تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به درایت حضرت امام خمینی(ره) در نام‌گذاری روز قدس، اظهار داشت: ملت هوشیار و آگاه ایران امسال نیز در روز قدس به خیابانها می آید و همراه با ملتهای مسلمان و آزادیخواه، از حقوق ملت مظلوم فل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبر معظم انقلاب اسلامي:

روز قدس روز اعلام موضع كشورهاي اسلامي در قبال فلسطين است

رهبر معظم انقلاب ،خطبه های نماز جمعه

حضرت آيت الله خامنه‌اي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به درايت حضرت امام خميني(ره) در نام‌گذاري روز قدس، اظهار داشت: ملت هوشيار و آگاه ايران امسال نيز در روز قدس به خيابانها مي آيد و همراه با ملتهاي مسلمان و آزاديخواه، از حقوق ملت مظلوم فلسطين دفاع مي کند.

حضرت آيت الله خامنه اي در خطبه هاي نماز، مساله فلسطين را همچنان مساله اصلي منطقه برشمردند و افزودند: ملت هوشيار و آگاه ايران امسال نيز در روز قدس به خيابان ها مي آيد و همراه با ملت هاي مسلمان و آزاديخواه، از حقوق ملت مظلوم فلسطين دفاع مي کند.

ايشان شدت عمل رژيم غاصب را در قبال ملت فلسطين در غزه و کرانه باختري ناشي از ضعفهاي دروني صهيونيست ها و نشانه شکست اين رژيم در مقابل مجاهدان لبناني و فلسطيني برشمردند و افزودند: حکومت حماس در غزه، حکومتي قانوني و مردمي است که از طريق انتخابات روي کار آمده است اما مدعيان تمدن و دمکراسي، بي اعتنا به اين واقعيت، از جنايات و شدت عمل صهيونيستها حمايت مي کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي روز قدس را فرصت مناسبي براي اعلام مواضع جهان اسلام در مقابل غاصبان قدس شريف دانستند و با اشاره به بصيرت امام خميني (ره) در اعلام روز جهاني قدس تأکيد کردند: به ياري پروردگار، همه مردم ايران و ملتهاي مسلمان در اين روز عظيم،‌ حق ملت فلسطين را ادا مي کنند ضمن اينکه دولتهاي اسلامي نيز بايد به وظيفه خود در کمک به دولت حماس و ملت فلسطين عمل کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به ليالي پربرکت قدر، اميرالمومنين (ع) را برجسته ترين الگو و نمونه کامل فضائل و خصائص بندگان صالح دانستند و افزودند: يکي از کارهاي مستمر حضرت علي (ع) به ويژه در دوران حکومت، تربيت اخلاقي جامعه بود زيرا آن حضرت، اخلاقيات ناپسند را ريشه مشکلات و انحرافات جامعه مي دانستند.

ايشان با اشاره به کلام اميرالمومنين (ع) مبني بر اينکه دنياطلبي و دلبستگي به دنيا ريشه همه مشکلات و انحرافات جامعه است، خاطرنشان کردند: خداوند دنيا و طبيعت را با همه منابع سرشار آن، براي بهره برداري انسان و استفاده بيشتر بشر خلق کرده است و اگر ضوابط و قواعد الهي رعايت شود، اين دنيا ممدوح است.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: دنياي مذموم، يعني رعايت نکردن حدود الهي براي بهره مندي از مواهب طبيعي جهان، و طرفداران اين دنياي مذموم، تلاش خود را براي سهم خواهي بيشتر و دست اندازي به حقوق ديگران به کار مي گيرند و از هدف اصلي خلقت جهان غافل مي شوند.

ايشان راز اصلي انحراف جوامع را دنياطلبي دانستند و خاطرنشان کردند: امروز به دليل آنکه برخي انسانهاي دنياطلب، زمام امور جهان را به دست گرفته اند، به حقوق انسانها ظلم مي شود، و دنياطلبان براي رسيدن به مقاصد خود به فتنه و جنگ، تبليغات دروغين، و سياست بازي هاي ناجوانمردانه روي مي آورند.

