تبیان، دستیار زندگی
لبخند بزنید و تظاهر كنید كه خوشحال هستید. راست بایستید و قامت خمیده و افسرده‌وار به خود نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهند كه شكل‌ چهره واقعا می‌تواند نوع احساس انسان را تغییر دهد. وانمود كردن به تجربه یك حالت عاطفی، واقعا آن حالت را در شما ایجاد می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ، نا امیدی

افسردگی

بشر از دیرباز به شناخت خویشتن علاقه‌ای وافر ابراز می‌داشته و در این راه سخت تلاش و كوشش و اهتمام می‌ورزیده و بر همین اساس و میل درونی برای شناخت خویشتن است كه حالات سلامت و بیماری برای وی از اهمیتی درخور و شایسته برخوردار شده است. افسردگی یكی از نخستین اختلال‌های روانی است كه پزشكان به شرح آن پرداخته‌اند. مشهورترین حالت افسردگی احساس دلتنگی و دل‌گرفتگی و یا قرار داشتن در حالت خلقی بد است. این احساس‌ها معمولا كوتاه بوده و تاثیرات كم و جزئی بر روی فعالیت‌های معمول روزانه دارند. در سطح بعدی افسردگی نشانه‌ها شدت یافته و برای دوره‌ای طولانی‌تر تداوم می‌یابد.فعالیت‌های روزمره ممكن است به شدت سخت شوند. اما هنوز شخص قادر به مقابله با آنهاست. به هر حال در این حالت احساس ناامیدی شاید آن‌قدر شدید شود كه خودكشی به عنوان تنها راه‌حل به نظر برسد. كسی كه افسردگی را تجربه می‌كند ممكن است نوسانات شدیدی را در خلق تجربه كرده و یا حتی آرزوی كناره‌گیری كامل از فعالیت‌های معمول روزانه و دنیای بیرون را داشته باشد.

عوامل موثر در بروز افسردگی

بروز افسردگی در فرد دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، از جمله حوادث مختلفی كه در دوران زندگی پیش آمده، رفتار دیگر اعضای خانواده نسبت به او، تغییر محل، محل زندگی و یا شكست و ناكامی‌های زندگی را می‌توان نام برد. كسانی كه در كودكی از حضور در اجتماع و فعالیت‌های گروهی و اجتماعی محروم بوده‌اند و بیشتر وقت خود را در منزل گذرانده‌اند در آینده بیشتر در معرض ابتلای به این بیماری قرار می‌گیرند.

اتفاقات زندگی: بسیار عادی است كه در زمان روبه‌رو شدن با یك فاجعه غم‌انگیز مانند داغ‌دیدگی و یا از دست دادن شغل افسرده شویم.

شرایط و موقعیت‌ها: ‌اگر ما تنها بوده و دوستی نداشته باشیم، تحت فشار روانی باشیم، نگرانی داشته و یا از نظر جسمی افت كرده باشیم، احتمال بیشتری می‌رود كه افسرده شویم.

بیماری جسمی:‌ افسردگی بیشتر زمانی كه از بیماری جسمی رنج می‌بریم به سراغ ما می‌آید.

شخصیت : ‌هر فردی احتمال دارد افسرده شود اما برخی از افراد احتمال بیشتری برای افسرده شدن دارند.

جنسیت: ‌زنان بیشتر از مردان افسرده می‌شوند شاید به این دلیل كه مردان كمتر اجازه می‌دهند احساساتشان بارز شود و اغلب بر آنها سرپوش می‌گذارند.

لذت بردن از زندگی و علاقمند شدن به انجام كارهای روزمره برای این عده دشوار می‌شود. كارهای لذت‌بخش معمولی مانند خواندن روزنامه و یا تماشای تلویزیون دشوار و تحمل‌ناپذیر می‌شود. وقتی افسردگی به شدیدترین سطح خود می‌رسد ممكن است توانایی واكنش هیجانی را از دست بدهد و به آنجا برسد كه احساس خوب و بد چندان تفاوتی برایش نكند و ممكن است با آرزوی مرگ واقعا اقدام به خودكشی كند.

لبخند بزنید و تظاهر كنید كه خوشحال هستید. راست بایستید و قامت خمیده و افسرده‌وار به خود نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهند كه شكل‌ چهره واقعا می‌تواند نوع احساس انسان را تغییر دهد. وانمود كردن به تجربه یك حالت عاطفی، واقعا آن حالت را در شما ایجاد می‌كند.

