنانچه روز اول ماه شوال براي مقام مظعم رهبري ثابت شود، اعلام عمومي خواهد شد.

در همين حال خبرنگاران ايرنا در نقاط مختلف جهان طي روز دوشنبه گزارش دادند که مسلمانان از جمله در منطقه خاورميانه پس از يک ماه روزه داري براساس اعلام مراجع ديني خود روزهاي سه شنبه يا چهارشنبه به استقبال عيد فطر خواهند رفت .

در حالي که مراجع ديني کشور مصر به طور رسمي اعلام کردند که عيد فطر در اين کشور روز چهارشنبه خواهد بود،

کميته هاي تشکيل شده در عربستان، کويت، امارات عربي متحد ،قطر، عراق ، افغانستان و همچنين الجزاير دوشنبه شب از رويت هلال ماه شوال خبر دادند و روز سه شنبه را عيد فطر اعلام کردند .

در ليبي هم که آغاز و پايان ماه رمضان براساس محاسبات ستاره شناسي صورت مي گيرد، روز سه شنبه روز اول ماه شوال و عيد فطر اعلام شده است.

در اردن و لبنان نيز روز دوشنبه آخرين روز ماه رمضان اعلام شده است و مردم اين دو کشور روز سه شنبه را عيد خواهند گرفت