رهبر انقلاب اسلامي شرايط غبارآلود و مبهم را «شرايط فتنه» خواندند و افزودند: در چنين شرايطي که به وسيله دنياطلبان به وجود مي آيد، برخي افراد بصيرت خود را از دست مي دهند و تعصب هاي جاهلي رشد مي کند و ممکن است برخي که دنياطلب نيز نيستند در جهت دنياطلبان حرکت کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به روحيه زهد و تقواي حضرت علي (ع) در کنار تلاش ايشان براي آباداني دنيا خاطرنشان کردند: اميرمومنان همواره دنياطلبي و به دنبال جاه و مقام رفتن را مذموم مي دانستند و تنها راه علاج دلبستگي به دنيا را تقوا بيان مي کردند چرا که در پرتو تقوا، خداوند متعال در دل و جان انسان جايگاهي پيدا مي کند که همه چيز در نزد او کوچک مي شود.

رهبر انقلاب اسلامي، شبها و روزهاي ماه مبارک رمضان به ويژه شب هاي قدر را بهار "ذکر و خشوع" و فرصت گرانقدري براي بهره مندي از ادعيه شريفه اين ايام بر شمردند و تأكيد كردند: انس با خدا و ذكر و استغفار، تأثيرات معجزه آسايي بر دل انسان دارد كه از جمله آنها، كاهش دلبستگي به دنيا و توجه به عظمت پروردگار است.

رهبر انقلاب اسلامي با تبريك به نوجواناني كه امسال به سن تكليف رسيده اند و اولين بار روزه گرفته اند افزودند: تجربه رياضت شرعي روزه در نوجواني و جواني، تمرين كسب تقوا و امري بسيار ارزشمند و گرانقدر است.

ايشان با اشاره به افزايش فضاي معنوي جامعه در ماه رمضان، جلسات قرآن، تأمل و تدبر در آيات اين كتاب الهي، كمك به مستمندان در هفته احسان و نيكوكاري و دادن افطاري به مردم را مايه صفا و صميميت بيشتر خواندند و خاطر نشان كردند: اينگونه كارها از جمله حقوق ماه رمضان است كه روز بروز بايد آنها را گسترش و عمق داد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پايداري مستمر ملت ايران بر مباني و اصول انقلاب اسلامي افزودند: اين ملت در عين ايستادگي بر اصول، اهل علم و تحقيق و درك مقتضيات زمان است.

ايشان با اشاره به حضور يكپارچه همه قشرهاي مردم در حماسه دفاع مقدس افزودند: ملت در دوران آباداني كشور و پيشرفت علمي نيز همينگونه در صحنه بوده است.

حضرت آيت الله خامنه اي استقامت مردم را در هنگام تشديد حملات سياسي تبليغاتي دشمنان يادآوري كردند و افزودند: هنگاميكه ايادي بيگانه ايجاد اختلاف را در دستور كار خود قرار داده بودند مردم فرياد وحدت سر مي‌دادند و وقتي دستگاههاي جاسوسي دشمن، سعي در ايجاد اغتشاش در برخي شهرها كردند همين مردم بودند كه در صف اول مقابله حضور داشتند.

ايشان افزودند: وقتي دشمن تبليغات خود را درباره مسئله هسته اي تشديد كرد مردم انصافاً بهترين واكنش ها را نشان دادند كه اين هوشياري و استقامت و بصيرت قابل تجليل است.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند ملت عزيز ايران با همين ايستادگي و هوشياري، دهه چهارم انقلاب را به دهه پيشرفت و عدالت تبديل خواهد كرد كه در اينصورت ملت و كشور آسيب ناپذير خواهند شد.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان كردند: البته كساني كه از اسلام و انقلاب سيلي خورده اند همچنان به دشمني ادامه ميدهند اما بايد آگاهانه و هوشيارانه بهترين راه را براي حفظ منافع ملي و مصالح عمومي انتخاب و در اين راه ايستادگي كرد.