درمان افسردگی

باید توجه داشت اگر چه حدود 30درصد افراد در طول عمر خود حداقل یكبار درجاتی از این بیماری را تجربه می‌كنند اما آنچه به طور اساسی به درمان نیاز دارد پا برجا بودن حداقل 5 علامت به مدت 2هفته است. خوشبختانه راههای موثر فراوانی برای درمان افسردگی وجود دارد كه در این رابطه می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

چرخه خواب وبیداری خود را تنظیم كنید. در طول روز چرت نزنید تا تنظیم برنامه آسان‌تر شود.

بیشتر كار كنید چون اعتمادبه‌نفس شما را زیاد می‌كند اما اگر در آن واحد مثلا در 3 جا كار می‌كنید حتما آن را كم كنید چون تنش روانی را زیاد می‌كند.

قهوه كمتر بخورید یك فنجان قهوه شیرین ممكن است افسردگی را دو برابر كند.

ورزش كنید. برایتان بسیار خوب است به طور منظم به ورزشی كه برایتان مناسب است بپردازید.

تلویزیون كمتر تماشا كنید. تماشای تلویزیون اثر رخوت‌زا دارد و افسردگی را تشدید می‌كند.

اگر سیگار می‌كشید بدانید كه سیگار باعث تشدید افسردگی می‌شود آن را ترك كنید، اگر نمی‌توانید حتما كمك بگیرید (پزشك و...) ترك سیگار به درمان افسردگی كمك زیادی می‌كند.

كتاب‌های مناسب درباره افسردگی و راههای مبارزه با آن را بخوانید.

از عطرهای مناسب استفاده كنید برخی عطرها مانند گل یاس عملا تحرك فرد افسرده را بالا می‌برد.

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدفشار خون، ضدآلرژی و... افسردگی را تشدید می‌كند. پركاری یا كم‌كاری غدد مانند تیروئید نیز می‌تواند باعث بروز افسردگی شود. از پزشك خود كمك بخواهید.

نواختن موسیقی مناسب در بهبود افسردگی موثر است. یك روانپزشك نواختن موسیقی را شیوه‌ای جهت تخلیه احساسات و هیجانات منفی و همچنین خاطرات ناخوشایند می‌داند.

یكی دیگر از راههای كاهش افسردگی استفاده از نور طبیعی است. نور به بهتر شدن كاركرد بدن كمك می‌كند بنابراین به محض بیدار شدن، پرده‌ها را كنار بزنید تا نور بیشتری به درون اتاق بتابد. از آن بهتر این است كه هرچه سریع‌تر از منزل خارج شده و در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید.

با كسی كه دوستش دارید در مورد موضوعی لذت‌بخش صحبت كنید. یكی از سریع‌ترین راهها برای مبارزه با افسردگی ایجاد ارتباط با دیگران (افرادی كه به آنان علاقه‌مند هستید) است از آنان دوری نكنید.

بسیار مهم است كه بر فعالیت‌های اجتماعی خود بیفزایید.

هرگاه احساس تنش می‌كنید از روش‌های خود آرام‌بخشی استفاده كنید. نفس عمیق و پرداختن به امور تفریحی می‌تواند كمك‌كننده باشد.

لبخند بزنید و تظاهر كنید كه خوشحال هستید. راست بایستید و قامت خمیده و افسرده‌وار به خود نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهند كه شكل‌ چهره واقعا می‌تواند نوع احساس انسان را تغییر دهد. وانمود كردن به تجربه یك حالت عاطفی، واقعا آن حالت را در شما ایجاد می‌كند.

نسبت به یادگیری یك زبان خارجی اقدام كنید. تجربه نشان می‌دهد تلاش برای فراگیری زبانی غیر از زبان مادری میزان اعتماد به‌نفس افراد را به شدت افزایش داده و در آنها ایجاد روحیه‌ای پرنشاط می‌نماید. امتحان كنید.

علاوه بر به كار بستن موارد فوق عملی‌ترین و مهمترین راه درمان، استفاده از داروهای ضدافسردگی است كه انواع مختلف دارند. هر بیمار ممكن است به یك یا چند نوع داروی خاص پاسخ مناسبی بدهد. به هر حال اكثریت قریب به اتفاق بیماران به یك مورد درمان دارویی همراه با بهره‌گیری از خدمات مشاوره و روان ‌درمانی پاسخ خواهند داد.

منبع: همشهری

مقالات مرتبط

افسردگی نوجوانان

افسردگی، انواع و علائم آن

علل افسردگی چیست؟

افسردگی دختران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.