تبیان، دستیار زندگی
موادلازم: 2 فنجان كلم بروكلی 2 عدد تخم مرغ آب پز 3 عدد گوجه فرنگی 2 فنجان لوبیای قرمز 2 فنجان جوانه ماش 1 فنجان رنده شده پنیر پیتزا به مقدار كافی روغن زیتون به مقدار كافی آب نارنج به مقدار لازم نمك و فلفل طرز تهیه: كلم بروك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالاد بروكلی

موادلازم:

2 فنجان

كلم بروكلی

2 عدد

تخم مرغ آب پز

3 عدد

گوجه فرنگی

2 فنجان

لوبیای قرمز

2 فنجان

جوانه ماش

1 فنجان رنده شده

پنیر پیتزا

به مقدار كافی

روغن زیتون

به مقدار كافی

آب نارنج

به مقدار لازم

نمك و فلفل

طرز تهیه:

كلم بروكلی را بخارپز و خرد كرده و در ظرفی بریزید. تخم مرغ را آب پز كرده و خرد كنید. گوجه فرنگی شیرین و رسیده را خرد كرده و به ظرف سالاد اضافه كنید.

لوبیا قرمز را كه قبلاً پخته اید، به مواد اضافه كنید. جوانه ماش را نیز بیفزایید و در مرحله آخر پنیر پیتزا را رنده كرده و به سالاد اضافه كنید.

كمی روغن زیتون و آب نارنج را با نمك و فلفل در ظرفی جداگانه خوب هم بزنید و روی سالاد بریزید. سالاد را در یخچال به مدت 15 دقیقه بگذارید، سپس میل كنید.

نكات تغذیه ای :

كلم بروكلی یكی از سبزیجات بسیار با ارزش است كه سرشار از مواد مغذی می باشد و فواید بی شماری در ارتقاء سلامتی انسان دارد.

مواد مغذی و سایر موادی را كه در بروكلی وجود دارند و اثرات زیادی در پیشگیری از بیماری ها دارند، به ترتیب زیر برای شما بیان می كنیم:

1- بروكلی دارای ماده ای بنام سولفورافان (sulforaphane) است كه تعداد ،اندازه و تكثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری كاهش می دهد. در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان های سینه، معده، روده بزرگ، ركتوم و ریه ها در انسان پیشگیری می كند.

2- بروكلی دارای مقادیر زیادی فیبر، كاروتنوئید، ویتامینA، ویتامینC  و ویتامینKمی باشد كه باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می شوند.

3- بروكلی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامینC، فیبر و بتاكاروتن( پیش ساز ویتامینA) یك آنتی اكسیدان قوی محسوب می شود كه از اثرات مخرب رادیكال های آزاد در بدن پیشگیری می كند. در نتیجه از بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان، آلزایمر(فراموشی دوران پیری)، بیماریهای قلبی، آرتریت( التهاب مفاصل) پیشگیری كرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.

4- فیبر غذایی بالای موجود در بروكلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای كنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

5- كلسیم موجود دربروكلی، به همان میزان كلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی كه دچار پوكی استخوان یا كمبود كلسیم هستند، بسیار مفید است. ولی چون شیر علاوه بر كلسیم، دارای ویتامینD نیز می باشد كه به جذب كلسیم در بدن كمك می كند، به عنوان منبع بهتری برای رفع پوكی استخوان مطرح می شود.

* منبع : مطالب برگرفته از سایت gardensablaze

مترجم: كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.