رهبر انقلاب اسلامي وحدت كلمه آحاد مردم و نخبگان و مسئولان را از هر چيز ديگر لازم تر و واجب تر دانستند و افزودند: مردم بايد احساس آرامش و امنيت سياسي ـ رواني كنند اما دشمن سعي مي كند با ايجاد التهاب اين آرامش را بزدايد و متأسفانه برخي در داخل نيز نادانسته اين التهابها را افزايش مي دهند.

ايشان با اشاره به نارضايتي مردم از برخي گفتگوهاي بيجا و بي مورد در ميان نخبگان سياسي تأكيد كردند: بايد با هوشياري به اين مسائل كوچك و پوچ خاتمه داد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره با اظهار نظر غلطي كه درباره مردم اسرائيل بيان شده افزودند: ملت ايران با يهوديان، مسيحيان و اصحاب اديان هيچ مشكلي ندارد اما اينكه گفته شده ما با مردم اسرائيل مانند بقيه مردم جهان دوست هستيم حرف غلطي است چرا كه آنها در غصب زمين و اموال و موجودي ملت فلسطين شريك و عامل دست مقامات صهيونيست و غاصبان فلسطين هستند و اين موضع مستحكم، موضع رسمي نظام نيز به شمار مي رود.

ايشان عكس العملهاي مستمر درباره اظهار نظر غلط درباره مردم اسرائيل را كاري بيهوده و التهاب آفرين خواندند و گفتند: اين حرف غلط تمام شده است و نبايد دنبال اينجور مسائل كوچك و پوچ را گرفت و آن را ادامه داد.

ايشان در ادامه تبيين نكاتي كه مي تواند موجب التهاب جامعه شود، برخي انتقادات از دولت را با نزديك شدن ايام انتخابات مرتبط دانستند و خاطر نشان كردند: البته مدت زيادي به انتخابات رياست جمهوري مانده است و مسائل لازم و مربوط به انتخابات را در هنگام مناسب با مردم در ميان خواهيم گذاشت اما در ميان مسائلي كه اين روزها در انتقاد از دولت بيان مي شود برخي بي انصافي ها ديده مي شود.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: هر كس حرفي و طرحي درباره آينده كشور و حل مسائلي همچون تورم و گراني دارد آنرا به ويژه در مجامع تخصصي بيان كند اما اين مسائل نبايد با تخريب مسئولان و دولت همراه شود همچون روند موجود در برخي كشورهاي غربي، به بهانه دمكراسي، موجب تضعيف و تخريب مسئولان شود.

حضرت آيت الله خامنه اي نخبگان را به پرهيز كامل از بي انصافي در اظهار نظرها فراخواندند و تأكيد كردند: فضاي باز و آزاديهاي جاري، امكان اظهار نظر را درباره هر مسئله اي براي همه فراهم آورده است اما نبايد دچار بي انصافي شد و با هدف تخريب ديگران به اظهار نظر پرداخت.

رهبر انقلاب اسلامي، از رواج اخلاق تخريب و بي انصافي در ميان نخبگان ابراز نگراني كردند و افزودند: همه جناحها و مسئولان و اشخاص بايد مراقب گفتار و رفتار خود باشند و نخبگان و سياسيون بهتر است اين واقعيت را در نظر داشته باشند كه مردم نيز از اين اخلاق ناراضي هستند و به دور از حرفهاي مخرب، آگاهانه تصميم مي گيرند

آيت الله مكارم شيرازي در واكنش به هك برخي سايت هاي شيعه:

هك كردن سايت‌هاي شيعه از سوي وهابي‌ها حكايت از عجز و ناتواني آنها در برابر شيعيان دارد

________________________________________

رسا، سرويس سياسي ـ حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي در واكنش به هك كردن برخي از سايت هاي شيعي از سوي وهابي ها اين كار را دليل ضعف و واماندگي آنها در برابر شيعه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد امروز در ادامه سلسله مباحث تفسيري قرآن در حرم حضرت معصومه با اشاره به هك برخي پايگاه‌هاي اينترنتي شيعي گفت: اين حركت نشان مي‌دهد كه وهابيان پاسخ محكم و منطقي در برابر شيعه ندارند.

