تبیان، دستیار زندگی
نخستین پایگاه اطلاع‌رسانی تخصصی فقه با عنوان«اجتهاد»، به زودی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افتتاح می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازي نخستين پايگاه اينترنتي اجتهاد

راه اندازی، نخستین پایگاه اینترنتی، اجتهاد

نخستين پايگاه اطلاع‌رساني تخصصي فقه با عنوان«اجتهاد»، به زودي از سوي دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي افتتاح مي‌شود.

حجت‌الاسلام مجتبي الهي خراساني، معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي، در گفت‌وگو باخبرگزاري رسا در مشهد گفت: نخستين پايگاه اطلاع‌رساني تخصصي فقه با عنوان«اجتهاد»، به همت گروه آموزش فقه و مباني اجتهاد دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي به زودي افتتاح مي‌شود.

وي در ادامه افزود: پايگاه تخصصي اجتهاد به صورت ديناميک و پويا، اطلاعات تخصصي و اخبار و رويدادها، محصولات مراکز، دانشوران و تحولات فقه و اجتهاد در ايران و کشورهاي اسلامي همچون مصر، سوريه، لبنان، امارات، تونس، کويت و شبه قاره را زير پوشش قرار مي‌دهد و اطلاعات آن در تمام مدت هفته به‌روز‌‌رساني مي‌شود.

معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي اظهار داشت: مرحله گردآوري مطالب و آزمايشي اين پايگاه از سال 1383، آغاز و طراحي پايگاه و تبديل اطلاعات به محتواي تحت وب در ابتداي سال 1385 انجام شده است.

حجت‌الاسلام الهي خراساني، تنوع علمي و اطلاع‌رساني دقيق، دامنه زير پوشش اطلاعات به‌روز و تخصصي فقه و را از ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد اين پايگاه اينترنتي ميان پايگاه‌هاي فقهي دانست و ابراز داشت: اين پايگاه که به طور خاص به مسائل فقه مي‌پردازد، در حال حاضر به زبان فارسي است و در دو سال آينده محتواي آن به زبان‌هاي ديگر نيز قابل دسترسي خواهد بود.

وي با بيان اين‌که پايگاه تخصصي اجتهاد داراي نه بانک اطلاعات تخصصي است، تصريح کرد: اين پايگاه داراي بخش آثار شامل کتاب‌ها، مقالات نشريات تحت وب، همايش‌ها و پايان‌نامه‌ها، بخش دانشوران که شامل دو قسمت دانشوران فقهي شيعه از زمان تأسيس فقه تاکنون و به طور خاص دانشوران معاصر در قم و مشهد است، قسمت فهرست مدرسان و مؤلفان فقهي در حوزه مشهد، بخش بانک مراکز شامل کتابخانه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز آموزشي و اطلاع‌رساني، دفاتر مراجع و ناشران است.

حجت‌الاسلام الهي خراساني بخش نرم‌افزارها شامل همه نرم‌افزارهايي که به صورت اختصاصي و يا بخش عمده‌اي از آن‌ها به جستجو و خدمات ترويجي فقه مي‌پردازند، بخش تصاوير شامل تصاوير دانشوران و اماکن حوزه تخصصي فقه، بخش پايگاه‌ها شامل علما و شخصيت‌ها، کتابخانه‌ها، انجمن‌هاي علمي، سمينارها، صفحات ويژه فقهي، بخش اطلاعات مراجع شيعه، بخش گزيده‌هاي هفته شامل کتاب، رويداد، مقاله و تصوير هفته و بخش بانک دروس تخصصي فقه در ايران در شهرهاي قم، تهران، اهواز، مشهد، اصفهان، شيراز، تبريز را از ديگر بخش‌هاي پايگاه تخصصي اجتهاد برشمرد.

وي در پايان با اشاره به اين‌که همه دروس تخصصي سطح عالي فقه و دروس سطح مرتبط با فقه مشهد، در اين پايگاه در دسترس است، بيان داشت: دروس نجف، کربلا، شبه قاره، لبنان و دمشق نيز در آينده نزديک به دروس زير پوشش پايگاه تخصصي اجتهاد افزوده خواهد شد.