تبیان، دستیار زندگی
آیت الله مکارم شیرازی: ملتی که رشوه را حق بداند پایه‌های معادش متزلزل خواهد شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت الله مکارم شيرازي: ملتي که رشوه را حق بداند پايه‌هاي معادش متزلزل خواهد شد

مکارم،رشوه ،حرمت،ملت

حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي گفت: ملتي که رشوه را حق بداند پايه‌هاي معادش متزلزل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، حضرت آيت‌الله ناصر مکارم شيرازي، بيست و يکم رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسير قرآن کريم در حرم حضرت معصومه(س) به ادامه تفسير داستان حضرت ابراهيم(ع) پرداخت و گفت: ابراهيم خليل قهرمان توحيد و معاد است.

وي با اشاره به آيه 240و260 سوره بقره اظهار داشت: حضرت ابراهيم(ع) با اين که به روز قيامت ايمان داشت؛ ولي براي اطمينان قلبش از خدواند خواست به وي چگونگي زنده کردن مردگان را نشان دهد که خدواند نيز باتوجه به دستورات داده شده به ابراهيم و قطعه قطعه کردن پرندگان آنها را در ديد ابراهيم زنده کرد.

اين مرجع تقليد با بيان اين‌که برخي تنها قائل به معاد روحاني هستند، تصريح کرد: براساس روايات و آيات؛ معاد، جسماني است. من تعجب مي‌کنم، گويا اينها قرآن نمي‌خوانند؛ زيرا کساني که معاد را روحاني مي‌دانند يا بسياري از آيات و روايات را نديده‌اند و يا اين‌که تفسير به رأي مي‌کنند.

وي ادامه داد: انساني که با اين بدن و روح به عبادت و گناه مي‌پردازد، چگونه مي‌توان تنها روح او را احضار و محاکمه کرد.

حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي در ادامه به روش‌هاي زنده کردن روح انسان پرداخت و اظهار داشت: اگر انسان به دنبال زنده‌کردن روح خود است، بايد خودخواهي، هوس‌راني، شهوت‌پرستي، خودنمايي و آرزوهاي دراز را از خود دور کند تا روحش زنده شود.

وي با بيان اين‌که برخي معاد را تفسير عرفاني کرده اند، ابراز داشت: نقل مي‌کنند که حضرت آيت‌الله بروجردي قيامت را باور داشت و ما نيز بايد حقيقت معاد را باور کنيم تا اعتقادات ما زنده شود و به اين باور برسيم، همچنان که مولاي متقيان قيامت را باور داشت.

اين مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم تأکيد کرد: اگر ما انسان‌ها قيامت را باور کنيم و به اين باور برسيم، ديگر کسي حق و حقوق ديگري را به نام حق و حساب نخواهد خورد و رشوه را به نام هديه نمي‌پذيرد و بدهکاران به دنبال طلبکاران خواهند رفت.

وي در ادامه بيان داشت: ملتي که رشوه را حق و حساب بداند و رشوه را حق تلقي کند، پايه‌هاي معاد آن متزلزل و آلودگي همه جا را فرا خواهد گرفت؛ بدانيد فسادي که دنيا را فرا گرفته به علت نشناختن پايه‌هاي معاد است.

اين مرجع تقليد عهد و پيمان را در اسلام بسيار مهم دانست و اظهار داشت: برخي هنوز به اين امر مهم دست نيافته و پايبند به پيمان‌هاي بين‌المللي خود نيستند و برخي کشورها به پيمان‌شکني دست مي‌زنند و عهد پيمان را تنها در محدوده دوستي افراد مي‌دانند.

وي با اشاره به عهدنامه مالک اشتر گفت: اين عهدنامه امروزه به زبان‌هاي مختلف ترجمه و حتي در سازمان ملل مورد استفاده قرار مي‌گيرد و نشان مي‌دهد که اسلام پس از 1400 سال هنوز تازه و براي بسياري ناشناخته است