وي تصريح كرد: وهابيت با اين كار ثابت كرد كه شيعه بر حق است و نمي‌توانند در برابر آنها ايستادگي كنند.

اين مرجع تقليد تأكيد كرد: در دنياي كنوني همگان مي‌توانند به راحتي در فضاي مجازي به تبليغ بپردازند، ولي گروهي به نام وهابيت مانع اين تبليغات مي‌شوند.

وي اظهار داشت: وهابيت تصور مي‌كند با محو پايگاه‌هاي اينترنتي شيعي مي‌تواند مانع پيشرفت اسلام شود در حالي كه هر روز شاهد گسترش فرهنگ شيعه در جهان هستيم.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي گفت: از اين پس شاهد استقبال جوانان اهل سنت به مذهب شيعه خواهيم بود تا اينكه حقيقت شيعه را به خوبي بشناسند.

وي يادآوري كرد: اين حركت وهابيت هم مانند داستان ابراهيم خليل است كه بت پرستان جواب منطقي نسبت به ابراهيم نداشتند.

گفتني است، در اقدامي تخريبي شماري از سايت هاي شيعي هك شد كه از آن جمله سايت هاي حضرات آيات مكارم شيرازي، تبريزي و سيستاني نيز از دسترس خارج شدند.

بر همين اساس و طبق اعلام بخش فني دفتر حضرت آيت الله مكارم شيرازي، دامنه هاي makaremshirazi.org , makaremshirazi.net, makaremshirazi.com , amiralmomenin.org متعلق به اين پايگاه به طور موقت از دسترس خارج بوده و پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله مكارم شيرازي از طريق آدرس هاي www.makarem.ir , www.amiralmomenin.net در دسترس مي باشد

آيت الله مكارم شيرازي:

اينترنت فضاي مناسبي براي انتقال مفاهيم ديني است / وهابي‌ها هرگونه نوآوري را بدعت مي‌دانند

________________________________________

رسا، ‌سرويس سياسي حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در حاشيه بازديد از نمايشگاه نرم افزاري قرآن كريم قم گفت: اينترنت مي‌تواند فضاي خوبي براي انتقال مفاهيم ديني باشد و اين تأثير را به خوبي در واكنش وهابيان ديديم كه چگونه مانع آن شده و به هك پايگاه‌هاي شيعي مي‌پردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا،‌ حضرت‌ آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي، امروز‌ از نمايشگاه نرم افزاري قرآن كريم كه در حرم حضرت معصومه(س) در حال برگزاري است، بازديد كرد.

اين مرجع تقليد در حاشيه بازديد از اين نمايشگاه گفت: قرآن بزرگ‌ترين سرمايه مسلمان است و با عنوان مهم‌ترين كتاب آسماني، در اختيار بشر قرار گرفته است.

وي تصريح كرد: بايد كاري كنيم كه نسل جوان امروز با فرهنگ قرآن بيشتر آشنا شوند و در اين زمينه مي‌توان از ابزار روز بهترين بهره را برد.

اين مرجع تقليد با اشاره به هك برخي پايگاه‌هاي اينترنتي شيعي از سوي وهابيت بيان داشت: جمعي از وهابيان به حمايت از اسراييل و آمريكا دست به هك برخي پايگاه‌هاي شيعي زده‌اند كه نشان از ضعف آنها در برابر عقايد قوي شيعي است.

