تبیان، دستیار زندگی
برای ایران حدادی به تاریخ ورزش ایران پیوست شب گذشته و در جریان آخرین روز از دهمین دوره مسابقات دوومیدانی جوانان جهان در شهر گروستو ایتالیا، احسان حدادی پرتابگر دیسك كشورمان با كسب نخستین مدال طلای جهانی دوومیدانی ایران، به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كسب نخستین مدال جهانی دوومیدانی برای ایران

حدادی به تاریخ ورزش ایران پیوست


شب گذشته و در جریان آخرین روز از دهمین دوره مسابقات دوومیدانی جوانان جهان در شهر گروستو ایتالیا، احسان حدادی پرتابگر دیسك كشورمان با كسب نخستین مدال طلای جهانی دوومیدانی ایران، به تاریخ ورزش ایران پیوست.

احسان حدادی پرتابگر دیسك 19 ساله كشورمان، شب گذشته در حالی به مصاف یازده حریف خود می‌رفت كه در دور مقدماتی دارای بهترین پرتاب بود. وی در نخستین پرتاب خود، دیسك یك كیلو و 750 گرمی را به مسافت 57 متر و 12 سانتی‌متر پرتاب كرد. در دومین پرتاب به ركورد 59 متر و 17 سانتی‌متر دست یافت و در سومین پرتاب، به ركورد 60 متر و یك سانتی‌متر رسید. حدادی در ادامه رقابت‌ها و در چهارمین حركت خود، دیسك را به مسافت 62 متر و 14 سانتی‌متر پرتاب كرد. این ركورد كافی بود تا وی را قهرمان جهان كند.

اما در ادامه‌ی رقابت‌ها و در پنجمین حركت به ركورد 60 متر و 98 سانتی‌متر دست یافت و در آخرین حركت نیز خطا كرد.

اولیگ پیروگ از روسیه با ركورد 60 متر و 28 سانتی‌متر ضمن این كه ركورد شخصی خود را می‌شكست به مدال نقره دست یافت. « لوكا ریوویچ » از صربستان و مونته‌نگرو با ركورد 59 متر و 82 سانتی‌متر در مكان سوم قرارگرفت.

احسان حدادی نیز پس از كسب عنوان قهرمانی جهان در حالی كه بر روی پیراهنش نام مقدس حضرت امام حسین (ع) درج شده بود سجده شكر بر درگاه الهی بر جای آورد و با پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران دور افتخار خود را در ورزشگاه محل برگزاری مسابقات زد.

تیم ایران در مكان شانزدهم قرار گرفت

در پایان دهمین دوره از مسابقات دوومیدانی جوانان جهان، تیم 4 نفره دوومیدانی ایران با كسب یك مدال طلا در میان بیش از 90 تیم، به مقام شانزدهم دست یافت.

تیم دوومیدانی ایران با تركیب احسان حدادی در پرتاب دیسك، مهدی شاهرخی در پرتاب وزنه، علیرضا حبیبی در پرش سه گام و كاوه موسوی در پرتاب چكش در مسابقات جوانان جهان حاضر شد و در پایان با كسب یك مدال طلا توسط حدادی و یك عنوان چهارمی توسط شاهرخی، بهترین عنوان طول تاریخ خود را كسب كرد.

در این رده‌بندی تیم دوومیدانی ایالات متحده با كسب 13 مدال طلا، 3 مدال نقره و 3 مدال برنز به عنوان قهرمانی دست یافت. تیم روسیه با كسب 7 مدال طلا، 8 مدال نقره و 3 مدال برنز مكان دوم را به خود اختصاص داد و تیم كنیا با كسب 4 مدال طلا، 2 مدال نقره و یك مدال برنز در جایگاه سوم جهان ایستاد.

در این جدول تیم‌های بلاروس، آلمان، آفریقای جنوبی، ایتالیا، اوكراین، چین و اتیوپی مكان‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

تیم ایران نیز از میان كشورهای آسیایی مكان سوم را به خود اختصاص داد.

این در حالی است كه تیم‌های ژاپن و عربستان كه از مدعیان دوومیدانی آسیا محسوب می‌شوند، با تعداد بالای شركت كننده مكان‌های پایین‌تر از سی‌ام را به خود اختصاص داده‌اند.

احسان حدادی: مدالم را در مسابقات المپیك تكرار می‌كنم

قهرمان پرتاب دیسك جوانان جهان ضمن ابراز خرسندی از مدال كسب شده برای ورزش كشورمان، گفت: امیدوارم این مدال را در مسابقات بزرگسالان جهان و بازی‌های المپیك تكرار كنم.

احسان حدادی اظهار كرد: مسابقات پرتاب دیسك در سطح بسیار بالا و خوبی برگزار شد؛ استرس شش روزه‌ی مسابقات به قدری بالا بود كه من یك هفته نخوابیدم.

وی در ادامه با اشاره به حریفانش، یادآور شد: همه‌ی حریفان من از پرتابگران قدرتمند جهان بودند، كه ركوردهای بسیار خوبی داشتند. به طوری كه اكثر آنها پرتاب‌هایی بالای 60 متر از خود به جای گذاشته بودند. اما این لطف خدا بود كه به من كمك كرد، تا از سد رقبای خود عبور كنم.

قهرمان پرتاب دیسك جوانان جهان، در ادامه افزود: من اعتقاد خاصی به امام حسین (ع) دارم و فكر می‌كنم وی كمك شایانی به من كرد؛ از كسی كه پیراهن مسابقه‌ای را با نام «یا حسین» به من داد تشكر می‌كنم.

عباس صمیمی: شاهرخی شاهكار بود

ركوردار پرتاب دیسك ایران، پس از كسب عنوان قهرمانی جهان توسط احسان حدادی، گفت: حدادی، شاهكار و پدیده دوومیدانی ایران است.

عباس صمیمی نایب قهرمان پرتاب دیسك آسیا ، اظهار كرد: در پرتاب‌هایی كه حدادی انجام داد، ركوردهای بسیار خوبی به دست آورد و با روحیه‌ی بسیار بالا توانست به ركورد و مدالی بسیار با ارزش دست یابد.

وی ادامه داد: چنین پرتاب‌هایی در مسابقات جهانی از عهده‌ی هیچ ورزشكاری برنمی‌آید و داشتن چنین روحیه‌ای در این سطح از مسابقات بسیار سخت است. واقعا باید به وی تبریك گفت و از زحماتی كه برای او كشیده شده، تقدیر كرد.

صمیمی با اشاره به ركورد احسان حدادی، گفت: وی در این مسابقات تا حدود ركورد شخصی خود پیش رفت كه تكرار ركود شخصی در یك مسابقه سطح بالا واقعا ارزشمند است.

وی خاطر نشان كرد: از همه مهم‌تر توكل حدادی به خدا و ائمه اطهار بود كه روی پیراهنش نام حضرت امام حسین نوشته شده بود. وی در عین حال پس از اتمام پرتاب‌ها از دایره پرتاب بیرون آمد و به درگاه خدا سجده كرد.