تبیان، دستیار زندگی
مشاور رییس جمهور در امور روحانیون پشتیبانی از حوزه‌های علمیه را یکی از برنامه‌های دولت نهم عنوان کرد و گفت: این حمایت در مواردی از قانون آمده است و دولت حمایت و پشتیبانی از حوزه‌ها را تکلیفی برای خود می‌داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشاور رييس جمهور در امور روحانيون:

نگاه دولت حمايت بي‌دخالت از حوزه‌هاي علميه است

بی ریا، مشاور رییس جمهور در امور روحانیون،دولت حمایت ،حوزه‌های علمیه

مشاور رييس جمهور در امور روحانيون پشتيباني از حوزه‌هاي علميه را يکي از برنامه‌هاي دولت نهم عنوان کرد و گفت: اين حمايت در مواردي از قانون آمده است و دولت حمايت و پشتيباني از حوزه‌ها را تکليفي براي خود مي‌داند.

به گزارش خبرگزاري رسااز ساري، حجت‌الاسلام ناصر سقاي بي‌ريا، مشاور رييس جمهور در امور روحانيون، صبح امروز در نشستي خبري با نمايندگان خبرگزاري‌ها در استان مازندران با بيان اين‌که دولت حمايت از مراکز ديني، فرهنگي، آموزشي به ويژه حوزه‌هاي علميه را تکليف قانوني براي خود مي‌داند، گفت: اين پشتيباني و حمايت به معناي دخالت در حوزه‌ها نيست.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاري رسا نسبت به چگونگي طرح معرفي مدارس نمونه در سطح کشور بيان داشت: اين طرح به پيشنهاد جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي يکي از استان‌ها بود که با نظر مقام معظم رهبري براي شکل‌گيري در ديگر استان‌هاي کشور قرار گرفت.

مشاور رييس جمهور در امور روحانيون با بيان اين‌که تصميم‌گيري و چگونگي اجراي اين طرح با نظر کامل شوراي مديريت حوزه علميه قم است، تصريح کرد: دولت آمادگي دارد در صورت راه‌اندازي اين مراکز در استان‌ها حمايت و پشتيباني لازم را به عمل آورد.

حجت‌الاسلام سقاي بي‌ريا با بيان اين‌که متأسفانه اين طرح به دلايلي تاکنون کليد نخورده است، تصريح کرد: اين طرح سال گذشته در همدان آغاز شد و حتي زمين مناسبي نيز براي ساخت اين مدرسه تهيه شد.

وي با بيان اين‌که اعتبار مناسبي نيز براي ساخت اين مدرسه اختصاص يافت، بيان داشت: قرار است امسال اعتباري براي بهره‌برداري از فاز اول آن اختصاص داده شود.

مشاور رييس جمهور در امور روحانيون همچنين از ملاقاتي در اين خصوص با آيت‌الله يزدي خبر داد و گفت: در اين ملاقات ما نيز اين پيشنهادي را ارائه کرديم و تأکيد کرديم اين طرح مناسبي براي اجرا در استان‌هاي کشور است.

حجت‌الاسلام سقاي بي‌ريا تمرکز‌زدايي را يکي از مهم‌ترين مزاياي اجراي اين طرح در استان‌ها دانست و بيان داشت: در حال حاضر يکي از مشکلات ما تمرکز طلبه‌هاي همه استان‌ها در قم است.

مشاور رييس جمهور در ادامه تأکيد کرد: هيچ برنامه‌اي براي دخالت در اجراي مدارس نمونه نداريم و در صورت اجرا، از اين طرح حمايت و پشتيباني لازم را خواهيم داشت.

وي از افزايش چشمگير بودجه‌هاي اختصاصي از ابتداي آغاز به‌کار دولت نهم به بخش‌هاي مختلف حوزه‌هاي علميه سراسر کشور خبر داد و گفت: نظر آقاي احمدي‌نژاد در خصوص حوزه‌هاي علميه آن است که متأسفانه در گذشته غفلتي صورت گرفته و هيچ بودجه‌اي به آنها اختصاص نيافته است.

حجت‌الاسلام سقاي بي ريا ادامه داد: قبل از اختصاص بودجه عمراني اختصاصي به حوزه‌هاي علميه، تقاضاهاي بسياري از مدارس علميه شهرستان‌ها براي اختصاص اعتبارات عمراني براي تکميل و ساخت حوزه‌ها صورت مي‌گرفت که در حال حاضر همه درخواست‌ها به شوراي عالي حوزه ارائه مي‌شود.

وي همچنين از اختصاص نود ميليارد تومان اعتبار عمراني امسال به حوزه‌هاي علميه کشور خبر داد وگفت: اين اعتبار به صورت متمرکز در اختيار شوراي عالي مديريت قرار خواهد گرفت و آنها بر اساس اولويت در اختيار مدارس علميه سراسر کشور قرار خواهند داد.

مشاور رييس جمهور در امور روحانيون با اشاره به اين‌که امسال جهش خوبي در بحث عمراني حوزه‌هاي علميه اتفاق خواهد افتاد، افزود: با اختصاص اعتبار عمراني متمرکز به شوراي مديريت بسياري از حوزه‌هاي علميه سراسر کشور تجهيز و نوسازي خواهند شد.

وي از وجود حدود دويست حوزه علميه فعال در سراسر کشور خبر داد و گفت: متأسفانه برخي از اين حوزه‌ها نياز به بازسازي و نوسازي دارند.

حجت‌الاسلام سقاي بي‌ريا همچنين در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار خبرگزاري رسا در خصوص سفر‌هاي استاني هيأت و اختصاص اعتبار براي حوزه‌هاي علميه بيان داشت: ميزان اختصاص اعتبار در سفرهاي استاني به حوزه‌هاي علميه، مساجد و مصلاها اندک است.

مشاور رييس جمهور در امور روحانيون همچنين به امضاي تفاهم‌نامه ميان وزارت کشور و سازمان تبليغات اسلامي براي ساخت پانصد خانه عالم در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و ابراز داشت: امسال بسياري از اين خانه‌هاي عالم در کشور به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي همچنين از حمايت دولت از مرکز خدمات حوزه علميه خبر داد و اضافه کرد: بودجه‌هاي اختصاصي به مراکز خدمات حوزه‌هاي علميه از سوي دولت نهم چند برابر شده است.

حجت‌الاسلام سقاي بي‌ريا همچنين خواستار توسعه و تقويت صندوق قرض الحسنه طلاب و روحانيون همانند صندوق رفاه دانشجويي شد.

وي همچنين در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص دستاوردهاي سفر رييس جمهور به آمريکا گفت: دکتر احمدي نژاد در سفر خود به آمريکا، ديوار رسانه‌اي آمريکا و غرب را شکست و در آن نفوذ پيدا کرد.

حجت‌الاسلام سقاي بي‌ريا با بيان اين‌که رييس جمهور با هنر رسانه‌اي خود خبرنگاران و مخاطبان خود در آمريکا را تشنه کرد و بعد به بيان حرف‌هاي جديد پرداخت، افزود: ايشان در اين سفر همه نظرات خود را به صورت کتبي به دبير کل سازمان ملل ارائه کرد و خواستار اجراي آن شد.

مشاور رييس جمهور در امور روحانيون ادامه داد: دکتر احمدي نژاد در اين سفر خود توانست فکر و انديشه را تأثيرگذار‌تر از پول و جنگ معرفي کند.

وي همچنين مهم‌ترين عامل سفر خود به مازندران را نشست با تعدادي از جوانان فرهنگي در راستاي سفر‌هاي استاني خود مطرح کرد.