وي تأكيد كرد:‌ وهابيت هر نوآوري را بدعت مي‌داند و به همين دليل با بسياري از ابزار و نوآوري‌هاي روز جهان مخالفت مي‌كند و هم‌اينك ابزار دست آمريكا و اسرائيل شده است.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي با توجه به تأثير پايگاه‌هاي اينترنتي شيعي در فضاي مجازي افزود: اينترنت مي‌تواند فضاي خوبي براي انتقال مفاهيم ديني باشد و اين تأثير را به خوبي در واكنش وهابيان ديديم كه چگونه مانع آن شده و به هك پايگاه‌هاي شيعي مي‌پردازند.

وي ادامه داد: بايد با ابزار قوي روز و كارآمد پاسخ مخالفان را داد و بيش از گذشته نسبت به اين مسائل برخورد كرد.

اين مدرس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم در ادامه پرداختن به مباحث تفسير قرآن را از نيازهاي جامعه خواند و اظهار داشت: هم‌اينك به مباحث قرائت، تجويد و آموزش قرآن بيشتر از تفسير پرداخته مي‌شود؛ ولي تفسير كه خود مقدمه عمل به قرآن است، نياز به نگاه ويژه‌اي دارد.

گفتني است، نمايشگاه نرم‌افزاري قرآن كريم در حوزه پايگاه‌هاي الكترونيكي علوم قرآني با هدف توجه به نيازهاي قرآني در بزرگ‌ترين پايگاه توليد نرم‌افزاري كشور شهر مقدس قم، در صحن صاحب‌الزمان حرم حضرت معصومه(س) به مدت هفده روز برگزار شد كه شامگاه امشب به كار خود پايان خواهد داد.

در اين نمايشگاه مؤسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني تبيان، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي، مركز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و راديو سراسري معارف، فعاليت‌هاي خود در زمينه نرم‌افزاري قرآن را ارائه كردند كه مورد استقبال بسيار خوب روزه‌داران و زائران حضرت معصومه(س) قرار گرفت

راه اندازي مقطع كارشناسي ارشد حوزه علميه خواهران در استان فارس

________________________________________

رسا، سرويس شهرستان ها ـ مقطع كارشناسي ارشد حوزه علميه خواهران در دو شهر شيراز و گراش از توابع استان فارس راه اندازي شد.

حجت الاسلام موحد، مدير منطقه سه حوزه هاي علميه خواهران در کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري رسا در استان فارس، از راه اندازي مقطع كارشناسيي ارشد حوزه علميه خواهران در دو شهر شيراز و گراش استان فارس خبر داد.

وي مقطع کارشناسي ارشد را در حوزه علميه خواهران شيراز و گراش در رشته هاي فقه و اصول و تفسير و کلام عنوان کرد و گفت: اساتيد اين مقطع را فارغ التحصيلان ممتاز سطح سه و طلاب خواهر مقطع دکترا تشکيل مي دهند.

حجت الاسلام موحد آغاز سال تحصيلي حوزه علميه خواهران را همزمان با قم اعلام نموده و افزود: از برنامه هاي مهم اهتمام معاونت فرهنگي درسال تحصيلي آينده به برگزاري کلاس هاي بررسي عرفان هاي باطل و پاسخگوئي به شبهات وهابيت است.

مدير منطقه سه حوزه هاي علميه خواهران با اظهار اين مطلب که از زمان پذيرش مسئوليت در حوزه علميه خواهران منطقه سه كشور به دنبال تربيت نيروي مبلغ، محقق و مدرس بوده ايم، افزود: از خانواده ها درخواست مي کنم دختران مستعد خود را جهت تحصيل علوم حوزوي و معارف اسلامي در حوزه هاي علميه شهرستان خود ثبت نام کنند که اين کار از مهمترين مصاديق خدمت به اسلام است.

آيت الله سبحاني:

مراجع تقليد هميشه در کنار مردم بوده و هستند

________________________________________

رسا، سرويس سياسي ـ آيت‌الله جعفر سبحاني در جمع نمازگزاران روزه‌دار در مدرسه علميه حجتيه قم با اشاره به فضايل علما و تأثيرگذاري آنها در جامعه تأکيد کرد: کسي نمي تواند مراجع عظام تقليد و علماي شيعي را از اموري که به مصلحت مردم و کشور است، جدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت‌الله جعفر سبحاني، امروز در ادامه جلسات تفسير سوره رعد که در مدرسه علميه حجتيه قم برگزار مي‌شود، با اشاره به آيه 41 اين سوره مبارکه بر تناقض‌نداشتن وحي‌ الهي و علوم تجربي تأکيد کرد و گفت: کساني که تصور مي‌کنند که بين وحي و علم تفاوت و تناقض است، يا درک و فهم درستي از آيات ندارند و يا آن علم، ناقص بوده و در حد يک تئوري است.

وي در تبيين مراد خداوند از اين آيه که فرموده است از اطراف زمين کم مي‌کنيم، اظهار داشت: دو تفسير در اين زمينه وجود دارد؛ اول آن‌که منظور خداوند از کاستن اطراف زمين، نابودي تمدن‌هاي بشري و مرگ انسان‌ها است و خداوند مي‌خواهد مردم را آگاه کند که چيزي بر روي زمين باقي نمي‌ماند و همه قدرت‌هاي بشري نابود شدني است.

مدرس خارج فقه حوزه علميه قم با بيان اين‌که اين مسأله از سنت‌هاي الهي و تغييرناپذير است، خاطر نشان کرد: ما نبايد هيچ گاه مرعوب قدرت‌هاي پوشالي جهان شويم و بايد بدانيم که همه ابرقدرت‌ها در برابر خواست الهي ناچيز هستند.

رييس مؤسسه امام صادق(ع) در ادامه افزود: مراد دوم خداوند از اين آيه مرگ علما و اولياي الهي است که در حقيقت با فوت ايشان، بخشي از زمين از دست مي‌رود.

آيت‌الله سبحاني علما را به چراغ روشن در دل اجتماع تعبير کرد و بيان داشت: علماي دين هر کجا که باشند، عقيده و فکر مردم را از گزند آسيب‌هاي دشمنان حفظ مي‌کنند.

وي با اشاره به سخنان اخير برخي درباره مراجع تقليد و هتک حرمت برخي از سايت ها و نشريات خاطر نشان کرد: مراجع عظام تقليد و علماي شيعي، هميشه درکنار مردم بوده و هستند و کسي نمي تواند آن ها را از اموري که به مصلحت مردم و کشور است جدا کند.

آيت الله سبحاني تصريح کرد: روحانيت سرمايه ارزشمند و گرانبهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است و همه آحاد جامعه بايد اين قشر فرهيخته را براي دفاع از ارزشهاي ديني خود ياري دهند.

وي در پايان تأکيد کرد: اگر فردي با يك روحاني اختلاف دارد نبايد همه روحانيون را مورد حمله قرار دهد، چرا كه ملت همواره حامي اصلي روحانيت بوده، نه شخص خاصي كه مورد انتقاد مي‌باشد.

همايش «بزرگداشت علامه عسكری» در نمايشگاه قرآن برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: همايش «بزرگداشت علامه عسكری» سوم و چهارم مهرماه در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، همايش «بزرگداشت علامه عسكری» محقق و مفسر برجسته قرآن كريم به همت ستاد «بشارت نور» در نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار می‌شود.

اين مراسم چهارشنبه و پنج‌شنبه سوم و چهارم مهرماه سال جاری به‌منظور نقد و بررسی آثار و افكار علامه عسكری و برگزاری مسابقه درباره اين شخصيت قرآنی برپا خواهد شد.

همچنين علاقه‌مندان برای حضور در اين همايش و يا كسب اطلاعات بيشتر درباره مراسم بزرگداشت می‌‌توانند به پايگاه اطلاع‌رسانی علامه عسكری به نشانی www.alaskari.info مراجعه كنند.